شب 28صفر
دیماه سال 1391- کوی فرهنگیان -حسینیه 76 دستگاه گمرک
دلایل افزایش بحرانهای اقتصادی در برخی از کشورها– قسمت اول
اوج بی بند وباری ها در مشاغل مدیریتی
بسیاری از سازمانها مستقیما بر فعالیت های تجاری وبازرگانی به گونه ای نظارت دارند مثل بانکها،ادارات اقتصادی،سازمانها وادارات بازرگانی،سازمانهایی که به گونای در امر واردات وصادرات کالا نظارت دارند مثل گمرک،بنادر،وبسیاری دیگر به نوعی دیگر می توانند در اقتصاد کشور تاثیر گذار باشند مثل شرکت نفت و...منظور این است که ااین سازمانهابه درستی مدیریت نمی شوند بنابراین چرخه اقتصادی کشورها دچار مشکل می شود ودر صورت تداوم چنین اموری کشور ها درگیر بحرانهای اقتصادی می شوندکه هرروز به شکل جدیدی باعث تخریب اقتصاد کشور می شود.اگر به کشورهایی که در گیر بحران می شوند نگاه کنید می بینید که هر کدام از سازمانها بالا برحسب مدیریت های ضعیفی که بر خوردارند به شکل خاص خود در تضعیف اقتصاد کشور کمک می کنندومعمولا هنوز مشکل قبلی مرتفع نگردیده با مشکل جدیدی دست وپنجه نرم می کنند
اوج بی بندوباری را باید در سازمانهایی پیگیری کرد که می توانند در تضعیف یا تقویت اقتصاد کشور تاثیر گذار باشندواگر معایب ومشکلات در سطوح سازمانهای ملی کشورها پیگیری شود وهرکسی با توجه به شایستگی هایی که دارد مسئولیت کارگردانی اداره ای را به عهده بگیرد دیگر تا این حد کشورها در گیر بحرانهای اقتصادی نمی شدندوتمام مباحثی که اساتید دانشگاههای دنیا در بحرانهای اقتصادی مطرح می کنند بیانگر این واقعیت است که سازمانها به درستی مدیریت نمی شوند ومدیران صلاحیت وشایستگی احراز چنین مسئولیت هایی را نداشته اند به کمتر سازمانی بر خورد می کنید که به نابودی کشانده شود ولی مدیر شایسته ولایقی داشته باشد ودر اکثر مواقع می بینید که همیشه مدیران در تخریب سازمانها نقش داشته اند چرا که یک کارمند نمی تواند به راحتی باعث نابودی یک سازمان شود
در نوشتار بعدی به دلایل دیگری اشاره خواهد شد
1-تجربه
یکی از دلایل افزایش بحرانهای اقتصادی در کشورها عدم استفاده از تجربیات کارآمدکارمندان سازمانهایی است که در گیر امور اقتصادی هستند.بنابراین درسازمانهای اقتصادی که بر امور تجاری کشور نظارت دارند مدیرانی بر مسند وجایگاه مدیریتی دسترسی می یابند که شایستگی نظارت بر فعالیت های تجاری را ندارند.ومعمولا ادارات بر محور باند بازی ارنج می شوند واین افراد به صورت گروهی از اقصا ونقاط ادارات فراخوانی می شوند تا یک هدفی را به شکل غیر منطقی مدیریت کنند
درچنین سیستم های مدیریتی غلط از تجربه افراد استفاده نمی گردد ومعمولا از کارمندانی که فاقد تجربه هستند برای پیشرفت اهداف خویش بهره برداری وبه نوعی سوء استفاده می نمایند.در این صورت در چنین سازمانهایی اغلب خطاها در حال گسترش می باشد واز طرفی قابلیت کنترل سازمان به علت بی توجهی های متعدد گردانندگان آن از حالت کنترل سازمانی خارج می شود وبه جایی می رسد که هرکسی ساز خودرا می زند ،دیگر افراد حرف شنوی از بالاسری خویش ندارند،شایعات در چنین اداراتی افزایش می یابد،کارمندان مورد تهدید قرار می گیرند،ودر یک نگاه کلی می توان عنوان کرد که سازمان به اوج خودگردانی خود رسیده است که در زبان عامیانه می توانیم بگویم که اوج بی بند وباری در یک سازمان
در چنین سازمانهایی از تجارب کارمندان برای رسیدن به مقاصد مختلف استفاده نمی شودولذا هیچ فکر واندیشه نوین وجدیدی که نشانگر رشد در سازمانهای اقتصادی باشد به بدنه ادارات تزریق نمی شود.
2-مشورت
مدیران سازمانهای اقتصادی که برواردات وصادرات وبه طور کلی بر امور تجاری نظارت دارند از مشاوران واجد شرایط برخوردار نیستند .در این زمینه باید از تجربیات افرادی استفاده شود که تجربه لازم را دارند .اگر به مشاوران چنین سازمانهایی نگاه کنید که مشاوران در امور مورد مشاوره تخصص لازم را ندارند وچون به صورت حزبی به موقعیت سازمانی دست می یابند بنابراین اگر تحقیقاتی در این خصوص صورت گیرد می بینید که فرضا مدیری مشور فلان مدیر در فلان سازمان است وبه همین ترتیب همین مدیر که مشاور است طرف مقابل را طی حکمی دیگر مشاور خود معرفی می نماید ومعمولا مدیر الف مشاورمدیر ب می شود ومدیر ب هم مشاور مدیر الف تعینن می گردد واگر چنین کاری هم انجام نشود سعی می کنند که به یکدیگر به نوعی نان قرض بدهند ومعمولا افرادی را به یکدیگر جهت مشاور معرفی می نمایند
بسیاری از موقعیت ها ومشاغل حساس سازمانی توسط مشاورین مدیریت می شود که همین امر باعث جابجایی ها وگردش کاریهای سفارشی در سازمانه می گردد
عل (ع) در این زمینه می فرماید:
با فضیلت ترین کسی که با او مشورت می کنی فرد با تجربه است
3-برخورد قاطع با متخلفان
مدیران چنین سازمانهایی به تخلفات عمدی، قاطع وسریع ونیرومند عکس العمل نشان نمی دهند،در این صورت با تخلفاتی که حقوق ملت ودولت را ضایع می نماید با آرامی برخورد می شود واز اتخاذ تصمیمات قاطع خودداری می شود ودر بسیاری از این تخلفات می بینید که باندهای در گیرتخلف اغلب از افراد همان مدیرانی می باشند که از تخلفات چشم پوشی می نمایند.در چنین سازمانهایی معمولا کارمندان امنیت شغلی ندارند ومیزان اهمیت ودرجه اعتبار افراد براساس میزان تخلفی است که می تواند انجام شود .لذا افراد سالم بز دل وترسو تلقی می شوند وافرادی که اقدام به خیانت می نمایند شجاع،مدبر،توانمند،مردم گرا،مردم دارو...تلقی می شوند
آنچه که مهم است این است که مدیران چنین سازمانهایی از ارائه اطلاعات درست خودداری می نمایند ودر اکثر مواقع سعی می کنند که سروصدای تخلفات بزرگ را به گونه ای با هزاران ترفند خاموش کنند
4-بکارگیری نیروها در مشاغل حساس
در مشاغل حساس مدیریتی وسرپرستی وامثالهم به ویزگی های افراد توجه نمی شود ومعمولا شغل افراد با مشاغلی که دارند همخوانی ندارد وافرادی در حد واندازه های نگهبان ومشاغل غیر فنی وامثالهم گاها در سازمانها به اندازه ای رشد می کنند که باعث نه تنها تضعیف اقتدار سازمان می شود وبنابه دلایلی چنین اموری به این علت که بی احترامی به کارمندان با تجربه وبا سابقه تلقی می شود وروحیه همکاری در سازمان در نهایت خود کاهش می یابد.افرادی که به چنین مشاغلی دست می یابند باید دارای شرایط ذیل باشند
-داشتن ضریب هوشی مناسب نسبت به دیگر کارمندان
-دارای ظرفیت پذیرش پست باشند واز دادن پست به افرادی که ظرفیت پذیرش آن را ندارند باید خودداری شود
-به توانایی افراد در برقراری ارتباط با همکاران واربابان رجوع باید توجه شود
به خصوصیات شغلی مانند پشتکار وتلاش وابداع وابتکار باید توجه شود
-به انگیزه های سازمانی افراد توجه گردد
-به زمینه های فرهنگی مثل تحصیلات وتجربیات باید دقت گردد
-خصوصیات اجتماعی فرد در مشاغلی که مورد انتصاب قرار می گیرد بسیار مهم است
-متانت در امور
-مقاومت در مقابل مشکلات
-تحمل افکار دیگران
5-پذیرفتن حق
سخنان صحیح وبه حق منابع انسانی باید مورد توجه قرار گیرد بنابراین برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در سازمانها ایده های برحق کارمندان مورد پذیرش نمی گیردوانتقاد پذیری در این سازمانه به عنوان شرمساری تلقی می شود وهرکسی به هر طریقی اگر از سازمان انتقاد نماید به گونه ای فنا خواهد شد
برای نجات ادرات باید پذیرفت که جابجایی باید در سطح کلان مدیریت صورت بگیرد که متاسفانه چنین نقل وانتقالات وجابجایی ها در سطوح پایین ادارات صورت می گیرد که هر روز بر چالش ادارات می افزاید وسازمانها هرروزی با یک مشکل جدید مواجه می شوند
باید بپذیریم که انتقاد پذیری نه تنها موجب سرافکندگی نیست بلکه اوج ذلت یک مدیر در نپذیرفتن سخن حق کارمندان است
6-تملق وچاپلوسی
افرادی که راهنمایی می کنند جایی در سازمان ندارند ولی افرادی که متملق وچاپلوس هستند وتا زانو برای مدیران بالاسری خم می شوند مورد احترام وستایش قرار می گیرند
حضرت باقر(ع) می فرماید :
از کسی که تورا می گریاند ونصیحت می کندپیروی کنواز کسی که تورا می خنداند ودورویی می کند پیروی مکن
7-انتقادات رودررو
اگردر سازمانهایی که موجب بحرانهای اقتصادی در کشورها می شوند نگاه کنیم می بینیم که از انتقادات دوستانه وبا محبت رودررو ی افراد استقبال نمی شود وبه این طریق بهترین دوستان سازمان به گونه ای برای رسیدن به اهداف حزبی دشمن تلقی می شوند واز گردونه منابع انسانی سازمان خارج می شوند وبدین ترتیب جای پای افرادی که عیوب سازمان را در مقابل مدیر سازمان می پوشانند باز می شود البته در همه این موارد عیب ها از دید مدیر پوشانده نمی شود بلکه خود مدیر در چنین جرمی شریک خواهد بود
شعار سال 2013 سازمان جهاني گمرك
نوآوري براي پيشرفت گمرك
نوآوری تحت عنوان 4بسته مورد حمایت سازمان جهانی گمرک است که به شرح ذیل فهرست می گردد
الف - بسته درآمدي
ب - بسته رقابت اقتصادي
ج – بسته اجرايي و انطباقي
د – بسته توسعه استراتژي
لازم به توضیح است که چهار بسته صدرالاشاره به ترتیب دارای مفاهیمی به شرح ذیل است
الف - جمعآوري درآمدها
ب - تسهيل تجارت
ج - اجرائيات و امنيت
د- توسعه منابع انساني و سازماني
البته آنچه که مورد نظر دبیر کل سازمان جهانی گمرک است دارای مفاهیم ذیل می باشد
مديريت ريسك
بر فنآوريهاي اطلاعات
پنجره واحدتجاری
ارزیابی عملكرد
گسترش تجهيزات بازرسي
بدون ايجاد مزاحمت
شيوههاي مديريت نوین
شیوه های راهبري نوين
توسعه سازماني
با توجه به اینکه ایده های نوین وجدید وهمچنین تجربیات مورد توجه سازمان جهانی گمرک است بنابراین در این زمینه گمرکات کشورهای مختلف بسیاری از بودجه های کلان اقتصادی خویش را به گئنه ای در این زمینه هزینه خواهند نمود .بنابر این شیوه هایی باید مورد توجه قرار گیرد که ضمن نوین وجدید بودن باید در گمرکات جهانی هم تجربه شده باشد واین مفاهیم به این معنا نیست که هر کشوری برای خودش شیوه های غیر تجربی را به صورت آزمون وخطا تحت عناوین مختلف به اجرا درآورد چرا که بسیاری از نوآوری ها در بعضی از کشورها هم اجرا شد ولی بعد ها همگان به این نتیجه رسیده اند که اگر از تجربیات جهانی ویا ملی استفاده می شد نتایج بهتری حاصل می شد .
- بازدید : (447)
حفاظت از سیستم صادرات(از محل کالاهای وارداتی)
افکار جدید سوداگران اقتصادی
ترفندهای جدید برای ثروتمند شدن آنی گروهای تجاری
دستگاههای نظارتی کشورهای دنیا مراقب باشند وسازمانهایی را صرفا برای شناسایی گلوگاههای فساد به صورت صرفا تخصصی در کشورهای خود راه اندازی کنند
وظایف نظارتی وکنترولی گمرکات کشورهای دنیاباید همگام با وظایف اجرایی رشد نماید
در کشورهای در جریان توسعه ورشد باید فعالیتهای اقتصادی مشکوک نظارت شود وناظرین کشورهای مختلف باید گروهی برای نظارت بر فعالیت های اقتصادی مشکوک وسازمان یافته داشته باشند ،چرا که نوسانات نرخ ارز اجرای ایده های جدیدی را با سود سرشار وبدون زحمت وباد آورده فراهم می نماید که چنین افکاری وسوسه بر انگیز است ،دستگاههای نظارتی کشورهای دنیا مراقب باشند وسازمانهایی را صرفا برای شناسایی گلوگاههای فساد در کشورهای خود راه اندازی کنند
صادرات کالا از کشور های در جریان توسعه نیز ممکن است بنا به دلایلی بر اقتصاد کشورها تاثیر بگذارد .فرض کنید به نوعی افراد سودجو در هرکشوری اقدام به ورود کالاهایی با ارزهای مرجع یا با نرخهای پایین می نمایند وسپس بخواهند همان کالا را مجددا صادر نمایند ودر این میان از تفاوت ارز به ثروت های سرشاری دست یابی پیدا کنند ومعمولا چنین اموری دانسته یا ندانسته انجام می شود!
معمولا افراد سود جو با معرفی ورود تکنولوژی وامثالهم سعی می کنند که گروهای نظارتی وصادرکننده مجوز در کشورهارا متقاعد کنند که قصد ورود تکنولوژی جدیدی دارند که باعث اشتغال می شود و.....بدین ترتیب ورود کالا را حیاتی قلمداد می نمایند ،بنابراین شرایط ورود کالا با ارزهای پایین ترفراهم می شود.لذا هرگاه شرایط ورود کالا با تخفیفات وارزپایین تر فراهم آمد سوداگران اقتصادی به همین مقدار هم ممکن است متقاعد نشوند ومعمولا از ترفندهای دیگری برای اجرای نقشه های خود اقدام می نمایندکه از آن همه افکار سوداگری که دارند تنها به ذکر نمونه هایی در ذیل اشاره می شود.
یکی از راههایی که این افراد سود جو استفاده می کنند این است که پس از ورود کالا به کشور مجددا آنرا صادر می نمایند واز محل تفاوت ارز به سود سرشاری دست می یابند ،راه دیگر سوء استفاده های این چنینی همان خروج کالا از کشور از محل کالاهای وارداتی با ارزمرجع ویا از محل کالاهای ورودی با سوبسید ویا یارانه است ،یا اینکه بسیاری از کالاها ممکن است با تنظیم صادرات موقت به گونه ای از کشور خارج شوند وچون ارزشگذاری دقیقی نمی شوند ویا اینکه اهمیتی به چنین رویه های داده نمی شود معمولا کالای خروجی هرگز به کشور بر نمی گردد واگر هم کالایی بر گردد ثابت کردن اینکه کالای ورودی همان کالا باشد یا نه جای سوال است چراکه فرایند ورویه محکمی از حیث نظارت بر خروج چنین کالاهایی وجود ندارد یا اینکه گمرکات تخصصی برای نظارت بر چنین اموری در نظر گرفته نشده است ،همانطوری که میدانید بسیاری از اموری که باید تخصصی قلمداد شود به آنها توجه نمی شود وبه علت ضعف دید اقتصادی وبدور از ترفندهایی که ممکن است وجود داشته باشد وسازمانهای در گیر ونظارت کننده به آن توجه ننمایند .اما از بحث اصلی برای اینکه دور نشویم یکی از راههای دیگر که سودا گران اقتصادی ممکن است به آن متوسل شوند ویا می شوند این است که اگر قصد ورود کالا با چنین ارزهای وجود داشته باشد معمولا سعی می کنند که کالای کمتری بیاورند واقدام به بیش اظهاری صرفا ارزش کالای ورودی بنمایند که با این کار هم حتی در هزینه حمل ونقل هم صرفه جویی می کنند واز طرفی در گیر رایزنی برای صادرات مجدد چنین کالاهایی نخواهند شد
البته راههای برای کنترول چنین پدیده هایی وجود دارد یکی از راهها این است که چنین وارد کنندگانی شناسایی شوند وپس از ورود بر محموله وارداتی آنها نظارت شود آیا آنها به تعهدات خود اقدام کردند،آیا به همان اندازه که باید کالا وارد کشورمی کردند اقدام به ورود آن نمودند،آیا به همان اندازه که شعار داده اند وتعهد نموده اند اقدام نموده اند واگر نتوانستند تعهدات خود را اجرا کنند چه باید کرد ،آیا اقدام به صادرات مجدد نکردند ،آیا همان کالا را به گونه ای با مکر وحیله وترفندهای دیگر در کشور با قیمت های کلان نفروخته اند ،آیا می شود کالایی را که با آن همه تخفیفات ارزی وارد کشور کرده اند به دیگران واگذار نمود ،لذا کسی که آن امتیاز را بدون تخفیف خریده است شرایط اجرای تعهدات را دارد وکسی که کالای با تخفیف را بدون هیچگونه ارزمرجعی خریده است چرا باید انتظار داشته باشیم که مجری سیاست های قبلی باشد که گروهی کالایی را با امتیاز وارد کردند وسود ناشی از مابالتفاوت ارزی آنرا استفاده کردند وآنرا بدون دغدغه به دیگرانی واگذار نموده اند ودر اصل به گونه ای اقدام به تطهیر پول کثیف نموده اند
یکی دیگر از راههای شناسایی چنین پدیده هایی این است که گروهی غیر از سازمانهای صادر کننده مجوز با ارزبسیار پایین باید وظیفه داشته باشند تا برچنین مجوزهایی نظارت کنند به اینکه :
برای چه منظوری چنین مجوزی به گروه خاصی اعطاء شده است؟
آیا چنین امتیازی باعث رونق اقتصادی کشور می شود؟
ومواردی از این قبیل را تا بعد از ورود هم باید نظارت کنند تا مقاصد غیر تجاری بر ورود چنین کالاهایی مترتب نباشد.
آیا همه آنهایی که از چنین امتیازاتی استفاده نمودند اگر گروهای نظارتی در آن واحد به آنها مراجعه کنند:
آیاواقعا اقدام به ورود کالا نموده اند !؟
واگر وارداتی داشته اند؟
آیا واقعا به همان میزان که باید وارد می کردند وارد نموده اند؟
وآیا های دیگر....!؟
گمرکات نیز باید توجه کنند واز صدور کالاهایی که با چنین اهدافی وارد می شوند خودداری نمایند وصرفا داشتن پروانه وارداتی ویا حضور صاحب کالا وامثالهم نباید ملاک قرار گیرد بلکه باید گمرکات توجه نمایند که :
این کالا با چه شرایطی وارد شده است؟
آیا به تعهدات ورود خوداقدام نموده است ؟واز سازمانهای دریافت کننده امتیاز مجوز صادرات دارد یاخیر؟
وغیره......
البته گمرکات کشورهای در حال توسعه باید اقدام به اجرای سازو کارهای مناسب بنماید وبرای نگهداری حساب وکتاب آنها بدور از هرگونه فشارهای گروهای مختلف اقدام به تعیین گمرکات اختصاصی نمایند تا چنین امور مهمی که می تواند جنبه ملی پیدا کند در یک جا مدیریت گردد چرا که اجرای چنین رویه ای به صورت پراکنده در هر گمرکی به خودی خود حرکتی در جهت تشدید جریان سوء استفاده خواهد شد .
به گمرک نباید صرفا به عنوان یک مجری نگریست که متاسفانه در طول سالیان متمادی صرفا به این سازمان در کشورهای در حال توسعه ودر جریان رشدبه عنوان یک مجری سیاست های اقتصادی توجه گردید ودر سالهای اخیر نیز بر شدت مجری بودن گمرکات افزوده شد ،ولی واقعیت این است که گمرک با آمارها ویا راههای کنترولی که دارد باید به عنوان یک سازمان کنترول کننده عمل کند وپست های جدیدی در این سازمانها باید ایجاد شود که اقدام به اجرای کنترول تخلفات سازمان یافته نماید ،لذا صرفا تشکیل چنین واحدهایی مهم نیست باید گروهی متفکر که از طرفی داری اندیشه های اقتصادی وکلاسیک هستند وراه کارها را می شناسند وبر شناسایی حرکت های غیر اقتصادی تبحر دارند در چنین واحدهایی به خدمت گرفته شوند واز طرفی به آنها به شیوه علمی وصحیح مدیریت شود.به اکثر گمرکات خاور میانه اگرنگاهی شود می بینید که کمتر نیروهای متخصص که دارای تخصص لازم در این امور داشته باشند انجام وظیفه می نمایند ویا اینکه برای رسیدگی بر چنین اموری نه اینکه نفر ندارند بلکه حتی راهکارهایی که حتی در حد دستورالعمل باشد هم به چشم نخواهد خورد
- بازدید : (479)
شرایط اعطاء مجوزها،امتیازاتوتخفیفات ویژه برای ورود کالاهای وارداتی
*بسیاری از کشورها به گروهای خاصی اجازه ورود کالا با امتیازات بسیار عالی می دهند که پیشنهاد می شود به شرایط عمومی ذیل در اختصاص مجوزهای اجباری وامثالهم توجه گردد
*اعطاءامتیازات باید برای کشور وملت حیاتی ومهم باشد
*به منظور حفاظت از اهداف ملی امتیازات به گروها واگذار شود
*در ارائه امتیازات نباید تبعیض قایل شد وهرکسی شرایط لازم دارد باید از آن امتیاز بهره برداری نماید
*اعطاء چنین امتیازی باید به اطلاع عموم تولید کنندگان ،تجاروبازرگانان برسد
*غیر انحصاری باشد
*کالای وارداتی به قصد ورود وارد کشور شود نه اینکه با دلایل دیگری مجددا صادر گردد
*ورود کالا اشتغال زا وهمچنین مصرف عمومی داشته باشد ومقرون به صرفه باشد
*بازخورد مناسبی داشته باشد
*جزء پروژه های باشد که سرمایه گذاری طولانی مدت تلقی گرددویا برای نیاز فوری کشور است وبر آن به خوبی هم قبل از ورود وهم بعد از ورود تا اجرای کامل طرح وپروژه مدیریت گردد
*مشروط به ارائه مجوز وامتیازبا سود آوری منصفانه باشد
*مشمول نظارت گروهای نظارتی باشد واعطاء امتیاز تحت نظارت گروهای نظارتی متخصص باشد که طرح را از جوانب مختلف تایید کنند
*تایید طرحهای مجوزهای خاص نباید تشریفاتی وجمع آوری چندین امضاءاز افراد مستقر در چندین سازمان ویا سرزدن به چندین اتاق باشد
*در صورتیکه شرایطی که منجر به اعطاء امتیاز وتخفیفات می گردداز بین برود مجوز ابطال وهرگونه تخلف پیگیری قضایی گردد وحقوق تضییع شده ملت به دولت برگرددومتخلف قانونا پاسخگوباشد
*امتیاز اعطایی باید عرفا معقول باشد واز دید اینکه چرا به دیگران واگذار نشده است مورد تامل باشد
*امتیاز وتخفیفات نباید غیر قانونی وغیر معقولانه باشد که باعث تردید در گروهی خاص گردد
*مدت حمایت واجرای طرح امتیاز آور مشخص وصرفا در همان بازه قابل حمایت باشد
*اصل افشاء حقایق در اختصاص امتیازات مورد توجه قرارگیرد اگر امتیازی به فرد خاصی داده می شود برای اطلاع عموم انتشار گردد تا مردم در تعین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند
*مغایر با اعمال تجاری شرافتمندانه نباشد ،نباید به گونه ای باشد که یک شبه باعث رانت اقتصادی بزرگ در کشورها گردد
*درصورتی که انجام امور محرمانه واز اهمیت خاصی برای اقتصاد کشور تلقی می شود سری ومحرمانه بودن موضوع مورد توجه قرار گیرد
*به نووجدید بودن پروژه های که امتیازات ویژه داده می شود توجه گردد
*واردات به صورت قانونی انجام وارزشگذاری محموله به صورت دقیق انجام شود
*واردات کالای با امتیاز برای رفع منافع عمومی جامعه ضرورت داشته باشد
*تدابیر ویژه مرزی برای ثبت وظبط دقیق کالای ورودی در نظر گرفته شود
*ادارات گمرک باید کالای وارداتی مربوطه را از هر حیث با امتیازات مربوطه کنترول کنند واز ورود کالاها با کیفیت پایین تر ویا مغایر با امتیاز خودداری کنند ودر صورت اختلاف ضمن صورت برداری از کالاها مراتب را به ناظرین امتیازات ویژه اعلام نمایند
*در هنگام اختصاص امتیاز به رقابت سالم توجه شود
*واردات با امتیازات قابل توجه با تنظیم قرارداد های قانونی صورت گیرد وموضوع فقط با انجام یک ثبت سفارش نباید تمام شود
*رعایت سایر مواردی که می تواند در ارائه امتیازات وتخفیفات خاص از بسیاری جهت دارای اهمیت اساسی باشد
که بتوان مهربان بودن را
به فردا انداخت.
دوستت دارم...
چون شاید فردا فرصتی
برای گفتنش نباشد!!!
يلدا يعني يادمان باشد که زندگي آنقدر کوتاه است که يک دقيقه بيشتر با هم بودن را بايد جشن گرفت به صد يلدا الهي زنده باشي انار وسيب وانگورخورده باشي
اگريلداي ديگرمن نباشم تو باشي وتو باشي وتو باشي
پاييز ثانيه ثانيه مي گذرد، يادت نرود اين جا کسي هست که به اندازه
تمام برگ هاي رقصان پاييز برايت آرزوهاي خوب دارد.
عمرت يلدايي، دلت دريايي، روزگارت بهاري
يلداي خوشي را برايتان آرزو مي کنم . . .
آخر پاييز شد ، همه دم مي زنند از شمردن جوجه ها !! هر چه از روشنی و سرخی داریم برداریم کنار هم بنشیینیم و بگذاریم که دوستی ها سدی باشند در برابر تاریکی ها
بشمار ، تعداد دل هايي را که به دست آوردي
بشمار ،تعداد لبخند هايي که بر لب دوستانت نشاندي
بشمار ، تعداد اشک هايي که از سر شوق و غم ريختي
فصل زردي بود ، تو چقدر سبز بودي ؟
جوجه ها را بعدا با هم ميشماريم . . .
بيا ماه من و يلداي من باش
شب بارانيه دي ماه من باش
بيا زيباترين مجنون اين شب
يه عمري با من و ليلاي من باش . . .
------------------------------------------------------------------
یلدا مبارک .از طرف علی،محمد،رضا وفاطمه نویدی
-------------------------------------------------------------------
- بازدید : (464)
هلند
توريستي:
پاسپورت، شناسنامه متقاضي، 2 برگ كپي پاسپورت از صفحات مهمور و داراي ويزاي قبلي باشد. يك عدد فرم ويزا براي هر پاسپورت، يك قطعه عكس براي هر نفر، دعوتنامه با امضاء و مهر پليس و شهرداري محل، آخرين فيش حقوقي، معرف از هلند و شماره تلفن معرف در هلند، كپي پاسپورت يا اجازه اقامت معرف از هلند، گذرنامه قبلي اگر داشته باشيد، مدارك معتبر براي اثبات توانايي مالي، بيمهنامه از هلند براي كل سفارت، بليت رفت و برگشت، ضمانتنامه دعوت كننده به برگشت متقاضي ويزا، هزينه صدور رواديد يك ماهه .... تومان 2 ماهه و 3 ماهه .... هزار تومان
- بازدید : (1130)
هند
توريستي:
فرم سفارت، 3 قطعه عكس 3 ×2، فتوكپي بليت رفت و برگشت تاييد شده، اصل گذرنامه، كليه مدارك بايد از ساعت 30/11 –9 با 37 هزار تومان پرداخت كنيد. هزينههاي يكشنبه تا پنجشنبه تحويل داده شود. مدت ويزا يك ماه است.
تجاري:
كليه مدارك مربوط به توريستي به اضافه دعوتنامه از شركت معتبر هندي .... هزار تومان.
ترانزيت: ويزاي كشور نهايي به اضافه كليه مدارك مربوط به ويزاي توريستي، كپي بليت رفت و برگشت تا مقصد نهايي .... هزار تومان.
تحصيلي:
پذيرش معتبر از دانشگاههاي هندي، فرم تقاضا، جهت دريافت ليست دانشگاههاي هند ميتوانيد از ساعت 13-9 و 17-14 هر روز به سفارت مراجعه كنيد.
- بازدید : (476)
يمن
توريستي و تجاري:
دعوتنامه از يمن كه به تاييد وزارت امور خارجه يمن رسيده باشد و به سفارت يمن در تهران ارسال شود و يك نسخه جهت متقاضي در صورت تاييد، فرم سفارت، كپي پاسپورت، فتوكپي صفحات 2 و 6 گذرنامه، دو قطعه عكس و مبلغ ..... دلار و مدارك ديگر كه به نظر متقاضي حائز اهميت است. مثل مدرك شركت در صورت ويزاي تجاري.