تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
قانون جدید امور گمرکی اگر در شرایط فعلی هم به فراخوان گذاشته شودباز دیر نشده است

قانون جدید امور گمرکی اگر در شرایط فعلی هم به فراخوان گذاشته شودباز دیر نشده است

اجرای قوانین متناقض که با هم تناقض دارند به نفع اقتصاد کشور نیست

همه باید کمک کنند تا تجار کشور دغدغه تشریفات گمرکی را نداشته باشند


اجرای قانون امور گمرکی جدید
قرار بود پس از 6ماه از اجرای قانون امور گمرکی آئین نامه اجرایی آن تنظیم وبه تصویب هیئت دولت برسد آیا می دانید چند تا 6ماه گذشته است؟!هنوزبا گذشت روزها وماهها که حتی از سال هم گذشت واز سال 90گذشتیم ودر حال گذران از آخرین روزهای سال 1391 می باشیمبازازاین آئین نامه خبری نشد .قانون امور گمرکی سابق دارای 60اصل ،که از آن تعداد نیز تعدادی حذف شده است که ازاین قانون دارای397ماده بوده که همان آئین نامه اجرایی قاون امور گمرکی می باشد حال تعداد اصلها به 165ماده قانونی در قانون جدید امور گمرکی رسیده است که این قانون جدید در این کشور با آئیین نامه ای که طبق قانون جدید حذف گردیده است در حال اجرا است (به بند ب ماده 165 توجه شود)  که قانونا وحتی  از نظر محتوایی نیز با هم همخوانی ندارند.متاسفانه قانون وآیین نامه قبلی وسابق با اینکه  حذف شده است باز هم قانون جدید با 397آئین نامه قبلی وابطالی ولغو شده در حال اجرا است .
بنده کتاب جدیدی که توسط استاد خانی چهری در زمینه قانون جدید امور گمرکی نوشته شده است ودر اصل هم محتوای کتاب به صورت پیشنهادی طراحی شده  مطالعه کردم که به نظر می رسد مسئولین برای رسیدن به یک قانون جامع وکامل در زمینه امور گمرکی وظیفه ملی دارند که از نظرات چنین اندیشمندانی نهایت بهره برداری واستفاده را بنمایند.ایشان به اندازه ای در زمینه نواقص احتمالی قانون جدید مطالبی را بررسی وتحلیل نموده اند که جا دارد از چنین شخصیت های علمی در کشور تقدیر وتشکر شود.
با توجه به اینکه گمرک ایران  متولی اجرای تشریفات ورود وخروج کالا به کشوردر امورواردات ،صادرات،ترانزیت و...می باشد وبا توجه به وضعیت فعلی ورود وخروج کالا به کشور به نظر می رسد هرگونه نا هماهنگی در قوانین گمرکی به گونه ای باعث ضروروزیان اقتصادی ملت ودولت می شود که جا دارد مسئولین نظام در تنظیم آئین نامه ای جامع وکامل در زمینه امور گمرکی بیش از گذشته تلاش کنند تلاش های 6الی هفت ساله نباید منجر به تنظیم قانون 165 ماده ای شود که هنوز از مواعد قانونی آن هم گذشته که متاسفانه آیین نامه ای برای اجرا اعلام نگردیده است .
با توجه به اینکه بسیاری از قوانین تجاری کشور در این قانون به گونه ای ادغام شده است پیشنهاد می شود این قانون توسط وزارت بازرگانی ویا وزارت دادگستری برای تجزیه وتحلیل به فراخوان عمومی گذاشته شود تا اندیشمندان،تجار،اساتید دانشگاه ،دانشجویان وهمچنین سازمانهای مرتبط با امورتجاری وبازرگانی اعلام نظر کنند تا هرگونه نواقص احتمالی در قانون جدید مرتفع گردد.واگراین قانون در شرایط فعلی هم به فراخوان گذاشته شود باز دیر نشده است چرا که هر حرکتی که منجر به یک تحول تجاری وبازرگانی در کشور شود باعث اقتدار کشور ایران خواهد شد


برچسب ها : ,
شرایط اعطاء مجوزها،امتیازاتوتخفیفات ویژه برای ورود کالاهای وارداتی

 

شرایط اعطاء مجوزها،امتیازاتوتخفیفات ویژه برای ورود کالاهای وارداتی

*بسیاری از کشورها به گروهای خاصی اجازه ورود کالا با امتیازات بسیار عالی می دهند که پیشنهاد می شود به شرایط عمومی ذیل در اختصاص مجوزهای اجباری وامثالهم توجه گردد

 *اعطاءامتیازات باید برای کشور وملت حیاتی ومهم باشد

*به منظور حفاظت از اهداف ملی امتیازات به گروها واگذار شود

*در ارائه امتیازات نباید تبعیض قایل شد وهرکسی شرایط لازم دارد باید از آن امتیاز بهره برداری نماید

*اعطاء چنین امتیازی باید به اطلاع عموم تولید کنندگان ،تجاروبازرگانان برسد

*غیر انحصاری باشد

*کالای وارداتی به قصد ورود وارد کشور شود نه اینکه با دلایل دیگری مجددا صادر گردد

*ورود کالا اشتغال زا وهمچنین مصرف عمومی داشته باشد ومقرون به صرفه باشد

*بازخورد مناسبی داشته باشد

*جزء پروژه های باشد که سرمایه گذاری طولانی مدت تلقی گرددویا برای نیاز فوری کشور است وبر آن به خوبی هم قبل از ورود وهم بعد از ورود تا اجرای کامل طرح وپروژه مدیریت گردد

*مشروط به ارائه مجوز وامتیازبا سود آوری منصفانه باشد

*مشمول نظارت گروهای نظارتی باشد واعطاء امتیاز تحت نظارت گروهای نظارتی متخصص باشد که طرح را از جوانب مختلف تایید کنند

*تایید طرحهای مجوزهای خاص نباید تشریفاتی وجمع آوری چندین امضاءاز افراد مستقر در چندین سازمان ویا سرزدن به چندین اتاق باشد

*در صورتیکه شرایطی که منجر به اعطاء امتیاز وتخفیفات می گردداز بین برود مجوز ابطال وهرگونه تخلف پیگیری قضایی گردد وحقوق تضییع شده ملت به دولت برگرددومتخلف قانونا پاسخگوباشد

*امتیاز اعطایی باید عرفا معقول باشد واز دید اینکه چرا به دیگران واگذار نشده است مورد تامل باشد

*امتیاز وتخفیفات نباید غیر قانونی وغیر معقولانه باشد که باعث تردید در گروهی خاص گردد

*مدت حمایت واجرای طرح امتیاز آور مشخص وصرفا در همان بازه قابل حمایت باشد

*اصل افشاء حقایق در اختصاص امتیازات مورد توجه قرارگیرد اگر امتیازی به فرد خاصی داده می شود برای اطلاع عموم انتشار گردد تا مردم در تعین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند

*مغایر با اعمال تجاری شرافتمندانه نباشد ،نباید به گونه ای باشد که یک شبه باعث رانت اقتصادی بزرگ در کشورها گردد

*درصورتی که انجام امور محرمانه واز اهمیت خاصی برای اقتصاد کشور تلقی می شود سری ومحرمانه بودن موضوع مورد توجه قرار گیرد

*به نووجدید بودن پروژه های که امتیازات ویژه داده می شود توجه گردد

*واردات به صورت قانونی انجام وارزشگذاری محموله به صورت دقیق انجام شود

*واردات کالای با امتیاز برای رفع منافع عمومی جامعه ضرورت داشته باشد

*تدابیر ویژه مرزی برای ثبت وظبط دقیق کالای ورودی در نظر گرفته شود

*ادارات گمرک باید کالای وارداتی مربوطه را از هر حیث با امتیازات مربوطه کنترول کنند واز ورود کالاها با کیفیت پایین تر ویا مغایر با امتیاز خودداری کنند ودر صورت اختلاف ضمن صورت برداری از کالاها مراتب را به ناظرین امتیازات ویژه اعلام نمایند

*در هنگام اختصاص امتیاز به رقابت سالم توجه شود

*واردات با امتیازات قابل توجه با تنظیم قرارداد های قانونی صورت گیرد وموضوع فقط با انجام یک ثبت سفارش نباید تمام شود

*رعایت سایر مواردی که می تواند در ارائه امتیازات وتخفیفات خاص از بسیاری جهت دارای اهمیت اساسی باشد

 

 

 

 

 

 


برچسب ها : ,,
رانت خواریهای تجاری

ایذاء تجاری

آیا می دانید دربرخی از کشورها چگونه رانت خواری می کنند؟

رانت خواریهای حساب شده وپنهان در سیستم های دولتی بعضی از کشورهای جهان!

گروهی با خیانت های برنامه ریزی شده واردات کالا به کشورها راکاملا غیر اقتصادی می کنند!؟

 

می گویند    trad  harassmentدر اصطلاح لاتین به ایذاء تجاری

مقمات بازرگانی واقتصادی  کشورها گاها به علت عدم آشنایی به مباحث علمی تجاری در بسیاری از موارد طی یک اقدام عجولانه ومعمولا عمدی چه به طور آشکار وچه به طور پنهان موانع زیادی را برای واردات معقولانه کالا به کشور ایجاد می کنند .وبدین ترتیب مقررات خاصی برای واردات کالا به کشورها وضع گردیده وهر روز بر تدابیرسختگیرانه در تقویت یک ایده اشتباه گسترش می یابد .معمولا گروهی از تصمیم گیران اقتصادی برای رسیدن به مقاصد حزبی خود با پیشنهاد چنین ایده هایی سعی می کنند شرایط رانت خواری اقتصادی را برای خود تامین نمایند بدین ترتیب سعی می کنند که مقامات ارشد کشور را با طرح تفکرات غلط در یک تصمیم گیری ملی شریک کنند .

آنها به خوبی فرا گرفته اند که برای رسیدن به سود کلان از طریق تفکرات غلط صرفا با ایجاد مشکل در سیستم واردات کشور فراهم می شود.آنها سعی می کنند که واردات به طریقی کاهش دهند وباعث توقف خرید وواردات از خارج از کشورشوند .این کار نه تنها نظام اقتصادی کشورها را تهدید می کند بلکه گروهی که به اصطلاح خودرا عاقل معرفی می کنند یک شبه ثروتمند می شوند ویا با فروش کالاهای وارداتی قبلی خود به گونه ای رانت خواری می نمایند.

کشورها باید مراقب باشند تا گروهی با محدود کردن واردات وتشدید سخت گیریها شرایط افسار گسیخته قیمت ها را تقویت نکنند همگامی با یک تفکر غلط می تواند چهارچوب یک نظام اقتصادی را نابود کند.

 

 

اهداف رانت خواری معمولا ممکن است به طرق مختلف برکشور صدمات جبران ناپذیری وارد کند فرضا گروهی اقدام به واردات کالا در سطح انبوه می نمایند بنابراین چنین گروهی در راس سازمانهای بازرگانی ،اقتصادی وهمچنین مقامات گمرکی نفوذ می کنند بدین ترتیب با رایزنی های فراوان می توانند از طریق سازمانهای بازرگانی ورود چنین کالایی را ممنوع کنند یا شرایط خاصی را برای ورود آن ابلاغ نمایند وچنانچه اگر موفق به تهدید وجلوگیری از واردات کالا نشدند این بار با چهره دیگری می توانند از کالای مورد نظر جلوگیری کنند به عنوان مثال در یک پارتی کوچک  اقدام به ورود کالا به کشور می نمایند منتها این بار با ترفند جدیدی ارزش کالای ورودی خودرا با چندین برابر ارزش وارد می نمایند وبرای یک ورود یک پارتی کوچک برای هرواحد کالا حقوق ورودی بالایی به گمرک می پردازند لذا سعی می کنند با ایجاد فشارهای روانی ویا روابط ها ارزش مورد نظر رابه عنوان ارزش کالاهای ورودی که بعد از این وارد کشور می شود معرفی می کنند واین ارزش به عنوان سابقه در گمرکات تلقی می شود بنابراین ارزش یک کالایی که هرواحد آن 10دلار می باشد به طور غلط با چندین برابر میزان واقعی در سیستم ثبت می شود که از آن به بعد برای هیچ وارد کننده ای واردات مقرون به صرفه نخواهد بود .بنابراین کالاهای وارداتی گروهی که پیگیر امور رانت خواری بودند با چند ماه احتکار ونگهداری در انبارها با سود کلانی به فروش می رسد

 

 

 

 

البته راهای شیطنت در اموراقتصادی وبازرگانی فراوان است مثلا گروهی می تواننداقدام به تکمیل میزان ثبت سفارش در سازمانهای بازرگانی نمایند وچون میزان سهمیه در نظر گرفته شده تکمیل وبه صورت یکجا توسط گروهی در چندین مرحله حساب شده ثبت سفارش شده است بنابراین دیگر برای آن کالا ثبت سفارش نمی شود که متاسفانه بعدا ثبت سفارش در بازار شتاب زده کشور توسط اشخاص خریداری می شود به عنوان مثال اگر نگاهی سطح به خودروهای وارداتی در کشورها داشته باشید می بینید که وارد کننده ای یکجا کالایی را ثبت سفارش می کند وبعد تجار به جای مراجعه به دولت به فرد مراجعه می کنند وکالای ثبت سفارش شده را از آنها می خرند یعنی ثبت سفارشی که باید عادلانه به آحاد تجار ارائه شود با تبانی به فرد یا گروه خاصی داده می شود وبعد آنها سمیه های خریداری را به بهای سنگینی به دیگران واگذار می کنند.

گروهی با ترفندهای فراوان ثروتمند می شوند ونام آن را تجارت می گذارند دولتها وملت ها وتصمیم گیران بزرگ اقتصادی وبازرگانی کشورها باید مراقب باشند که اهداف سوء ویا حرکت های آلوده به خیانت، اقتصاد کشورها را تهدید نکند.عده ای نباید فکر کنند که ثروتی حلال با اجرای یک حرکت اقتصادی نصیب آنها شده است .زنان وفرزندان چنین افرادی باید مراقب باشند که شکمهایشان را با لقمه های آلوده به حرام سیر نکنند .لقمه ای که با چنین ترفندهایی نصیب عده ای می شود قطعا نتیجه  خیانت گروهی سود جووفرصت طلب به یک کشور می باشد که ممکن است باعث تضعیع حقوق صدها میلیون نفر در کشورها باشد .آیا می دانیم که واقعا چنین اموری چه مشکلاتی را برای کشورها بوجود می آورد ؟......


برچسب ها : ,
تئوری جدید نوین سازی گمرکات جهانی وادارات بازرگانی واقتصادی

 

حتما بخوانید

تئوری جدید نوین سازی گمرکات جهانی

باید گمرکات جهانی وادارات بازرگانی وسازمانهای دست اندرکاراقتصادی درس عبرت بگیرند

یکی ازراه های نوین سازی گمرکات وادارات بازرگانی واقتصادی در عرصه بین المللی

بزرگترین حرکت جهانی در امرمبارزه با اختلاس ورشوه

اخراج 100نفر از مدیران،معاونان ومقامات ارشد اختلاسگر گمرک میانمار (خواندنی وبیادماندنی)

سال 1385چه روز سختی برای گمرک میانمار بود،روزی که 100نفراز مدیران،معاونان ومقامات ارشد گمرک میانماردر نواحی مرزی پاکسازی شدند،این حرکت شاید هرگز در تاریخ گمرکات جهان اتفاق نیافتدواز نوادرمبارزه با اختلاس درگمرکات جهانی باشد.این حادثه به اندازه ای درامرمبارزه با اختلاس ورشوه خواری درگمرکات جهانی موثرومطرح بودکه آوازه آن درپهندشت دنیا پیچید وبدین ترتیب یک پنجم ازکارمندان بخش گمرک این کشوراخراج شدند واین شاید اولین حرکت در گمرکات جهان بود که از مقامات ارشد،مدیران ومعاونان گمرک میانمار صورت گرفت،وبا این کاریک پنجم کارمندان بخش گمرک میانمار به جرم فساد مالی اخراج شدند. نوین در

مقام های میانمار در راستای مبارزه با اختلاس، یک پنجم از کارمندان بخش گمرک این کشور را اخراج کرده بودند. درسال1385 همانطوری که گفته شدیکصد نفر از مدیران و معاونان گمرک به ویژه در نواحی مرزی، پاک‌سازی شدند و 400 همکار آنان نیز تحت بازجویی قرارگرفته بودند. دستور رسیدگی به این پرونده که ریشه در تخلف های صادرات حبوبات در میانمار داشت، در "بندر یانگون" و پست بازرسی مرزی "موس" دراستان "شان" آغاز شده بود.


وبا این کارگمرکی نوین در کشورمیانمارپا به عرصه فعالیت گذاشت وباعث تعجب عالم شد البته در بسیاری از کشورها این حرکت های ملی انجام شد ومی شود ومعمولا با جابجایی کرسی مقامات ارشد گمرکات جهانی گاها مدیران قبلی درراستای نوین سازی گمرکات این مناصب را با آغوشی باز دراختیارمدیران کارآمد دیگرقرار می دهند که این حرکت یک حرکتی ماندگار برای رشد یک کشور در حوزه بهبود ساختارهای اقتصادی محسوب می شود چرا که مدیرانی با نگرش های جدید ونوین پا به عرصه مدیریتی می گذارند ودر اصل همان جان بخشیدن به یک ساختارسنتی مدیریت در گمرک محسوب می شود.ظاهرا سال 1385سال عجیبی برای گمرک میانمار بود.البته چه بسیار مدیرانی نیز هستند که با رایزنی های فراوان در سطوح مختلف مدیریتی درمقام رایزنی برای تثبیت موقعیت خویش تلاش های فراوانی می کنند واز هیچ تلاشی در این رابطه کوتاهی نمی کنند وخودرا به گروهی در اصل آویزان می کنند که در چنین موقعیت هایی لازم است مقامات مسئول به عاقبت سازمان خود فکر کنند و از طولانی کردن دوره مدیریتی آنها اجتناب نمایند .چراکه چنین مدیرانی برای طولانی کردن دوره مدیریتی خویش ویا به تعویق انداختن این دوره به انواع ترفندها دست می زنند ومسایلی از قبیل طرح های ناتمام وامثالهم را مطرح می نمایند وبا اینکار نه تنها بهبودی در سازمان مشاهده نمی شود بلکه هرلحظه بر التهاب سوء مدیریتی افزوده می شود  

البته باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از کشورها نیز مدیرانی که باعث تضعیف ساختارهای سازمانی گمرکات می شوند بنا به دلایلی مورد حمایت مقامات بالا دستی قرار می گیرند که این عمل قابل نکوهش است وهرگاه در کشورها تصمیم گیرندگان با عملکرد ضعیف مدیرانی برخورد کنند لازم است در سریعترین زمان ممکن واکنش نشان دهند تااز تخریب سازمان خودجلوگیری نمایند چرا که حمایت های من غیر حق منجر به بخطر افتادن موقعیت های مقامات ارشد گمرک می گردد.           

 

 

 

 


برچسب ها : ,
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی

 

 
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی
جامع ترین وکاملترین راه مبارزه با قاچاق کالاهای ترانزیت داخلی وخارجی در وضعیت فعلی
-       ارزیابی دقیق کالای ترانزیتی
-       ارزشگذاری صحیح کالای ترانزیتی در گمرک
-       اعلام وصول به موقع کالای ترانزیتی توسط گمرک
-       تجهیزگمرکات به ایکس ری
-       تجهیز گمرکات به نیروی انسانی:
در اکثر گمرکات کشور اکثر کارمندان در مشاغل واردات مورد استفاده قرار می گیرند در صورتیکه از حساسیت آنچنانی نیز از نظر قاچاق ویا تعداد اظهارنامه وامثالهم برخوردار نیستند وبخش واردات دارای سرویس های مجهز چه از نظر خدماتی وچه از نظر نیروهای انسانی وامثالهم بر خوردار است وواحدهای ترانزیتی با حداقل نیروها وحداقل امکانات انجام وظیفه می نمایند واگر یک ارزیابی وجدانی از عملکرد تشریفاتی گمرک داشته باشیم خواهیم دید که عوامل ترانزیت گمرک ایران که در هر نقطه ای از کشور انجام وظیفه می نمایند با این همه کمبود امککانات واقعا جهاد می کنند انشاء الله مسئولین گمرک گمرکات تراتزیتی کشور را آنگونه که به واردات اهمیت می دهند اهمیت دهند وبه آن اندازه که در واردات ترافیک نیرو دارند در ترانزیت هم به این موضوع اهمیت دهند به جایی رسیده ایم که باور کنیم موضوع ترانزیت در شرایط فعلی کشور از واردات مهم تر بوده لذا باید به این درجه از ایمان برسیم که مدیریت واحدهای ترانزیتی با این نیروهای اندک کاری بسیار سنگین است ،انجام امور با شعارهای تبلیغاتی در روزنامه ها امکان پذیر نیست باید مسئولین دست به کار شوند.
-         کنترل مسیر های ترانزیت توسط نیروی انتظامی
-         هماهنگی بیشتر با سازمان پایانه ها
-         هماهنگی بین گمرک ونیروی انتظامی
-         استفاده از نرم افزار ترانزیت توسط ایستگاههای نیروی انتظامی برای رویت پروانه های ترانزیت به منظور شناسایی جعل اسناد که این رویه در واردات نیز به راحتی قابل انجام است
-         بکارگیری جی پی اس
-         واگذاری قسمتی از مسئولیت ها به نیروهای راهنمایی ورانندگی در انحراف از مسیرهای حاملین کالاهای ترانزیتی
-         آموزش نیروهای در گیر در امور قاچاق کالا از جمله نیروی انتظامی وغیره
-         تقسیم عادلانه نیروهای کارآمددر واحدهای ترانزیتی نسبت به واحدهای واردات
-         اهمیت به واحدهای ترازیتی به همانگونه که به واحدهای وارداتی اهمیت داده می شود
-         اهمیت دادن به کارمندان واحدهای ترانزیتی نسبت به کارمندان بخش های وارداتی
کانتینرهای ترانزیتی که از بنادر وارد می‌شوند، گاها تحت عنوان یکی از رویه های گمرکی از جمله ترانزیت داخلی ویا خارجی اظهار می گردند،لذا محمولات ترانزیت داخلی جهت ترخیص باید به مقاصد گمرکات داخلی  دیگربه منظور اظهارمجدد تحت عنوان واردات قطعی به گمرکات مربوطه حمل گردند یا اینکه محمولات ترانزیت خارجی که باید از کشور خارج شوند، این کانتینرها همانطور که میدانید پلمب شده هستند و امکان باز کردن آن‌ها وجود ندارد؛ اما برخی از قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند و با بریدن لولاهای در کانتینر و بدون دست زدن به پلمپ، کالاهای داخل کانتینر را تخلیه و به جای آن کالاهای دیگری می گذارتد ویا اینکه در ترانزیت خارجی با برداشتن کالا از کانتینر،کالای یارانه‌ای و ارزشمند را پس از جاسازی از کشور خارج می‌کنند.
بنابراین استفاده از دستگاه های ایکس ری برای رفع مشکلات این چنینی الزامی است لذا با بکارگیری دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات می‌توان ورود و خروج کالاها را به صورت دقیق‌تری مورد نظارت قرار داد و گمرک باید در این بخش به فناوری روز مجهز شود، انشاء الله با مکانیزه شدن رویه ترانزیت داخلی وخارجی  قاچاق کالا در کشور محدود شود .البته راه حل اساسی این است که کالاها با حساسیت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرند ویا اینکه به درستی ارزشگذاری شوند که این امر باعث می شود انگیزه تخلف در قاچاقچیان به حد اقل برسد بنابراین با انجام تمهیدات اخیر قاچاقچی مجبور خواهد شد از گردونه قاچاق کالاهای ترانزیتی چه به صورت ترانزیت داخلی وچه به صورت ترانزیت خارجی منصرف شود
 

برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد