تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
مدارك مورد نياز جهت ثبت سفارش كالا
  • بازدید : (403)

 

مدارك مورد نياز جهت ثبت سفارش كالا
( مجوز وزارت بازرگاني )

1 - كارت بازرگاني معتبر .

  2 -  تكميل اوراق ثبت سفارش 5 برگي .

  3 -  اصل پروفرما ( فاكتر كالا ) و ارائه كپي آن  ( درج شرايط ذيل در پروفرما ضروري است ) :

           ·     نام و آدرس كامل خريدار كالا ( شماره تلفن / فاكس / ايميل ) .

            ·    نام و آدرس كامل فروشنده كالا ( شماره تلفن / فاكس / ايميل ) .

             ·     مشخصات كامل كالاي مورد نظر .

              ·     مقدار ،  وزن ، تعداد و نوع بسته بندي كالا .

               ·     نام كشور ذينفع ( فروشنده ) و نام كشور توليد كننده كالا .

               ·     نام كشور مبدا حمل ، محل بارگيري ، وسيله حمل و نهايتاً سررسيد و مهلت         حمل        
                ·   نام ارز مورد معامله و همچنين نحوه پرداخت وجه كالا .

                ·     نام مرز ورودي و گمرك مقصد .

                 ·    و در نهايه امضا و مهر فروشنده كالا ذيل پروفرما و شماره و تاريخ صدور پروفرما

كارت بازرگاني
  • بازدید : (506)

 

 

كارت بازرگاني چيست ؟
 
يكي از مدارك اصلي كه در رابطه با مبحث واردات / صادرات كالا الزام داشته و جزو يكي از اركان اساسي اين مقوله ميباشد (  كارت بازرگاني  ) است  كه توسط اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران توسط مركز و يا شهرستانها به نام متقاضياني كه واجد شرايط باشند صادر ميگردد .

 بديهي است مدت اعتبار اين كارت حسب درخواست متقاضيان از يك تا پنج سال بوده كه در صورت تائيد توسط وزارت بازرگاني معتبر ميباشد .

 ضمناً داشتن كارت بازرگاني براي واردات / صادرات الزامي بوده كه حين ثبت سفارش كالا جزو مداركي است كه توسط بانكها از متقاضي اعتبار درخواست ميگردد .

 شرايط اخذ كارت بازرگاني  :


الف /  اشخاص حقيقي ايراني 

    داشتن حد اقل 21 سال تمام .

    برگ پايان خدمت نظام  و يا برگ معافيت براي اقايان .

    داشتن سه سال سابقه فعاليت هاي تجاري / توليدي به تائيد دونفر از دارندگان كارت بازرگاني و يا داشتن مدرك مجوز توليد صادره يكي از وزارتخانه متبوع .

    داشتن محل كسب ( متناسب با رشته فعاليت ) اعم از ملكي  / استيجاري .

    داشتن دفاتر قانوني با ارائه اظهار نامه هاي ثبتي .

    داشتن حساب جاري معتبر نزد يكي از بانكهاي عامل كشور .

    سه رديف اخر كه با رنگ ابي مشخص گرديده معمولاً در رابطه با شركتهاي متقاضي اخذ كارت الزام خواهد داشت.



 ب /  اشخاص حقيقي غيرايراني

    داشتن كليه شرايط مقرر براي اشخاص ايراني باستثناي" برگ پايان خدمت نظام /                    معافيت".

    داشتن پروانه كار و اقامت معتبر .
 

بیمه حمل و نقل کالا(بیمه باربری کالا)
دسته بندی : شرکت های بیمه,,
  • بازدید : (465)

 

بیمه حمل و نقل کالا(بیمه باربری کالا)
 
بیمه باربری کالا یا بیمه حمل ونقل کالا قراردادی است که به موجب آن یک طرف بیمه‌گر در قبال دریافت وجهی به عنوان حق بیمه خسارت‌های اتفاقی، احتمالی و تصادفی وارد به محموله مورد بیمه را طبق شرایط و مندرجات بیمه نامه جبران می ‌کند
 
انواع طرق بیمه حمل ونقل کالا
 
الف: براساس طریق حمل
 
-          حمل و نقل زمینی
-          ، دریایی
-          و هوایی
 
ب: بر اساس محدوده جغرافیایی
 
1ـ بیمه حمل و نقل خارج از کشور
-          بیمه‌های وارداتی
-          صادراتی
2ـ بیمه حمل و نقل داخل کشور (بیمه‌های داخلی)
 
ج: بر اساس نوع پوشش بیمه‌ای
 
شرایط تمام خطر
2ـ شرایط دبلیوآ
3ـ شرایط اف پی آ
 
تقسیم بندیهای پوشش‌های بیمه‌ای در بیمه حمل و نقل کالا
 
-        بیمه با شرایط B
-        بیمه با شرایط C
 
 
در این نوع بیمه کلیه خطراتی که ممکن است در جریان حمل و نقل باعث خسارت شوند تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، شایان ذکر است حوادث و اتفاقاتی که به عنوان خطرات عادی حمل و نقل محسوب نمی‌شود مانند خطر عیب ذاتی و غیره مشمول بیمه نخواهد بود، به عبارت دیگر در بیمه با شرایط A بیمه‌گر متعهد جبران هر نوع خسارتی خواهد بود که در جریان حمل و نقل به کالا وارد شود مگر این که خسارت در نتیجه وقوع خطری باشد که مشمول بیمه نیست، توضیح این که موارد استثنایی که پرداخت خسارت آن خارج از تعهد بیمه‌گر می‌باشد در بندهای 4، 5، 6، 7 مجموعه شرایط A مشخص گردیده است.
این نوع بیمه کامل‌ترین نوع بیمه حمل و نقل بوده و بدیهی است که برای کالاهایی استفاده می‌شود که آسیب‌پذیر می‌باشند و احتمال تلف شدن یا صدمه دیدن آن در صورت وقوع خطرات مختلف وجود دارد.
 
بیمه با شرایط B
 
در بیمه با شرایط B بیمه‌گر متعهد جبران خساراتی است که در نتیجه بروز حوادث معینی که در مجموعه شرایط B نام برده شده است به وجود آید.
بیمه با شرایط B خطرات زیر را (به استثناء موارد مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7) پوشش می‌دهد:
1ـ از بین رفتن یا آسیب دیدگی مورد بیمه در صورتی که منطقه ناشی از یکی از امور زیر باشد:
الف ـ آتش سوزی با افنجار
ب ـ به گل نشستن، برخود با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
ج ـ واژگون شدن یا از راه و یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
د ـ تصادم شدید یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
ه ـ تخلیه کالا در بندر اضطراری
و ـ زلزله، آتشفشان یا صاعقه
 
2ـ تلف یا آسیب وارده به کالای بیمه شده که علت آن یکی از امور زیر باشد:
الف ـ ضایع کردن کالا در جریان خسارت عمومی
ب ـ به دریا انداختن کالا جهت سبک‌سازی کشتی یا به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی
ج ـ ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینر، وسیله بالا بردن کالا (لیفت‌وان) یا محل انبار
د ـ از بین رفتن کامل هر بسته کالا در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته به علت سقوط در هنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور
 
بیمه با شرایط C
 
در بیمه با شرایط C نیز همانند شرایط B تعهد بیمه‌گر محدود به جبران خسارت‌هایی است که در نتیجه بروز حوادث مندرج در متن شرایط ایجاد شود، منتهی تعهدات محدودتر است.
 
خطرات بیمه شده
بیمه با شرایط Cخطرات زیر را (به استثناء موارد مندرج در بندهای 4، 5، 6، 7) پوشش می‌دهد.
1ـ از بین رفتن یا آسیب وارده به مورد بیمه که منطقا مرتبط با یکی از موارد زیر باشد:
الف ـ آتش سوزی با انفجار
ب ـ به گل نشستن، برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور
ج ـ واژگون شدن یا از راه خط خارج شدن وسیله حمل زمینی
د ـ تصادم شدید یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی به غیر از آب
ه ـ تخلیه کالا در بندر اضطراری
2ـ از بین رفتن یا آسیب دیدگی مورد بیمه که علت آن یکی از موارد زیر باشد:
الف ـ ضایع کردن کالا در جریان خسارت عمومی
ب ـ به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی 
 
اسناد و مدارک لازم جهت رسیدگی به خسارات محمولات وارداتی و صادراتی
1- بارنامه
2- فاکتور خرید
3- صورت بسته‌بندی
4- گواهی مبدا
5- راهنامه سی.ام.آر (در حمل‌های زمینی)
6- کپی پشت و روی پروانه ورودی کالا
7- قبوض انبار گمرکی
8- صورت‌مجلس گمرکی یا بندری
9- گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل (در صورت کسری کالا)
10- گزارش بازدید نماینده لویدز (در صورتی که خسارت خارج از کشور واقع شده باشد)
11- گزارش مقامات انتظامی محل وقوع حادثه (در مورد خسارت‌های ناشی از حادثه)
12- برگ جانشینی یا فرم وکالت‌نامه لاتین
 
اسناد و مدارک لازم جهت رسیدگی به خسارات محمولات حمل و نقل داخلی
1- اعلام خسارت به موقع بیمه‌گذار
2- صورت‌مجلس یا گزارش کارشناسی شرکت بیمه مبنی بر تعیین میزان خسارت
3- گزارش پلیس
4- بارنامه حمل
5- فاکتور یا سندی مبنی بر تعیین ارزش واقعی بیمه شده
 
اسناد و مدارک لازم جهت رسیدگی به  خسارات محمولات وسايط نقلیه آبی (شناورهای کوچک و دریایی)
 
1- نامه سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر وقوع حادثه
2- گزارش هواشناسی محل حادثه
3- گزارش مقامات انتظامی محل حادثه
4- پروانه ثبت و بهره‌برداری
5- گزارش قابلیت دریا پیمایی از موسسات معتبر و مورد تایید سازمان و بنادر کشتیرانی
6- گواهی نامه ایمنی سازمان بنادر و کشتیرانی
7- آخرین مجوز شناور از بندر مبدا
 
شرایط عمومی بیمه ‌نامه باربری
 
1ـ مدت اعتبار بیمه نامه
2ـ اصل نفع بیمه‌ای
3ـ شرط هزینه نجات
4ـ حداکثر تعهد بیمه‌گر
5ـ تعهدات بیمه‌گذار در صورت وقوع خسارت
 
 
 
مدت اعتبار بیمه نامه
مدت اعتبار بیمه نامه‌های داخلی از زمان قرار گرفتن محموله روی وسیله نقلیه حامل کالا جهت شروع حمل در مبدا آغاز و در مسیر حمل عادی ادامه داشته و به محض رسیدن وسیله نقلیه حامل کالا به مقصد مندرج در بیمه نامه خاتمه می‌یابد و در بیمه نامه‌های خارجی با توجه به این که حمل کالا توسط وسایل نقلیه اعم از دریایی، زمینی و هوایی انجام می‌گیرد، مدت اعتبار بیمه نامه به شرح زیر تعیین می‌شود:
حمل زمینی: به مجرد رسیدن کالا به انبار مقصد مندرج در بیمه نامه یا انقضا 60 روز از تاریخ ورود کالا به مرز زمینی کشور مقصد هر کدام زودتر واقع شود.
حمل دریایی: به مجرد رسیدن کالا به انبار مقصد مندرج در بیمه نامه یا انقضا 60 روز از تاریخ تخلیه کامل کالا از کشتی در آخرین بندر تخلیه هر کدام زودتر واقع شود.
حمل هوایی: به مجرد رسیدن کالا به انبار مقصد مندرج در بیمه نامه یا انقضا 30 روز از تاریخ ورود کالا به فرودگاه مقصد هر کدام زودتر واقع شود.
اصل نفع بیمه‌ای
برای جبران خسارت تحت پوشش بیمه نامه‌های باربری بیمه‌گذار باید نسبت به مورد بیمه به هنگام بروز خسارت نفع بیمه‌ای داشته باشد.
شرط هزینه نجات
بیمه‌گذار، عاملان، کارمندان و جانشینان وی مجاز هستند بدون آن که خدشه‌ای به اعتبار بیمه نامه وارد شود برای حفظ و یا نجات تمام یا قسمتی از کالای مورد بیمه هر نوع اقدامی که مفید باشد انجام دهند. بیمه‌گر موافقت دارد هزینه‌هایی که برای این قبیل اقدامات انجام می‌شود مشروط بر این که ناشی از خطرات تحت پوشش بیمه نامه باشد و منصفانه و از روی احتیاط کامل انجام شده باشد را به تناسب مبلغ بیمه شده جبران کند.
حداکثر تعهد بیمه‌گر
ارزش واقعی کالا که مبنای محاسبه خسارت قرار می‌گیرد، عبارت است از: قیمت کالا طبق فاکتور به اضافه هزینه حمل و نقل، در صورتی که کالا فاقد فاکتور باشد قیمت عادلانه کالا در روز وقوع حادثه در مقصد مشروط بر این که از مبلغ بیمه شده تجاوز نکند.
تعهدات بیمه‌گذار در صورت وقوع خسارت
 
بیمه‌گذار موظف است که در صورت وقوع خسارت، مراتب را فوراً به بیمه‌گر اطلاع داده و اقدامات لازم را در جهت حفظ کالا و کاهش خسارت را انجام دهد و برحسب مورد علیه مسوول یا مسوولان امر، اقامه دعوی نماید. 
 
 

معاملات هفتگانه گمرکی
  • بازدید : (441)

 

معاملات هفتگانه گمرکی
معاملات 7گانه گمرکی به طرق ذیل در تجارت جهانی قابل انجام است
-          معاملات تهاتری
-           معاملات جبرانی
-           معاملات جبرانی تام
-           معاملات جبرانی غیرتام
-          خرید متقابل
-           معاملات خرید مجدد
-           معاملات تبدیلی
 
معاملات صدر الاشاره در اصطلاحات بین المللی به ترتیب شامل موارد ذیل می باشد ودر مجامع جهانی به این عناوین خوانده می شوند که جهت شناخت اصطلاحات بین المللی به ذکر آنها به ترتیب مذکور با توضیح مختصری بسنده می شود وسایر مباحث تکمیلی از طریق کتب اقتصادی وامثالهم قابل پیگیری می باشد :
-          BARTER
-          COMPENSATION
-          FULL COMPENSATION
-          PARTIAL COMPENSATION
-          COUNTER PURCHASE
-          BUY BACK TRANSATIONS
-          SWITCH TRANSACTIONS
 
معاملات تهاتری
 
عبارت از تبادل کالا بدون رد وبدل کردن وجوه ازجمله نقد،چک وامثالهم  می باشد. به معامله ای اطلاق می گردد که  عموما میان دو کشور صورت می‌گیرد و هرگاه سه کشور در آن مشارکت داشته باشند به  تهاتر سه جانبه اطلاق می گردد.
 
معاملات جبرانی
 
هنگامی قابل انجام است که ارزش واردات از کشوری در برابر صادرات به همان کشور و یا بالعکس در یک حساب تهاتری پایا پای می‌شود. هدف نهایی  ازانجام  چنین تسویه‌ای جلوگیری از بدهکار شدن یک کشور در مقابل کشور طرف مقابل است.
 
معاملات جبرانی تام
 
تمام تسویه به صورت جنسی (تبادل کالا) انجام می‌شودوشباهت زیادی به معاملات تهاتری دارد. ودر هر دو معامله (جبرانی ویا تهاتری)در هر صورت تحویل کالا بدون انتقال پول صورت می‌گیرد.
 
معاملات جبرانی غیرتام
 
شبیه معاملات جبرانی تام است. صادر کننده قسمتی  از وجوه مربوط به کالا را نقداً و الباقی  آن را به صورت کالا که باید برای آن مشتری بیابد، دریافت می‌کند.
 
خرید متقابل
 
درمعاملات از نوع خرید متقابل، واردات نوعی از کالا با صادرات نوع دیگرکالا به صورت تواماًقابل انجام است. بر خلاف معاملات جبرانی، که صادر کننده وجوه مربوط به  خود را از طریق حواله از خریدار دریافت می‌نماید.
این عمل به وی اجازه خواهد داد که به تعهدات متقابل خود که باید به صورت نقداً تسویه شود عمل کند و چنان چه نتواند از عهده انجام تعهدات آن برآید وبه تعهداتش عمل کند مشمول پرداخت جریمه خواهد شد.
 
معاملات خرید مجدد
 
اصطلاح «بای بک» اساساًشامل قرار دادی است که میان طرفین قرارداد که به موجب آن، شخص یا شرکتی وامثالهم لوازم و تجهیزات را به دیگری تسلیم و در مقابل کالاهایی را که به وسیله این تجهیزات تولید خواهد گردید و یا بوسیله  تجهیزات مذکور قابلیت انتقال می یابد دریافت می‌نماید.
 
معاملات تبدیلی
 
شبیه معاملات کالاهای تجاری تلقی نمی گردند بلکه شامل  معاملات ارزی  می شوندکه تسهیلات مالی برای مبادلات بین‌المللی کالاهای تجاری را فراهم می‌آورند.
 
 

چگونگی ثبت سفارش برای ورود کالا به کشور
دسته بندی : ثبت سفارش کالا,,
  • بازدید : (430)

 

چگونگی ثبت سفارش برای ورود کالا به کشور
 
1-    اخذ پروفرما
2-    ثبت سفارش کالای مربوطه.
3-    اخذ مجوز های ورود کالا.
4-    اخذ بیمه‌نامه.
5-    ثبت سفارش در بانک با پرداخت حق ثبت سفارش به مبلغی که قانون بودجه معیین می کند.

تعاریف اصطلاحات

 پروفرما
واردکنندگان برای ورود کالا به کشور از فروشندگان جهت ثبت سفارش کالا در وزارت بازرگانی اقدام به اخذ پیش فاکتور می نمایند که به آن پروفرما می گویند  .در پروفرما به موارد ذیل اشاره می گردد که عبارتند از :
-  کالا ساخت چه کشوری است.
-  نحوه پرداخت بهای کالا.
 - چگونگی  پرداخت از جمله نقدی، اعتبار اسنادی یا براتی.
- تاریخ  اعتبار پروفرما..
-  نوع وسیله حمل و نقل.

انواع ثبت سفارش

1- دیداری 
2ـ مدت‌دار    
 3- یوزانس    
4- واردات در قبال صادرات    
5 - بدون انتقال ارز

1- اعتبار اسنادی دیداری:

اعتباریست که طبق آن بانک ابلاغ کننده پس از رویت اسناد ارايه شده از سوی ذینفع در صورت رعایت تمامی شرایط و ضوابط اعتبار به وسیله وی وجه آن را بلافاصله می‌پردازد.

2ـ اعتبار اسنادی مدت‌دار:
 
اعتباریست که بلافاصله پس از ارايه اسناد از سوی ذینفع قابل پرداخت نیست وجه آن پس از مدت تعیین شده در اعتبار پرداخت می‌گردد.

3ـ اعتبار اسنادی یوزانس:
 
یوزانس به بیان دقیق به معنی مهلتی است که طبق عرف، در تجارت میان دو کشور برای پرداخت وجه برای برات ارزی تعیین می‌گردد. امروزه این کلمه اغلب به معنی مهلت برای هر براتی به کار می‌رود.

4ـ واردات در قبال صادرات


واردات در مقابل صادرات همانطوری که از نامش پیداست  در قبال ارايه پروانه صادراتی معتبر صورت می پذیرد.

5ـ بدون انتقال ارز
ثبت سند به صورت بدون انتقال ارز به دو صورت:
الف: 18 قلم کالای اعلام شده شامل پوشاک ـ پارچه ـ سیگار ـ قطعات کامپیوتر ـ قطعات خودرو و.....
ب: اجزار و قطعات منفصله مورد نیاز واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنایع می‌باشد


قوانین گمرک، پوششی قانونی برای قاچاق پارچه و پوشاک است

 

قوانین گمرک، پوششی قانونی برای قاچاق پارچه و پوشاک است

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت،گفت:

چنانچه قوانین گمرک را بررسی کنیم، بخش اعظم مبادلات غیرقانونی در پوشش ظاهراً قانونی را مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش اقتصاد پنهان، به نقل از خبرگزاری ایرنا، اسلام پناه با اشاره به هشدار مجلس درباره مشکلات صنعت نساجی کشور یادآور شد: قاچاق پارچه و پوشاک با حجم گسترده صرفاً به دلیل مسائل پیش روی صنایع نساجی نبوده و چنانچه قوانین گمرک را بررسی کنیم مواردی از قبیل مبادلات مرزی، کالای همراه مسافر، بازارچه های مرزی، مناطق آزاد تجاری، تعاونی مرزنشینان و سایر موارد، بخش اعظم مبادلات غیرقانونی در پوشش ظاهراً قانونی را شاهد خواهیم بود که نیازمند اتخاذ تدابیر لازم است.

به گفته مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، اخیراً کشف 113 کانتینر پارچه قاچاق، در پوشش ترانزیت داخلی و از مبادی رسمی کشور خود گواهی بر نگاه ویژه و خاص در این مقوله است.

وی ضمن تأکید بر اجرای اقدامات پیشگیرانه و کنترل مبادی ورود و عرضه برای جلوگیری از قاچاق پارچه و پوشاک، توجه همه جانبه مسؤولان را به این امر خواستار شد.

وی افزود: آنچه در بحث قاچاق مهم است اقدامات پیشگیرانه و کنترل مبادی ورود و عرضه و نیز بالابردن ریسک قاچاق کالا است که می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی تصریح کرد در این زمینه اقدامات لازم جهت کاهش قیمت تمام شده تولیدات داخلی، عملیاتی شدن ایران کد و کد رهگیری کالا برای کلیه کالاهای تولیدی داخلی و وارداتی، بررسی مدارک خرید و عرضه از طریق روش‌هایی نظیر مالیات بر ارزش افزوده قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

این مقام مسؤول با اظهار امیدواری برای همکاری و تلاش مضاف تمامی ارگان‌های ذیربط و ارائه راهکارها و تمهیدات لازم برای حل این معضل اظهار داشت: تنها از این طریق می‌توان در آینده نزدیک شاهد نتایج مطلوب و گسترش زمینه رشد و شکوفایی و ارتقا فعالیت‌های تولیدی در حوزه صنایع نساجی و پوشاک در کشور بود.

انتهاي خبر //  اقتصاد پنهان  ::::  کد خبر 2855     زمان مخابره: 12/9/1390   17:29

 


برچسب ها : ,,
ارزشگذاری بین المللی کالاهای وارداتی

 

ارزشگذاری گمرک چیست؟

ارزش گمرکی کالاهای وارداتی است که به طور عمده به منظور اعمال نرخ به نسبت
به قیمت آگهی از عوارض گمرکی تعیین می شود. این به منزله اساس شمول مالیات برای عوارض گمرکی است. این نیز همچنین یک عنصر ضروری برای کامپایل آمار تجارت
، نظارت بر محدودیت های کمی
، اعمال ترجیحات تعرفه ،
و جمع آوری مالیات ملی است.

چگونگی ارزشگذاری کالاهای وارداتی؟

امروز ، تقریبا تمام ادارات گمرکی از 153 فعلی اعضای سازمان تجارت جهانی ، ارزش کالاهای وارداتی در لحاظ مفاد توافقنامه سازمان تجارت جهانی در ارزش گذاری گمرک (که در سال 1994 به تصویب رسید)توافق کرده اند. این توافق یک سیستم ارزشگذاری گمرکی است که در درجه اول پایگاه ارزش گمرکی ارزش معامله کالاهای وارداتی ، که قیمت واقعا پرداخت شده یا قابل پرداخت برای کالاها برای صادرات به کشور از واردات ، به علاوه ، تنظیمات خاصی از هزینه ها و اتهامات به فروش می باشد . در حال حاضر بیش از 90 ٪ از تجارت جهان بر اساس روش ارزش معامله ارزش گذاری می شود که قابل پیش بینی ، یکنواختی و شفافیت بیشتر برای جامعه کسب و کار ارزش می باشد.




موافقتنامه ارزش گذاری
WTO

موافقتنامه ارزش گذاری سازمان تجارت جهانی به طور رسمی به عنوان توافقنامه در مورد اجرای ماده هفتم موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت (
GATT) 1994 شناخته شده است. این کد GATT ارزیابی به عنوان یک نتیجه از مذاکرات دور اروگوئه تجارت چند جانبه است که سازمان تجارت جهانی در سال 1994 ایجاد وجایگزین کرد.
این موافقتنامه فراهم کننده یک سیستم ارزشگذاری گمرکی است که در درجه اول پایگاه ارزش گمرک ،ارزش معامله کالاهای وارداتی است، که قیمت واقعا پرداخت شده یا قابل پرداخت برای کالاها زمانی می باشد که فروخته شده برای صادرات به این کشور از واردات ، با تنظیمات خاص است.
 
ارزشگذاری در گمرک را با استفاده از یکی از روش های زیر مشخص می شود :

§ ارزش معاملات کالاهای مشابه
§ ارزش معامله کالاهای مشابه
§ روش ارزش استقرایی یا قیاسی
§ محاسبه روش ارزش
§ روش پاییز پشت.
ارزیابی روش های فوق در نظم سلسله مراتبی استفاده می شود.

مزایای از موافقتنامه

توافقنامه در نظر گرفته شده برای ارائه یک سیستم واحد است که عادلانه ، یکنواخت و بی طرف برای ارزیابی کالاهای وارداتی برای اهداف گمرک ، منطبق با واقعیت های تجاری و غیرقانونی می باشد که از ارزش گمرک خودسرانه و ساختگی است. موافقتنامه ، توسط مفهوم مثبت آن ارزش ، به رسمیت می شناسد که ارزشگذاری گمرکی باید ، تا آنجا که ممکن است ، بر اساس قیمت واقعی کالا به ارزش باشد.
اکثریت امورتجارت جهانی به ارزش بر اساس روش ارزش معامله می بااشد، موافقتنامه ، پیش بینی ، ثبات و شفافیت بیشتر برای تجارت و در نتیجه تسهیل تجارت بین المللی است در حالی که در همان زمان حصول اطمینان از انطباق با قوانین و مقررات ملی است.
ارزشگذاری بررسی اجمالی فهرست از تصمیمات گرفته شده توسط این کمیته در ارزشگذاری گمرکی است.
 
 
 فهرست نظرات مشورتی

§ لیست از تفاسیر
§ لیست از یادداشت های توضیحی
§ لیست از مطالعات موردی
§ لیست از مطالعات
LIST OF نظرات مشورتی
 
ارزش گذاری گمرک

برای واردکنندگان ، روند برآورد ارزش محصول در گمرک مشکلات دارد که می تواند به همان اندازه جدی به عنوان نرخ وظیفه واقعی وارد کننده را دچار مشکل کند .. هدف از این توافق نامه سازمان تجارت جهانی در ارزشگذاری گمرکی ، سیستم عادلانه و یکنواخت و خنثی برای ارزیابی کالا برای مقاصد آداب و رسوم -- یک سیستم است که مطابق با واقعیت های تجاری و قانون شکنان استفاده از ارزش گمرکی خودسرانه و ساختگی است. کمیته در ارزشگذاری گمرکی از شورای تجارت کالا (
CGT) حمل خارج کار در سازمان تجارت جهانی در ارزیابی گمرک است.
 

خلاصه ماده هفتم در ارزیابی گمرک

• توافق در اجرای ماده هفتم موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت 1994
   
• تصمیم گیری در مورد مواردی که در آن دولت( گمرک)دلیلی برای تردید حقیقت یا صحت از ارزش اعلام شده دارد
   
• تصمیم گیری بر روی متون مربوط به ارزشهای حداقل و واردات توسط نمایندگی انحصاری ، توزیع کنندگان انحصاری و
Concessionaires انحصاری
   
• مشاهده تصمیمات نهادهای سازمان تجارت جهانی در رابطه با موافقتنامه ارزش گذاری گمرکی در شاخص تحلیلی -- راهنمای قانون
WTO و تمرین نشر

راهنمای موافقتنامه ارزش گذاری گمرکی در سازمان تجارت جهانی 


  
  
 اختلافات

 فهرست اختلافات با اشاره به توافق ارزشگذاری گمرکی 

  
   مطالعات موردی 
 
اتخاذ اساس معامله برای ارزش گذاری گمرکی
   
  

  
 
کار بر روی ارزشگذاری گمرکی در سازمان تجارت جهانی ، و اسناد و مدارک رسمی

کمیته ارزشیابی گمرک از شورای تجارت کالا (
CGT) انجام کار در سازمان تجارت جهانی در ارزشگذاری گمرکی در زمینه طیف وسیعی از اقدامات برای تسهیل تجارت است.
 بررسی اجمالی از کار تسهیل تجارت ، از جمله ارزشگذاری گمرکی ، در سازمان تجارت جهانی

 
کار در کمیته ارزش گذاری گمرکی

 
آداب و رسوم دیگر اسناد رسمی ارزیابی 


 
شناخت سازمان تجارت جهانی :
 
توافق موانع غیر تعرفه ای : نوار قرمز ، و غیره
تعداد موافقتنامه با مسائل مختلف بوروکراتیک یا حقوقی است که می تواند موانع تجارت را مشمول رسیدگی کند.
 صدور مجوز واردات

 
قواعد برای ارزیابی کالا در گمرک

 
بازرسی preshipment : چک های بیشتر بر واردات
 قواعد مبدأ : ساخته شده در... کجا؟
 
اقدامات سرمایه گذاری

  

 


صدور مجوز واردات : نگه داشتن روشهای واضحی که
اگر چه کمتر به طور گسترده استفاده می شود در حال حاضر نسبت به گذشته ، سیستم های صدور مجوز واردات به عنوان رشته در سازمان تجارت جهانی است. می تواند توافقی در مورد مراحل صدور مجوز واردات باشد که می گوید : صدور مجوز واردات باید ساده ، شفاف و قابل پیش بینی است. به عنوان مثال ، توافق نامه مقرر می دارد که دولت برای انتشار اطلاعات کافی برای معامله گران چگونه عمل کند
. همچنین توضیح می دهد که چگونه کشورها باید WTO زمانی که روش های جدید صدور مجوز واردات آنها معرفی و یا تغییرمی یابد رویه های موجود را اطلاع دهند. این توافقنامه ارائه می دهد به راهنمایی در مورد اینکه چگونه دولتها باید برنامه های کاربردی برای مجوز ارزیابی ارائه نمایند.
برخی از گواهینامه های صادر شده به صورت خودکاراست چنانچه اگر شرایط خاصی را برآورده است. این توافق نامه ، مجموعه ضوابط برای صدور مجوز به صورت خودکار است به طوری که روش مورد استفاده انجام تجارت محدود نمی شود.
سایرمجوز های صادر نشده به صورت خودکار. در اینجا ، این توافقنامه تلاش می کند برای به حداقل رساندن بار، کالای وارده را در درخواست برای مجوز ، به طوری که کار اداری در خود محدود کرده و یا تحریف شده باشدرا مطرح کندکه جزء واردات نیست. این توافق نامه می گوید که آژانس حق دست زدن به صدور مجوز به طور معمول را نباید بیش از 30 روز به مقابله با یک برنامه کاربردی -- 60 روز زمانی که همه برنامه های کاربردی در همان زمان در نظر گرفته شده است داشته باشد. 
  
قوانین برای ارزیابی کالا در گمرک

برای واردکنندگان ، روند برآورد ارزش محصول درگمرک مشکل است که می تواند به همان اندازه جدی باشد وبه عنوان نرخ وظیفه واقعی وارد کننده به پذیرش ارزش متهم می شود. هدف از این توافق نامه سازمان تجارت جهانی در ارزشگذاری گمرکی ، سیستم عادلانه و یکنواخت و خنثی برای ارزیابی کالا برای گمرک است-- یک سیستمی است که مطابق با واقعیت های تجاری و قانون شکنان استفاده از ارزش گمرکی خودسرانه و ساختگی است. این توافق نامه فراهم می کند مجموعه ای از قوانین ارزیابی ، توسعه و دادن دقت بیشتری به مفاد در ارزشگذاری گمرکی در
GATT می باشد.
اگر دولت را حفظ می کند شکی معقول ، به رغم هر گونه اطلاعات اضافی ، ممکن است تلقی که ارزش گمرکی کالاهای وارداتی می تواند بر اساس ارزش اعلام شده ، مشخص نشده باشد. 
  
Preshipment بازرسی : چک بیشتر بر واردات

اساسا قیمت ، کمیت و کیفیت -- -- کالادر دستور کار قرار داردتا در خارج از کشور بازرسی Preshipment با استفاده از استخدام های تخصصی شرکت های خصوصی (و یا اشخاص مستقل ") به بررسی جزئیات حمل و نقل بپردازند. ، هدف این است که برای حفاظت از منافع ملی مالی (از جلوگیری از پرواز سرمایه ، تقلب تجاری و آداب و رسوم فرار از وظیفه ، به عنوان مثال) و برای جبران بیآنکه در زیرساخت های اداریتوجه شود.
Preshipment موافقتنامه بازرسی به رسمیت می شناسد که اصول گات و تعهدات به فعالیت های نهادهای بازرسی ، preshipment اجباری توسط دولت قابل اعمال است.
 
تعهدات قرار داده شده بر روی دولت که با استفاده از بازرسی preshipment عبارتند از :
 
عدم تبعیض ، شفافیت ، حفاظت از اطلاعات کسب و کار محرمانه ، اجتناب از تاخیر بی دلیل ، استفاده از دستورالعمل های خاص برای انجام راستی آزمایی قیمت و اجتناب از تضاد منافع شده توسط سازمان های بازرسی. تعهدات اعضای صادرات نسبت به کشورهای با استفاده از بازرسی preshipment شامل عدم تبعیض در استفاده از قوانین داخلی و مقررات ، انتشار سریع آن دسته از قوانین و مقررات و ارائه کمک های فنی که در آن درخواست است.
توافق روش بررسی مستقل است. این است که به طور مشترک توسط فدراسیون بین المللی سازمان های بازرسی (
IFIA) ، به نمایندگی از نهادهای بازرسی ، و اتاق بازرگانی بین المللی (ICC) ، به نمایندگی از صادرکنندگان اداره می شود. هدف آن این است که حل و فصل اختلافات بین صادر کننده و یک آژانس بازرسی گردد. 
  
قوانین مبداء : ساخته شده در... کجا؟

در "قواعد مبدأ" ، معیارهای مورد استفاده برای تعریف یک محصول که در آن ساخته شده بود می باشد. آنها یک بخش ضروری از قواعد تجارت هستند زیرا تعدادی از سیاست های بین کشورهای صادرکننده تبعیض قائل می شوند مثل : سهمیه بندی
، تعرفه های ترجیحی
 ، اقدامات ضد دامپینگ
، مخالف وظیفه (به اتهام مقابله با یارانه های صادراتی) ، و بیشتر.
قواعد مبدأ نیز به کامپایل آمار تجارت ، و برای "ساخته شده در..." برچسب های که متصل به محصولات است استفاده می شود. این است که با جهانی شدن محصول را می توان در چندین کشورهایی با پردازش قبل از آن برای بازار آماده نماید که کاری پیچیده است.
قوانین موافقتنامه منبع نیاز به اعضای سازمان تجارت جهانی دارد تا اطمینان حاصل شود که قوانین خود را از مبدا شفاف ؛ که آنها اثرات محدود ، تحریف و یا مخرب در تجارت بین المللی داشته باشند ؛ که آنها در سازگار ، یکنواخت ، شیوه ای بی طرفانه و معقول صورت می پذیرد ؛ و آنها بر اساس استاندارد مثبت (به عبارت دیگر ، آنها باید توسط دولت مورد مشورت مبداقرارگیرند نه نسبت به آنچه وجودندارد).
برای مدت طولانی تر ، این توافقنامه با هدف مشترک ("هماهنگ") قواعد مبدا در میان تمام اعضای سازمان تجارت جهانی ، به جز در برخی از انواع تجارت ترجیحی -- برای مثال ، کشور راه اندازی منطقه آزاد تجاری مجاز به استفاده از قواعد مختلف منشاء محصولات تحت توافقنامه تجارت آزاد خود را معامله می شوند. توافق هماهنگ برنامه کار ، بر اساس مجموعه ای از اصول ، از جمله قواعد هدف منشا ، قابل فهم و قابل پیش بینی است. این کار با توجه به ماه ژوئیه سال 1998 پایان پذیرفت ، اما مهلت چندی از دست رفته است. این است که توسط یک کمیته در قواعد مبدأ در سازمان تجارت جهانی و کمیته فنی تحت نظارت سازمان جهانی گمرک در بروکسل انجام شدهاست. نتیجه خواهد شد تنها یک مجموعه از قواعد مبدأ تحت شرایط تجارت غیر ترجیحی توسط تمام اعضای سازمان تجارت جهانی در تمام شرایط استفاده.شده است
پیوست توافق مجموعه "اعلامیه مشترک" خرید و فروش با بهره برداری از قوانین از مبدا که برای درمان ترجیحی واجد شرایط است. 
  
سرمایه گذاری اقدامات : کاهش انحراف تجارت
 
اقدامات مربوط به موافقتنامه تجارت سرمایه گذاری (TRIMs) تنهابا اعمال و اقداماتی را که بر تجارت کالادارد می باشد که آن را به رسمیت می شناسد و اقدامات خاصی را می تواند محدود ویا با تحریف تجارت ، بوجود آمده باشد. همچنین این قانون شکنان اقدامات سرمایه گذاری، که منجر به محدودیت در مقدار (نقض اصل دیگری در گات)می شوند. لیست گویا از TRIMs نشان می دهد موافقت با این مقالات GATT به توافقات افزوده شده است متناقض است. این ضمیمه شامل فهرست اقداماتی که نیاز به سطح خاصی از تدارکات محلی سازمانی ("محتوای محلی مورد نیاز"). همچنین مانع اقداماتی که محدود کردن واردات یک شرکت و یا مجموعه اهداف برای شرکت صادرات ("الزامات متعادل تجاری")می باشد خواهد بود.
بر اساس توافق نامه ، کشورها باید همکار و عضو را از طریق سازمان تجارت جهانی از اقدامات سرمایه گذاری که با توافق مطابقت ندارد ، آگاه نمایند. کشورهای توسعه یافته برای از بین بردن این مورددر دو سال (پایان سال 1996) و کشورهای در حال توسعه تا به حال پنج سال (تا پایان سال 1999) و کشورهای کم توسعه یافته تاهفت سال اقدام نمایند. در ماه جولای سال 2001 ، شورای مربوطه توافق کردند که گسترش این دوره گذار برای تعدادی از درخواست کشورهای در حال توسعه را اجام دهند.
توافق کمیته
TRIMs به نظارت بر اجرای این تعهدات است. این توافق نامه همچنین می گوید که اعضای سازمان تجارت جهانی را باید در نظر بگیرند ، 1 ژانویه 2000 ، خواه نیز باید وجود داشته باشد مفاد در سیاست سرمایه گذاری و سیاست رقابت بحثی است که در حال حاضر بخشی از دستور کار توسعه دوحه بوده است.


ارزشگذاری : اطلاعات فنی
اطلاعات فنی در مورد ارزش گذاری گمرکی 
 

خاص به نسبت قیمت و عوارض گمرکی
عوارض گمرکی را می توان در شرایطی به نسبت قیمت به صورت خاص و یا تبلیغ و یا به عنوان ترکیبی از دو تعیین نماید. در صورت یک وظیفه خاص ، مبلغ بتن برای یک توصیف کمی از خوب ، در اتهام مثال
USD 1 در هر واحد در هر مورد وجود آمده است. ارزش گمرکی خوب نیازی نیست که تعیین شود ، به عنوان وظیفه در ارزش خوب ، اما در سایر معیارها نه بر اساسی که مورد نظراست. در این مورد ، هیچ مقرراتی مربوط به ارزشگذاری گمرکی لازم نیست و توافقنامه ارزشگذاری صدق نمی کند. در مقابل ، وظیفه آگهی به نسبت قیمت بستگی به مقدار خوبی دارد. بر اساس این سیستم ، ارزیابی گمرک است ضرب نرخ به نسبت قیمت وظیفه (به عنوان مثال 5 درصد) به منظور رسیدن به مقدار وظیفه قابل پرداخت در مورد یک موضوع وارداتی است. 
  
تعریف

ارزیابی گمرک یک روش گمرکی است که در تعیین ارزش گمرکی کالاهای وارداتی بکار گرفته می شود. در صورتی که نرخ وظیفه آگهی به نسبت قیمت ، ارزش گمرک می باشد که ضروری است برای تعیین وظیفه خوب وارداتی پرداخت شود. 
  
مروری تاریخی وکوتاه
ماده هفتم
GATT
VII ماده موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت اصول کلی را برای یک نظام بین المللی از ارزشگذاریبه رسمیت می شناسد. این تصریح شده بود که ارزش برای اهداف گمرکی کالاهای وارداتی باید بر اساس ارزش واقعی کالا وارداتی که در آن
وظیفه ارزیابی
، و یا مانند کالا ،
و باید بر ارزش کالا از مبدا ملی یا خودسرانه باشد نه بر اساس ارزش های ساختگی. اگر چه ماده هفتم نیز شامل یک تعریف از «ارزش واقعی» است ، باز هم اجازه استفاده از آن به طور گسترده ای متفاوت روش ارج نهادن کالا است. 
  
تعریف از ارزش از دیدگاه بروکسل

در سال 1950عوارض گمرکی شروع شدکه توسط بسیاری از کشورها با توجه به تعریف بروکسل ارزش (
BVD) مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس این روش ، قیمت بازار عادی ، که به عنوان "قیمت که خوبی را در بازار آزاد بین خریدار و فروشنده مستقل از یکدیگر واکشی می کند تعریف شده" بود که برای هر محصول تعیین می گردد وبا توجه به وظیفه ای که وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد. انحراف واقعی از این قیمت تنها به طور کامل در نظر گرفته می شود که در آن ارزش اعلام شده بالاتر از مقدار ذکر شده خواهد بود. تغییرات رو به پایین به حساب گرفته شده تا 10 درصد است. این روش باعث نارضایتی گسترده در میان معامله گران ، به عنوان تغییر در قیمت و مزیت رقابتی شرکت های منعکس نمی شد تا زمانی که قیمت مفهومی ، توسط دفتر گمرک پس از مدت زمان معینی تنظیم شده باشد. کد ارزشگذاری دور توکیو
کد توکیو دور ارزش گذاری ، و یا توافق در اجرای ماده هفتم
GATT ، منعقد شده در سال 1979 ، تاسیس نظام مثبت ارزشگذاری گمرکی بر اساس قیمت واقعا پرداخت شده یا قابل پرداخت برای کالاهای وارداتی است. بر اساس "ارزش معاملات" ، به ارائه یک سیستم عادلانه ، یکنواخت و بی طرف برای ارزیابی کالا برای مقاصد آداب و رسوم ، منطبق با واقعیت های تجاری در نظر گرفته شده بود. این تفاوت از "اندیشه" مقدار مورد استفاده در تعریف بروکسل ارزش (BVD) است. به عنوان یک قرارداد مستقل ،در توکیو کد ارزیابی شده توسط طرفهای متعاهدبا بیش از 40 کشورامضا شد.
  
موافقتنامه جدید
توافقنامه دور توکیو سازمان تجارت جهانی در اجرای ماده هفتم
GATT 1994 نتیجه زیر بود که ، جایگزین شد. این توافقنامه در اصل همان کد ارزشگذاری دور توکیو است و هدف از وظایف به نسبت قیمت levying آگهی چنین بر کالاهای امر تنها به ارزیابی کالاهای وارداتی است. این تعهدات مربوط به ارزیابی برای اهداف تعیین وظایف صادرات و یا دولت سهمیه بندی بر اساس ارزش کالا می باشد ، و نباید آن را زمین بگذارند تاشرایط را برای ارزیابی کالا برای مالیات داخلی یا کنترل ارز خارجی مورد استفاده قرار دهند. 
  
اصل پایه : ارزش معاملات

درموافقتنامه مقرر است که ارزشگذاری گمرکی باید ، به جز در شرایط مشخص ، بر اساس قیمت واقعی کالاتعیین شود که با ارزشی است که به طور کلی بر روی فاکتور نشان داده شده است. این قیمت ، به علاوه تنظیمات برای عناصر خاص ذکر شده در ماده 8 ، برابر ارزش معامله ، که به منزله اولین و مهم ترین روش ارزشگذاری به در موافقتنامه به آن اشاره شده است. 
  
6 روش ارزشگذاری
برای مواردی است که در آن هیچ ارزش معامله ، و یا که در آن ارزش معامله قابل قبول به عنوان ارزش گمرکی به دلیل قیمت به عنوان یک نتیجه از شرایط خاصی تحریف شده است وجود دارد. به طور کلی شش روش زیر در قرارداد در نظر گرفته است:
روش 1 -- ارزش معاملات
روش 2 -- ارزش معاملات کالاهای مشابه
روش 3 -- ارزش معاملات کالاهای مشابه
روش 4 -- روش استقرایی یا قیاسی
روش 5 -- روش محاسبه
روش 6 -- با استفاده از روش
...
 
سایر مقررات
 
دنباله ای از روش های 4 و 5 را می توان در درخواست وارد (، با این حال ، نه در اختیار گمرک) روشن شده است. علاوه بر این ، توافقنامه شامل مفادی برای موارد های خاص و دیفرانسیل از کشورهای در حال توسعه و کمک های فنی است. از آنجایی که این توافق بخشی جدایی ناپذیر از تعهدات سازمان تجارت جهانی تنها ، تمامی اعضای سازمان تجارت جهانی عضو موافقتنامه ارزش گذاری گمرکی است.

برچسب ها : ,
بیش از 999میلیارد ریال کالای قاچاق در استان هرمزگان در 7ماهه گذشته سال 1390به نقل از فرمانده دریابان

 

کشف بیش از 999میلیارد ریال کالای قاچاق در استان هرمزگان در 7ماهه گذشته سال 1390به نقل از فرمانده دریابانی استان هرمزگان
 کشف حدود 3 هزار و 608 کیلوگرم مواد مخدر
70 هزار و 510 دستگاه تجهیزات ماهواره
7 میلیون و 903 هزار نخ سیگار خارجی
یک ‌میلیون و 622 هزار و 540 لیتر سوخت گازوییل قاچاق
163 هزار و 747 کیلوگرم برنج قاچاق
107 هزار و 191 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی
201 هزار و906 ثوب البسه
6 هزار و 674 دستگاه لوازم برقی
145 هزار و 703 متر پارچه
98 هزار و 603 پاکت آبمیوه
13 هزار و 740 لوازم و ظروف آشپزخانه

 و 733 هزار و 930 قلم اقلام متفرقه قاچاق کشف شد.
در خصوص مشروبات الکلی هم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 60 درصد افزایش کشفیات
وجودداشته است و در راستای کشفیات مذکور حدود 1331 نفر متهم دستگیر و 638 فروند شناور و 326 دستگاه خودرو توقیف شد.
فرمانده دریابانی هرمزگان یادآور شد: ارزش ریالی و تقریبی کالاهای مکشوفه بیش از 999 میلیارد ریال برآورد شده است. این خبر در 9/8/1390در کشور پخش شده است



برچسب ها : ,
سامانه رهگیری کالای وارداتی
  • بازدید : (697)

 

 
سامانه رهگیری کالای وارداتی
با این سامانه کالاهای قاچاق توسط مصرف کنندگان شناسایی می شوند.وآحاد ملت می توانندبا مبایل خویش به راحتی می‌توانند کالاهای قاچاق را شناسایی کنند و بابت شناسایی کالاهای قاچاق حق‌الکشف دریافت نمایند.
 

برچسب ها : ,
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی

 

 
آسانترین راه مبارزه باقاچاق کالای کانتینرهای ترانزیتی
جامع ترین وکاملترین راه مبارزه با قاچاق کالاهای ترانزیت داخلی وخارجی در وضعیت فعلی
-       ارزیابی دقیق کالای ترانزیتی
-       ارزشگذاری صحیح کالای ترانزیتی در گمرک
-       اعلام وصول به موقع کالای ترانزیتی توسط گمرک
-       تجهیزگمرکات به ایکس ری
-       تجهیز گمرکات به نیروی انسانی:
در اکثر گمرکات کشور اکثر کارمندان در مشاغل واردات مورد استفاده قرار می گیرند در صورتیکه از حساسیت آنچنانی نیز از نظر قاچاق ویا تعداد اظهارنامه وامثالهم برخوردار نیستند وبخش واردات دارای سرویس های مجهز چه از نظر خدماتی وچه از نظر نیروهای انسانی وامثالهم بر خوردار است وواحدهای ترانزیتی با حداقل نیروها وحداقل امکانات انجام وظیفه می نمایند واگر یک ارزیابی وجدانی از عملکرد تشریفاتی گمرک داشته باشیم خواهیم دید که عوامل ترانزیت گمرک ایران که در هر نقطه ای از کشور انجام وظیفه می نمایند با این همه کمبود امککانات واقعا جهاد می کنند انشاء الله مسئولین گمرک گمرکات تراتزیتی کشور را آنگونه که به واردات اهمیت می دهند اهمیت دهند وبه آن اندازه که در واردات ترافیک نیرو دارند در ترانزیت هم به این موضوع اهمیت دهند به جایی رسیده ایم که باور کنیم موضوع ترانزیت در شرایط فعلی کشور از واردات مهم تر بوده لذا باید به این درجه از ایمان برسیم که مدیریت واحدهای ترانزیتی با این نیروهای اندک کاری بسیار سنگین است ،انجام امور با شعارهای تبلیغاتی در روزنامه ها امکان پذیر نیست باید مسئولین دست به کار شوند.
-         کنترل مسیر های ترانزیت توسط نیروی انتظامی
-         هماهنگی بیشتر با سازمان پایانه ها
-         هماهنگی بین گمرک ونیروی انتظامی
-         استفاده از نرم افزار ترانزیت توسط ایستگاههای نیروی انتظامی برای رویت پروانه های ترانزیت به منظور شناسایی جعل اسناد که این رویه در واردات نیز به راحتی قابل انجام است
-         بکارگیری جی پی اس
-         واگذاری قسمتی از مسئولیت ها به نیروهای راهنمایی ورانندگی در انحراف از مسیرهای حاملین کالاهای ترانزیتی
-         آموزش نیروهای در گیر در امور قاچاق کالا از جمله نیروی انتظامی وغیره
-         تقسیم عادلانه نیروهای کارآمددر واحدهای ترانزیتی نسبت به واحدهای واردات
-         اهمیت به واحدهای ترازیتی به همانگونه که به واحدهای وارداتی اهمیت داده می شود
-         اهمیت دادن به کارمندان واحدهای ترانزیتی نسبت به کارمندان بخش های وارداتی
کانتینرهای ترانزیتی که از بنادر وارد می‌شوند، گاها تحت عنوان یکی از رویه های گمرکی از جمله ترانزیت داخلی ویا خارجی اظهار می گردند،لذا محمولات ترانزیت داخلی جهت ترخیص باید به مقاصد گمرکات داخلی  دیگربه منظور اظهارمجدد تحت عنوان واردات قطعی به گمرکات مربوطه حمل گردند یا اینکه محمولات ترانزیت خارجی که باید از کشور خارج شوند، این کانتینرها همانطور که میدانید پلمب شده هستند و امکان باز کردن آن‌ها وجود ندارد؛ اما برخی از قاچاقچیان از این فرصت استفاده می‌کنند و با بریدن لولاهای در کانتینر و بدون دست زدن به پلمپ، کالاهای داخل کانتینر را تخلیه و به جای آن کالاهای دیگری می گذارتد ویا اینکه در ترانزیت خارجی با برداشتن کالا از کانتینر،کالای یارانه‌ای و ارزشمند را پس از جاسازی از کشور خارج می‌کنند.
بنابراین استفاده از دستگاه های ایکس ری برای رفع مشکلات این چنینی الزامی است لذا با بکارگیری دستگاه‌های ایکس ری در گمرکات می‌توان ورود و خروج کالاها را به صورت دقیق‌تری مورد نظارت قرار داد و گمرک باید در این بخش به فناوری روز مجهز شود، انشاء الله با مکانیزه شدن رویه ترانزیت داخلی وخارجی  قاچاق کالا در کشور محدود شود .البته راه حل اساسی این است که کالاها با حساسیت بیشتری مورد ارزیابی قرار گیرند ویا اینکه به درستی ارزشگذاری شوند که این امر باعث می شود انگیزه تخلف در قاچاقچیان به حد اقل برسد بنابراین با انجام تمهیدات اخیر قاچاقچی مجبور خواهد شد از گردونه قاچاق کالاهای ترانزیتی چه به صورت ترانزیت داخلی وچه به صورت ترانزیت خارجی منصرف شود
 

برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141