تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
باید ها ونباید ها در ارزشگذاری کالاهای وارداتی درگمرکات اجرایی کشور
  • بازدید : (356)

باید ها ونباید ها در ارزشگذاری کالاهای وارداتی

 

درگمرکات اجرایی کشور

 

- ارزشگذاری در گمرک ایران باید علمی شود

- ارزشگذاری به سازمان توسعه تجارت ایران واگذار شود وگمرک ایران به جای ارزشگذاری کالا مجری ارزشگذاری کالاهای وارداتی باشد یا اینکه نیروهایی را که دارای مداراک عالی در زمینه های اقتصادی می باشد را استخدام نماید

- گمرک ایران برای طراحی یک سیستم ارزشگذاری ملی ،جامع وکامل از اساتید دانشگاهی واقتصادی کشور بهره برداری نماید

- گمرک ایران در مواقع عدم تایید ارزش صاحب کالا پاسخگوی منطقی باشد ،لذا پاسخی مبنی بر اینکه در سیستم ارزش نیست وامثالهم قانع کننده نیست ،پاسخ های تک کلمه ای مثل پذیرفته نشد جالب به نظر نمی رسد

- از نیروهایی در دایره ارزش استفاده شود که با حداقل اصطلاحات اقتصادی آشنایی داشته باشند واز طرفی یک آشنایی نسبی با زبان انگلیسی داشته باشند ،گاها مشاهده شده که کارشناس ارزش کسی است که از کارمند امور دفتری در خصوص معنی عبارت انگلیسی اعلام نظر می شود به نظر صحیح نیست که کارشناس از کارمند دفتری که دارای تخصص زبان انگلیسی است استعلام نماید چرا نباید یک کارشناس گمرک خود به این امور مسلط باشد

 

 

چگونگی تعیین ارزش کالاهای

 

 وارداتی- بایدها ونبایدها

 

 

تعیین ارزش کالا باید با درنظرگرفتن موارد زیر صورت گیرد که معمولا گمرکات اجرایی کشور بنا به دلایلی که خود از آن مطلع اند دراکثر مواقع به داده های سی دی های ارسالی دفتر تعیین ارزش گمرک ایران ویا ارزشهای وب بنیاد اقدام می نمایند که کلیه عوامل تجاری واقتصادی کشور نیز به نقایص اطلاعات خام ارزشی آن برخوردار هستند ونیازی به توضیح ندارد .معمولا لازم است که گمرک ایران با به استخدام گیری گروهی از اساتید اقتصادی ودانشگاهی دانشگاه های برتر ومطرح کشورمی تواند عوامل تاثیرگذار در ارزش را پس از بررسی وتجزیه وتحلیل در سیستم وببنیاد جهت بهره برداری عموم قرار دهد .اگر ارزشگذاری های دفتر ارزش  گمرک ایران به صورت دقیق وصحیح انجام شود دیگر نیازی نیست که سی دی های ارزش فقط در اختیار عوامل گمرکات اجرایی قرار گیرد ویا در صفحات وب صرفا در اختیار افراد محدودی که در دایره ارزش گمرکات اجرایی گمرک کشور انجام وظیفه می کنند قرار گیرد که این عمل با اختصاص شماره کاربری به کاربران در حال انجام استفاده است روش فعلی که اطلاعات ارزش صرفا در اختیار افراد محدودی قرار می گیرد دارای معایب ونقایص فراوانی است که صرفا به روایت مشتی از خرواراشاره می گردد:

-         اکثر اظهارنامه ها تفاوت ارزش می خورد

-         صاحبان کالا برای ورود کالا به کشور اطلاعات کافی ندارند

-         دربسیاری از موارد کالا را وارد کشور می کنند که ممکن است با ارزشهایی که تحلیلی روی آن توسط عوامل اقتصادی مطرح کشور نمی شود مجبور به اعاده کالا می گردند

-         اعاده کالای موضوع بالا موجب ضرروزیان صاحبان کالا می گردد

-         مرجوع نمودن کالای موضوع صدر الاشاره باعث می شود صاحبان کالا  هنگام اعاده با مشکلاتی مثل عدم پذیرش کالای فروخته شده وحتی اخذ جریمه توسط گمرکات بیگانه از آنها شود

-         اعتماد فروشندگان را باز گرداندن کالا از دست می دهند

-         سرمایه گذاری آنها ممکن است به تاخیر افتد

-         برنامه ریزی آنها با تعویق منجر به زیان فراوان می گردد

-         با یک جمله ای مبنی بر اینکه ارزش پذیرفته نیست عوامل اقتصادی کشور دچارضرروزیان می گردد

-         در بسیاری از مواقع واقعا عوامل گمرک نمی توانند اقدام به ارزشگذاری کنند پیشنهاد می شود ارزشگذاری دقیق واگذار به عوامل ارزشگذاری دفتر مطالعات وپژوهشهای بازرگانی کشور ویا سازمان توسعه وتجارت ایران شود که با بهره برداری از کمیته ارزشگذاری وقیمت گذاری کالا های صادراتی این امر به سهولت در آنجا قابل انجام است

-         گمرک ایران نیاز است صرفا بهره بردار از سیستم ارزش باشد تا اینکه خود اقدام به تعیین ارزش کالا نماید

-         درصادرات نیز همین رویه حاکم است .لذا کمیته ارزشگذاری اقدام به ارزشگذاری کالا می نماید وگمرکات اجرایی صرفا از آن استفاده می نماید

-         ارزش های صادراتی اگر دقت شود در سایت سازمان توسعه تجارت برای استفاده عموم قرار دارد واین کار باعث می شود صادرکنندگان ایرانی سردرگم نشوند ،در صورتیکه از هر واردکننده ای سوال شود از وضعیت فعلی ارزشگذاری کالا ها نگران است وگاها صاحبان کالا برای خود در ورود کالا برنامه ریزی می نمایند که در موارد زیادی منجر به برگشت کالا می نمایند

-         در کمتر کشور کالا ها بخاطر ارزشگذاری غیر صحیح وغیردقیق بر می گردند

-         ارزشگذاری شایسته است در محدوده ای از زمان ثابت در نظر گرفته شود متاسفانه عوامل زیادی در ارشگذاری صحیح کالاهای وارداتی موثر است لذا نباید برنامه ریزی غیر صحیح به این مشکل دامن بزند

-         ارزشگذاری با توجه به موقعیت تولیدکشور،صادرات،نوع کالاهای وارداتی،

-         بازارهای مصرفی  وامثالهم از یک سیستم ارزشگذاری ملی بهره برداری نماید بکارگیری بسیاری از تئوری ها ممکن است با توجه به ساختار ورود وخروج کالا از کشور کار ساز نباشد

-         برای ارزشگذاری کالاهای وارداتی نیاز است یک مدل ملی طراحی شود روال در اکثر کشور ها نیز به همین صورت است قرار نیست که در ارزشگذاری از مدلهای ارزشگذاری کشورهای دیگر وامثالهم بهره برداری نمود

-         اقتصاد دانان زیادی در کشور مطرح هستند که گمرک ایران نیاز است سرمایه گذاری کند و طراحی یک مدل ملی ارزشگذاری کالا را به آنها واگذار کند

-         سیستم فعلی ارزشگذاری گمرک ایران صرفا یک بانک اطلاعاتی است که این سیستم توسط هرکسی که حداکثرفوق دیپلم یا لیسانس کامپیوتر داشته باشد قابل طراحی است

-         حجم پرونده های تفاوت ارزش بسیار زیاد است

-         تفاوت ارزشها منجر به تاخیرات زیادی در زمان ترخیص کالا دارد

-         اظهارنامه های وارداتی یک بار توسط کارشناس تعین ارزش ارزشگذاری می شود ،که این ارزش ممکن است مورد اعتراض مورد ارزش قرار گیرد،گاها دارای تفاوت ارزش است که منجر به طرح در کمیته محلی گمرکات اجرایی می شود که در صورت عدم نتیجه گیری به طرح موضوع در دفتر تعیین ارزش گمرک ایران می شود ودر بسیاری از موارد منجر به طرح در دفترکمیسیون حل  اختلافات گمرکی  وهمچنین کمیسیون تجدید نظر می گردد که همه این موارد زمان ترخیص کالا را افزایش می دهد

-         صاحبان کالا در صورت اختلاف ارزش با گمرک با پاسخ های مستدلی مواجه نمی شوند ودلایل مبرهن به آنها ارائه نمی شود بلاخره باید از نیروهای کارآمد در دوایر ارزش به عنوان مسئول وامثالهم بهره برداری نمود تا در صورت اختلاف مباحث اقتصادی وعوامل تاثیر گذار بر ارزش را بشناسد وصاحب کالا را متقاعد کند نه اینکه پاسخ دهد که در سیست ما این ارزش را ثبت شده داریم

-         سیستم ارزش گمرک ایران از حیث ارزشگذاری انواع کالاهای وارداتی انواع نقلیص را دارد مثلا برای ماشین آلات راهسازی باید به انواع نامه های ارسالی مراجعه کرد وبرای بقیه در سیستم وب به جستجو های گاها بی نتیجه پرداخت

-         سیستم فعلی ارزشگذاری کالا در گمرک ایران هم امنیت شغلی کارمندان دایره ارزش وامثالهم را به مخاطره می اندازد وهم آزادی ورود کالا وهمچنین تصمیم گیری صحیح را برای عوامل تجاری محدود می نماید

-         در خاتمه یاد آور می گردد که معایب ارزشگذاری در کالاهای وارداتی به اندازه ای بود که همگی از آن مطلع هستید لذا چنانچه معایب با اهمیتی که به نظر شما می رسد می توانید برای مدیریت سایت مرکز اطلاعات فنی امورگمرکی ارسال کنید تا در اسرع وقت مورد استفاده عموم قرار گیرد تا این امر منجر به طراحی یک سیستم جامع،کامل وملی برای ارزشگذاری کالاهای وارداتی گردد وما هم به وظایف خویش عمل کرده باشیم ودین مارا با این اطلاعات اندکی که داریم به عوامل تجاری کشور ادا نماییم باشد که این پیگیری ها از پراکندگی اطلاعات ارزشی در گمرک کشور بکاهد

-         ارزشگذاری در دوایر ارزش گمرکات اجرایی کشور باید تخصصی شود واقلامی از کالاهای وارداتی که تخصصی است توسط ارزیابان یا کارشناسان متخصص ارزشگذاری شود

-         دوایر ارزش در تعین کارشناسان کالا ها از یک سیستم تصادفی بهره برداری نمی کند واظهارنامه ها به صورت سلیقه ای در اختیار کارشناسان قرار می گیرد

-         تعداد پرونده های متشکله برای تعیین ارزش کالا در دفتر تعین ارزش گمرک ایران قابل پذیرش نمی باشد

ارزشگذاری کالاهای وارداتی در

 

 وضعیت فعلی

 

 

در وضعیت فعلی برای تعیین ارزش کالاهای وارداتی نیاز است به عوامل زیر توجه شود که می گویند کاچی بهتر از هیچی هست

-         ارزشگذاری براساس خرید

-         براساس سوابق ارزش

-         براساس سی دی ارسالی گمرک ایران(برای گمرکات فاقد سیستم وببنیاد)

-         براساس سوابق گمرکات اجرایی کشور که ممکن است به سیستم وببنیاد یا سی دی ارزش اضافه نشده باشد

-         قیمت های صادراتی=فهرست قیمت کشورهای مبداء – جوایز صادراتی عادلانه یا بازپرداخت های گمرکی

-         اجرای بند 3ماده 121 آ ا ق ا گ

-         اینترنت

-         اینترانت

-         متال بولتن

-         مکاتبات دفتر تعیین ارزش گمرک ایران

-         مکاتبات کمیسون اختلافات گمرکی(به تحلیل خود گمرک بستگی دارد در موارد اعلام نظر مشابه با در نظرگرفتن عوامل منطقی-اگرچه آراء ممکن است قابل تسریع نباشد ولی هرگمرکی می تواند از مکاتبات زاید با در نظرگرفتن آنها اجتناب نماید)

-         مکاتبات کمیسون تجدید نظر(به تحلیل خود گمرک بستگی دارد در موارد اعلام نظر مشابه با در نظرگرفتن عوامل منطقی-اگرچه آراء ممکن است قابل تسریع نباشد ولی هرگمرکی می تواند از مکاتبات زاید با در نظرگرفتن آنها اجتناب نماید)

-         توجه به خرید همزمان

-         توجه به کشور خرید

-         توجه به تاریخ خرید

-         توجه به حجم خرید

-         توجه به پروفرما

-         توجه به تفاوت نرخ ارز

-         توجه به تفاوت نرخ ارز در سیستم وببنیادوسی دی ارسالی گمرک ایرا ن با اسناد صاحب کالا

-         توجه به حجم خرید

-         براساس ارزش فله  فروشی (در صورت دسترسی)

-         قیمت خرده فروشی در بازار- درصد ارزش خرده وعمده فروشی فروش داخلی(در صورت عدم دسترسی به ارزش عنده فروشی)

-         توجه به میزان سود عادلانه در ارزشگذاری کالای وارداتی

-         فاکتور باید مستقیما از طرف صادرکننده کالا صادرشده باشدچ

-         گواهی صحت توسط مقامات صالحه کشور مبداء تایید شده باشد

-         ردیف صدر الاشاره مورد تایید ماموران کنسولی کشور ایران قرار گیرد

-         به حداکثر تخفیف کالاهای صادراتی از روی قیمت های عمده فروشی توجه شود

-         به حداکثر تخفیف کالاهای صادراتی از روی قیمت های خرده فروشی توجه شود

-         توجه شود که مالیات غیر مستقیم که اگر در معاملات کشور مبداء وجود دارد باشد جزء قیمت خرده فروشی منظور نمی گردد

-         توجه شود که مالیات غیر مستقیم که اگر در معاملات کشور مبداء وجود دارد باشد جزء قیمت عمده فروشی منظور نمی گردد

-         توجه به جوایز صادراتی یا باز پرداخت های مالیاتی و گمرکی  که به صادرکنندگان از طریق نمایندگی های بازرگانی کشورهای خارجی در ایران که رسما اعلام می شود ویا اینکه از طرف نمایندگان ایران در خارج مورد تایید می گردد

-         توجه به مالیات ارزش افزوده (تحلیل ارزش)

-         تجزیه وتحلیل ارزشهای اینترنتی

-         تا زمانیکه کالا از نظر تعرفه وامثالهم شناسایی نشد ارزش گذاری نشود

-         کالاهای که نیاز به تعیین ماهیت دارند قبل از اعلام نظر آزمایشگاه ارزشگذاری نشود

-         کالاهای که نیاز به نظریه اداره استاندارد وتحقیقات صنعتی دارند قبل از اعلام نظر اداره صدر الاشاره  ارزشگذاری نشود

-         کالاهایی که نیاز به نظریه بهداشت دارند قبل از اعلام نظر اداره بهداشت از ارزشگذاری آنها خودداری شود

-         هرگاه کالایی که در سرویس ارزیابی وامثالهم منجر به گزارش تعرفه میگردد چنانچه از قبل تعیین ارزش شدند مجددا نظریه ارش اخذ شود

-         از پذیرش اظهارنامه های فاقد مهر دایره ارزش توسط کارشناسان امور گمرکی خودداری شود

-         سیستمی در دوایر تعیین طراحی شود وموارد مهم وبا اهمیت چه در زمینه اربابان رجوع وصاحبان کالا وچه در زمینه تفاوت های ارزش وانواع واقسام شگردهای کم اظهاری ارزش وتعداد ،وامثالهم در آن به ثبت برسد

-         موارد با اهمیت در ارزشگذاری در کمیته تعیین ارزش محلی ارزشگذاری شود

-         به انجام مکاتبات وپیگیری مکاتبات به منظور کاهش زمان ترخیص کالا توجه شود

-         سایر مواردی که مورد نظر می باشد انشاء الله به مدیریت سایت مرکز اطلاعات فنی امور گمرکی اعلام شود تا مورد استفاده عموم در کشور قرار گیرد


ارزشگذاری کالای صادراتی در سال 1390
دسته بندی : ارزش,,
  • بازدید : (552)

 

 
 فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
 
 سیستم ارزش کالای صادراتی
 
دبیرخانه کمیته دایمی قیمت گذاری کالاهای صادراتی براساس مصوبه شماره 12721/ت16151 هـ مورخ 8/11/1374 هیات محترموزیران، با عضویت رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و یکی از معاونان وزارتخانه های ذی ربط تشکیل گردیده است . دبیرخانه کمیته دایمی قیمت گذاری کالاهای صادراتی از سال 1374 کار خود را آغاز نموده است. این کمیته با پذیرش پرونده های متقاضیان و درخواست های ارسالی از دفتر صادرات گمرک ایران،وطرح آن در جلسات کمیته نسبت به ارسال مصوبات جهت اجرا به دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی اقدام می نماید
 
با لینکهای زیر به سیستم ارزشگذاری کالای صادراتی سازمان توسعه وتجارت ایران متصل خواهیدشد .بدین ترتیب از طریق لینک به عدد (1)درجدول زیر به سهولت به صفحه اول ارزشگذاری کالای صادراتی وارد می شوید.  
 
         
 
ردیف
نام کالا
واحد
قیمت جاری (دلار)
تاریخ مصوبه
شماره مصوبه
نوع قیمت گذاری
گروه
181
پلی اتیلن سنگین بادی
تن
1343.82
5
/
6
/
1390
1163
/
411
/
90
کاهش قیمت
مواد پتروشيمي
182
پلی اتیلن سبک خطی
تن
1230.53
5
/
6
/
1390
1163
/
411
/
90
افزایش قیمت
مواد پتروشيمي
183
پلی اتیلن سبک فیلم
تن
1494.5
5
/
6
/
1390
1163
/
411
/
90
افزایش قیمت
مواد پتروشيمي
         
 
 
 
 
 
 
 

برچسب ها : ,,,,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد