تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
انواع مسیرهای انتخاب مسیر اظهارنامه

انواع مسیرهای انتخاب مسیر اظهارنامه

- مسیر قرمز
- مسیر سبز
- مسیرآبی
- مسیر زرد

برچسب ها : ,
انواع مسیرهای گمرکی در طرح انتخاب مسیر
  • بازدید : (636)

 

سيستم اتوماتيك انتخاب مسير اظهارنامه (سلكتيويتي)
-       مسیر سبز
-       مسیر زرد
-       مسیر قرمز
-       مسیر آبی
 
 
براساس مطالعات و ارزيابي‌هاي انجام شده درخصوص مدتزمان ترخيص كالا از گمرك (در هر يك از مراحل انجام تشريفات گمركي), متوسط زمان عبوركالا در مسير سبز حدود 6 ساعت است كه تا حد زيادي به استانداردهاي بين‌المللي نزديكشده است.
يكي از دلايل كاهش زمان ترخيص كالا درگمرك, پياده‌سازي سيستم اتوماتيك انتخاب مسير اظهارنامه (سلكتيويتي) است كه درراستاي اجراي طرح مديريت ريسك و افزايش اطمينان به صاحبان كالا صورت گرفته است.
سيستم اتوماتيك انتخاب مسير اظهارنامه تاكنون در 14 گمرك وارداتي كشور اجرا شده است.
گمركات برحسب حجم اظهارنامه‌هاي صادراتي و وارداتي از سوي كميته مركزي انتخاب مسير اظهارنامه كه مسئوليت آن با معاونت امور گمركي است مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند و 29 فاكتور در تعييناظهارنامه‌ها تأثيرگذار است.
در طرح انتخاب مسير اظهارنامه 3 مسير سبز, زرد و قرمز براي ترخيص كالا در نظر گرفته شده كه در مسير سبز صرفاً به بررسي اسنادي اكتفا مي‌شود و كالاهايي كه در اين مسير تعريف مي‌شوند براي ترخيص به هيچ‌گونه مجوز و اظهارنظر مراجع قانوني نياز ندارند. در مسير زرد كالا بايد الزاماً از لحاظ كيفيت و ماهيت مورد آزمون قرار گيرد, اما در مسير قرمز كالا ضمن كنترل فيزيكي, تنها با مجوز مراجع قانوني ذي‌صلاح قابل ترخيص خواهد بود.
متوسط زمان لازم براي ارزيابي كالا در مسير سبز 91/5 ساعت, مسير زرد 55/12 ساعت (از زمان ثبت اظهارنامه تا ارزيابي) و در مسير قرمز 75/19 ساعت است كه با احتساب متوسط زمان صرف شده از سوي صاحبان كالا براي پرداخت وجوه تعيين شده, اين ميزان در مسير سبز 20 ساعت, در مسير زرد 18 ساعت و در مسير قرمز 15 ساعت خواهد بود.
در رويه واردات 7 درصد از اظهارنامه‌ها در مسير سبز, 36 درصد در مسير زرد (بدون ارزيابي فيزيكي) و 57 درصد در مسير قرمز قرار گرفته است.
علت افزايش سهم مسير قرمز اين است كه با اجراي قانون ارتقاي كيفي خودرو و ساير محصولات صنعتي, 5100 رديف تعرفه مشمول اين قانون شده و كالاهاي مشمول بايد از مسير سبز خارج و الزاماً در مسيرهاي ديگري تعريف شوند.
انشاء الله که گمرك ايران به‌زودي بحث بازنگري در مسير انتخاب اظهارنامه‌ها را مورد بررسي قرار دهد تا راهكار جديدتري را براي ارتقاي سهم اظهارنامه‌ها در مسير زرد اتخاذ كند.درحال حاضر هیچ مقامی در گمرک ایران برای قرار گرفتن اظهارنامه ها در 3مسیرسبز،زردوقرمز بخشنامه ودستورالعمل متحد الشکل وجامعی صادر نکرده است وچندین سالی است که بخشنامه خاصی در این خصوص به گمرکات اجرایی کشور ابلاغ نگردیده است .

ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد