تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
ماکیولادورا -منطقه ممتاز صادراتی

ماکیولادورا
اصطلاح خاصی که در ادبیات منطقه آزاد عیناً از دولت مکزیک گرفته شده و توسط این دولت در سال های اولیه دهه ۷۰ به کار رفته است. این اصطلاح مترادف با منطقه پردازش صادرات است.
منطقه ممتاز صادراتی
این اصطلاح توسط نویسندگان منفرد به کار رفته است و برمبنای آن، توجه به صادرات کالا و خدمات از اهداف عمده منطقه است؛ ضمن آن که مزایای گمرکی و سایر معافیت ها در آن ملحوظ می شود.


برچسب ها : ,
منطقه بنگاهی مشترک

منطقه بنگاهی مشترک
این ا صطلاح بر آن تاکید دارد که در منطقه مورد نظر، سرمایه گذاری داخلی و خارجی درهم آمیزد و به صورت مشترک صورت گیرد. در این منطقه، ارزآوری و جذب تکنولوژی و مدیریت علمی مورد تاکید است.


برچسب ها : ,
تعاریف مناطق گمرکی از دیدگاه مرکز شرکت های فراملیتی سازمان ملل متحد

منطقه گمرکی
به مکان محصور و یا حفاظت شده ای گفته می شود که در آن کالاها برای انجام تشریفات گمرکی وارد و نگهداری می شوند.
منطقه آزاد گمرکی
به منطقه محصور شده ای اطلاق می شود که کالاها بدون اخذ هرگونه حقوق و عوارض گمرکی، میتوانند به منطقه وارد شوند.
منطقه پردازش صادرات معاف از گمرک
به منطقه محصوری اطلاق می گردد که کالاها به منظور صادرات ، فرآیندهای تکمیلی را طی می کنند. دراین منطقه مواد و ماشین آلات وارداتی از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی معاف می باشند.
منطقه آزاد صادراتی
این اصطلاح در سال ۱۹۷۵ در ایرلند به کار رفت و «یونیدو» نیز در سال ۱۹۷۶ همین مفهوم را به کار برد. در این منطقه علاوه بر عملکرد تجاری، به جنبه تولیدی نیز توجه می شود.
منطقه آزاد پردازش صادرات
این اصطلاح در سال ۱۹۷۶ توسط «یونیدو» و در سال ۱۹۸۳ توسط «آنکتاد» به کار گرفته شد. این منطقه بر صادرات تاکید دارد.
منطقه پردازش صادرات
این اصطلاح در سال ۱۹۷۷ توسط دولت فیلیپین به کار گرفته شد. سپس دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۷۷، سازمان بهره وری آسیا در سال ۱۹۷۷، اتحادیه جهانی مناطق پردازش صادرات در سال ۱۹۷۸، سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸، بانک جهانی در سال ۱۹۷۸، مجله اکونومیست در سال ۱۹۷۹، مالزی در سال ۱۹۸۰، پاکستان در سال ۱۹۸۰، سنگاپور در سال ۱۹۸۲، مرکز بررسی شرکت های فراملیتی ملل متحد در سال ۱۹۸۲ و سازمان بین المللی کار در سال ۱۹۸۲ اصطلاح فوق را به کار گرفتند. در حال حاضر، این اصطلاح جنبه بین المللی پیدا کرده و زبان مشترک بین المللی برای تفهیم معنی واقعی منطقه آزاد است. در این مفهوم، ورود و خروج سرمایه خارجی به منطقه آزاد است، معافیت های حقوق و عوارض گمرکی رایج است، ورود و خروج نیروی کار متخصص به آسانی صورت می گیرد و بالاخره تولید، صادرات و ارزآوری مورد تاکید است
منطقه تجارت خارجی
این اصطلاح که دیدگاه تجارت و گسترش بازرگانی خارجی بر آن غلبه دارد توسط مولفان جداگانه ای پیش از دهه ۷۰ به کار می رفت و دولت هندوستان در سال ۱۹۸۳ آن را به کار برد؛ لیکن در حال حاضر این اصطلاح، عبارت منسوخ شده ای است.
منطقه آزاد اقتصادی
این اصطلاح توسط نویسنده ای به نام «گروبل» در سال ۱۹۸۲ به کار رفت و تاکید اصلی آن بر انجام فعالیت های اقتصادی در منطقه محصور شده ای از کشور است که در آن ضمن آن که معافیت های رایج گمرکی و مالیاتی رواج دارد، تشریفات اداری و بوروکراسی در حداقل است.
منطقه پردازش صادرات آزاد
این مفهوم در سال ۱۹۸۴ توسط سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه به کار رفت و مترادف با مفهوم منطقه پردازش صادرات است.
منطقه صادرات آزاد
این مفهوم توسط کره جنوبی در سال ۱۹۸۳ به کار رفت و استراتژی توسعه صادرات، زیربنای چنین مفهومی بوده است که در حال حاضر مترادف با منطقه پردازش صادرات است.
منطقه تولید آزاد
این اصطلاح تاکید بر تولید در منطقه آزاد در برابر تجارت و با برخورداری از برخی معافیت ها دارد و توسط انستیتو استانبرگ در سال ۱۹۷۷ به کار گرفته شد.


برچسب ها : ,
واققا شما شایستگی مدیریت سازمان خویش را دارید

واققا شما شایستگی مدیریت سازمان خویش را دارید

 

هرگاه دیدید که دیگر وجود شما در جایی که مدیریت می کنید باعث عذاب همکاران شما می شود سعی کنید با آن پست خداحافظی کنید چرا که نبایدانسان برای رسیدن به موقعیت های مدیریتی به هر خیانتی تن دردهد

مدیریت نیز مانند سایر چیزها نیازمند داشتن روحیات وخصایص اکتسابی و ذاتی خاصی است.از این رو همواره باید در نظر داشته باشیم که آیا ما توانمندی کافی را برای مدیریت یک سازمان را داریم یا افرادی لایق تر از مادر آن سازمان وجود ندارد

 

افرادی که به مشاغل مدیریتی در زمانهای بحران اقتصادی می رسند باید انصاف هم داشته باشند وهرگاه واقعا شایستگی مدیریت بر سازمانهای تجاری واقتصادی را ندارند از پذیرش مسئولیت خودداری کنند

اگه شما که مدیریت یک سازمان بازرگانی وتجاری را در کشور به شما دادند واجد شرایط نیست به مملکت خود خدمت کنید واز پذیرش چنین اموری اجتناب کنید بلاخره روزی همه آدمها در معرض کسی قرار می گیرند که باید پاسخگو باشند سعی کنید در هنگامی که پیشنهادات بزرگ به شما می دهند که شما در انجام آن امور شایستگی ندارید سعی کنید با یک نه گفتن خودرا راحت کنید

آیا هرگز فکر کرده اید که ممکن است انتصاب شما به مشاغل مدیریتی در سازمان شما یک خیانت بوده است،پس اگر چنین تفکری دارید باید به خود مراجعه کنید تا بعدها دچار عذاب وجدان نشوید.هرگاه دیدید که دیگر وجود شما در جایی که مدیریت می کنید باعث عذاب همکاران شما می شود سعی کنید با آن پست خداحافظی کنید چرا که نبایدانسان برای رسیدن به موقعیت های مدیریتی به هر خیانتی تن دردهد  


برچسب ها : ,
مراقب کارهایی که انجام می دهیم باشیم

نامه زیبا و آموزنده آبراهام لینکلن به معلم پسرش

می دانم که وقت می گیرد اما به او بیامورزید که اگر با کار و زحمت خویش یک دلار کاسبی کند بهتر از آن است که جایی روی زمین 5 دلار بیابد

به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود اما با تقلب به قبولی نرسد

به پسرم یاد بدهید با ملایم ها، ملایم و با گردنکشها، گردنکش باشد.

 

به او بگویید به عقایدش ایمان داشته باشد حتی اگر همه بر خلاف او حرف بزنند

به پسرم یاد بدهید که همه حرفها را بشنود و سخنی را که به نظرش درست می رسدانتخاب کند. ارزشهای زندگی را به پسرم آموزش دهید

 

به او بگویید که تسلیم هیاهو نشود و اگر خود را بر حق می داند پای سخنش بایستد و با تمام قوا بجنگد

بگذارید که او شجاع باشد

به او بیاموزید که به مردم اعتقاد داشته باشد

نصیحت من در امور تجاری این است که باد آورده را باد می برد انسان لازم است مراقب خویش باشد وبرای رسیدن به چیزهایی که ندارد نباید شرف وحیثیت خودرا در گروبدست اوردن مال ومنالی قرار دهد که مدتهای زیادی نمی تواند در خدمت آدم باشد.هیچ بار کجی به منزل نخواهد رسید



برچسب ها : ,
حس انتقامجویی در مدیریت سازمانها(بالاخص سازمانهای تجاری وبازرگانی)

حس انتقامجویی در مدیریت سازمانها(بالاخص سازمانهای تجاری وبازرگانی)  

شاید شما هم به مدیرانی بر خورد کرده باشید که بنا به دلایلی مسئولیتی در سازمانها داشته اند ولی به دلایل مختلفی کنار گذاشته شده اند ،حال پس از مدتی چنین مدیرانی ممکن است به مشاغل مدیریتی به هر نحوی که شما فکر می کنید برسند.این مدیران احساس می کنند که در دورانی به آنها اجحاف شده است ویا به آنها کم لطفی شده است بنابر این بسیاری از موارد در آن دوران به عنوان عقده در دل وی رشد می نماید وهر لحظه بر شعله این اشتباهات ذهنی افزایش می یابد وبه جایی می رسد که به خود بزرگ بینی می رسد واحساس وخیال می کند که خداوند فقط خود را در این امور خلق کرده است ،سعی می کند تمام امور سازمان را به خود متکی کند،تمام امور را به خود وابسته کند،او تمام کارمندان با تجربه را از گردونه خارج می کند،هرکسی را که احساس کند بنا به دلایلی رشد کنند از گردونه مدیریتی خارج می کند،به آنانی که هیچ گونه خطر جانشینی وی را ندارند بها می دهد

سازمانها باید چنین مدیرانی را شناسایی کنند چرا که این مدیران با اندیشه های کودکانه ای که خواهند داشت باعث تشنج در سازمانها خواهند شد که حتی اگر دانش وتجربه اندکی هم در زمینه تخصص خود داشته باشند هیچ استفاده ای برای سازمان نخواهد داشت وتنها راه این است که برای جلوگیری از هرگونه کج اندیشی ها عذر وی را برای تصدی مشاغل مدیریتی بخواهند

چنین مدیرانی به آدمهای کوچک مسئولیت می دهند ،از واگذاری مسئولیت به افراد شایسته خودداری می کنند،عدالت محوری در نزد آنها ارزشی ندارد،اهل تبلیغات فراوانند،از کاه کوهی می سازند،کارهای خودرا که ارزش چندانی ندارد با اهمیت جلوه می دهند،دیگران باید مطیع باشند،کسی حق اظهار نظر ندارد،با رسیدن به مسئولیت سعی می کند کابینه جدیدی را تشکیل دهد،با اعضاء ونیروهای خودمانی  خود به گردش هایی که دور از دید کارمندان مخالف باشد می رود،همیشه کارهای بی اهمیت تیم خودرا مورد ستایش قرار می دهد وکارهای بزرگ مخالفانش را بایگانی می کند،از معرفی مخالفانی که تحصیلکرده باشند به مقامات مافوق خودداری می نماید فعیوب چنین مدیرانی به اندازه ای زیاد است که از شمارش خارج می شود در خاتمه یادآور می گردد که سعی می کنند که در دورانی که به مسئولیت جدید می رسند تمام عقده های روانی خودرا بر سر کارمندان خالی کند

 


برچسب ها : ,
واردات غیر قانونی کالا از مبادی رسمی

واردات غیر قانونی  کالا از مبادی رسمی

اشکال قاچاق  کالا از مبادی رسمی وقانونی

1-ممکن است کالاهایی با استفاده از جعل اسناد از مبادی ورودی خارج شود ولی گمرک نتواند اقدام به کشف آن نماید بدین ترتیب کالا ی قاچاق با پروانه های گمرکی از مبادی ورودی خارج می شود

2-کالاهایی که به صورت غیر قانونی با مجوز صادره مسئولین ترخیص می شودفرض کنید ازورود کالایی در گمرکی جلوگیری بعمل می آید ولی صاحب کالا با انجام رایزنی های متعدد موفق به اخذ مجوز می گردد

3-فرض کنید کالایی از نظر استاندارد مردود باشد ولی برای آن مجوز استاندارد اخذ شده باشد

4-فرض کنید ورود کالایی قاچاق است ولی صاحب کالا با جابجایی تعرفه اقدام به ترخیص کالا با تعرفه غیر نماید

5-اگر کالای ممنوع با نام واسامی دیگری که منوعیت ندارد با تبانی ترخیص شود

6-کالاهایی که برای ترانزیت وارد کشور می شوند ولی کالای داخل آن ممکن است به نوعی جابجا شود

7-کالاهایی که به صورت ترانزیت ممکن است وارد شوند وبا تبانی به نوعی خارج نشوند ولی تمام تشریفات به صورت صوری انجام شود

8-کالاهای ترانزیت داخلی که ممکن است به صورت رسمی با شرایط غیر قانونی که دارد به گمرکات داخلی ترانزیت شود وبا همان شرایط گمرک مبدا که اقدام به تشریفات غیر قطعی آن شده بود ترخیص قطعی شود

9-ترخیص کالاهایی که با امتیازات غیر قانونی که جنبه رانت دارد توسط افراد

10-ترخیص کالاهایی که  با توصیه وسفارش افراد مختلف تشریفات قانونی آن انجام می شود

11-عدم توجه به پلمپ کالاهای وارده وانجام تشریفات ترخیص کالا فرضا کالایی از کشور آلمان بارگیری شده وظاهراجایی توقف وجابجایی وامثالهم نداشته است ولی وقتی به کانتینر برخورد می کنید می بینید که پلمپ مبدا مثلا کشور چین رادارد ووقتی شرایط ترخیص محمولات مشکوک فراهم می آید به منزله آن است که به نوعی به صورت رسمی ممکن است کالای قاچاق وارد کشور شود

12-پرونده های قاچاقی که ممکن است در محاکم به علت دفاع ضعیف از پرونده توسط سازمان شاکی تبرئه شوند

13-خروج کالاهایی که ممکن است به نوعی با تبانی از انبارهای اختصاصی خارج شود واز طرفی با همان کسری ترخیص شود

14-ممکن است کالایی وارد مبادی بندی شود وبدون هماهنگی گمرک اقدام به خروج آن شود  واگر به پرونده های متشکله  قاچاق دقت شود چنین مواردی به چشم می خورد تازه اینها جزء پرونده ههایی هستند که کشف شدند خیلی از آنها ممکن است کشف نشوند واین قبیل مسایل نشان می دهد که کالا در اصل به نوعی وارد مبادی رسمی شده وبه طرق مختلف ازآن خارج شده است

15-کالاهایی که شرایط ترخیص ندارند ولی با شگردی متقلبانه مجددا در فرصتی مناسب اظهار می شوند وترخیص می گردند

16-کالاهایی که شرایط ترخیص ندارند ولی در فرصتی مناسب با تغییر عنوان اظهارنامه ممکن است شرایط ترخیص آن فراهم گردد

17-کالاهایی که به نوعی ورود موقت می شوند وارزشهای بسیار پایین برای آنها در نظر گرفته می شود ویا سپرده ها وضمانتنامه های آنها به میزان کافی گرفته نمی شود واگر وارد کننده به  به تعهدش عمل نکرد هیچ کاری نمی توان با او کرد چرا که فقط ضمانتنامه وی را آن هم پس از مدتها به اجرا میگذارند که تاثیری ندارد مهم ان است که کالایی به صورت قانونی ورسمی وارد می شود ولی در نهایت کار ،ذات همان شرایط قاچاق را پیدا می کند

18-کالاهایی که رسما وارد اماکن گمرکی می شود وبه نوعی ممکن است با تبانی عنوان سرقت پیدا کند واز مبادی رسمی خارج شود وکشف هم نگردد

19-بسیاری از کالاهایی که ممکن است دارای جرایم 100درصد باشند ولی بنا به دلایلی با جرایم 10درصد با اخذ جریمه خارج شوند بنابر این با یک تخلف ساده که بیشتر جنبه سلیقه ای دارد ممکن است خروج کالایی با میلیاردها تومان جریمه  کتر به صورت رسمی از مبادی ورودی خارج شود.فرض کنید کالایی که مشمول 100درصد جریمه است یکصد میلیارد تومان ارزش داشته باشد وقتی تخلفی می کند که دارای 100درصد جریمه است چنانچه با 10درصد جریمه مشکل مرتفع شود معلوم است که کالا با 90میلیارد تومان جریمه کمتر از مبادی ورودی خارج شده است

20-محمولات وارداتی که  که مشمول جریمه های انتظامی کلان می شوند ولی با اعمال فرامین سلیقه ای با جریمه های پایین شرایط ترخیص آنها از مبادی ورودی فراهم می شود

21-محمولات وارداتی که شرایط قاچاق وتخلفات بزرگ را دارند ولی ممکن است هیچ یک از عوامل ذیمدخل در ترخیص کالا نتوانند آن را شناسایی کنند بنابر این یک محموله بزرگ قاچاق ممکن است از طریق مبادی ورودی بدون هیچگونه دغدغه ای خارج شوند

22-کلیه محمولاتی که با عملیات فریبکارانه اقدام به ترخیص آن می شود ولی هیچگاه کشف نمی گردد که بر می گردد به ضعف آموزشی وکمبود نیروهای متخصص ویا عدم استفاده از نیروی انسانی با تجربه در مبادی ورودی

23-محمولاتی  که همزمان وارد می شوند ولی ممکن است پس از صدور پروانه ،کانتینرهای دیگری با الصاق پلمپ ها از همان محل پروانه صادره خارج شوند وکسی هم متوجه نشوند

 

24-پرونده هایی که ذاتا قاچاق است ولی بنا به دلایلی از جمله ضعف اطلاعات تخصصی قاضی اقدام به تبرئه قاچاق شود وکالای قاچاق با اطمینان کامل از مبادی ورودی ترخیص شود

25-محمولاتی که ممکن است با شرایط قاچاق وارد شود ولی با تشریفات قانونی ترخیص شودکه بر میگردد به عدم تخصص عوامل ذیمدخل در ترخیص

 

26-ترخیص کالاهاومحمولات وارداتی با ماخذ بالا با ماخذ های پایین مثلا ترخیص کالایی که 70درصد عوارض بر آن مترتب است با 10درصد

27-اگر به محل های فروش کالاویا فروشگاههای بزرگ در هریک از نقلط کشور مراجعه کنید مسلما چه بسیارند که کالاهایی که هیچ مدارکی برای ترخیص کالا ندارند اگر پیگیری شود معلوم می گردد این کالاها نمی تواند در آن مقیاس به صورت جزیی وارد تهران وامثالهم شده باشد واین موارد نشان می دهد که جابجایی ها باید عقلا از مبادی رسمی صورت گرفته باشد چگونگی جابجایی کالاها از مبادی ورودی به شهر های دیگر کشور لازم است بررسی شود وشرایط انجام چنین حرکت هایی باید بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد

28-به طور کلی روشهای مختلفی برای قاچاق ارز و سرمایه های ملی از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی   وجود دارد که تمامی این روشها باعث کاهش ارزش پول داخلی و افزایش واردات کالاهای غیرضروری و کاهش صادرات خواهد شد، برخی از روشهای متداول قاچاق  ارز عبارتند از:

1- انجام معاملات ساختگی واردات-صادرات

2- تهيه صورتحسابهای ساختگی

3- شرط بندی

4- ثبت شرکتهای صوری

5- انجام فعاليتهای تجاری با عنوان خيريه

 

6- ايجاد حسابهای بدون شخصيت مشخص

 

7- تحريف قيمت گذاری و فاکتورسازی

32-وغیره که خودتان اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید ومی توانید موارد موردنظر را به اینجانب ایمیل نمایید تا شیوه های دیگر چنین حرکت های غیر قانونی برای اگاهی وافزایش دانش عموم دست اندرکاران امور تجاری واقتصادی در سایت منتشر شود



برچسب ها : ,
آدرس عکس محمد ،رضا وفاطمه نویدی فرزندان مدیریت سایت


برچسب ها : ,,
جدیدترین تصویر مدیریت سایت به همراه فرزندانش در کوه گنو بندرعباس


برچسب ها : ,
لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارزبه تصویب مجلس رسیده است وهنوز در جریان رفع اشکال درخواستی شورای نگهبان قرار دارد بلاخره چند صباحی دیگر که بسیار نزدیک است پس از رفع اشکال برای اجرا ابلاغ می گردد حیف از این همه قوانین ومقرراتی که در قانون امور گمرکی وآئین نامه آن آمد ای کاش هنگام تنظیم قانون امور گمرکی این موارد را که هم کاملتر وهم جامع تر از قانون امور گمرکی است در هنگام تصویب قانون امور گمرکی می آوردند تا هنوز نیامده کهنه نشده باشد وما نباید از شنیدن واقعیات دلگیر شویم واقعیات باید گفته شود تا مسئولین در مراحل بعدی به بسیاری از موارد توجه کنند

 

لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز

فصل اول - تعاریف، مصادیق و تشکیلات

ماده 1- اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف - قاچاق کالا و ارز: هر فعل یا ترک فعلی است که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و بر اساس این قانون یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات تعیین شده باشد، در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود.

ب- کالا: هر شیء که در عرف، ارزش اقتصادی دارد.

پ- ارز: پول رایج کشورهای خارجی، اعم از اسکناس، مسکوکات، حوالجات ارزی و سایر اسناد مکتوب یا الکترونیکی است که در مبادلات مالی کاربرد دارد.

ت-  تشریفات قانونی: اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی و بانکی، اخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذی‌ربط است که اشخاص مؤظفند طبق قوانین و مقررات به منظور وارد یا خارج کردن کالا یا ارز؛ انجام دهند.

ث- کالای ممنوع: کالایی که صدور یا ورود آن به موجب قانون ممنوع است.

ج- کالای مجاز مشروط: کالایی که صدور یا ورود آن علاوه بر انجام تشریفات گمرکی حسب قانون نیازمند به کسب مجوز قبلی از یک یا چند مرجع ذی‌ربط قانونی است.

چ- کالای مجاز: کالایی است که صدور یا ورود آن با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی، نیاز به کسب مجوز ندارد.

ح- ارزش کالای قاچاق ورودی: عبارت است از قیمت خرید کالا در مبدأ به اضافه هزینه بیمه، حمل و نقل (CIF)، حقوق ورودی زمان کشف و سایر هزینه‌هایی که به آن کالا تا محل کشف تعلق می‌گیرد که بر اساس نرخ ارز در بازار آزاد اعلام شده توسط بانک مرکزی در زمان کشف محاسبه می‌شود.

خ- ارزش کالای قاچاق خروجی: عبارت است از قیمت آزاد کالا در نزدیکترین بازار داخلی عمده فروشی محل کشف به اضافه هزینه حمل و نقل و هزینه‌هایی مانند عوارض ویژه صادراتی و کلیه یارانه‌های مستقیم که به آن کالا تعلق می‌‌گیرد.

د- بهای ارز: نرخ بازار آزاد ارز اعلامی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان کشف است.

ذ- شناسه کالا: شناسه‌ای چند رقمی است که به صورت منحصربه‌فرد به هر کالای موجود در زنجیره تأمین به منظور شناسایی آن اختصاص می‌یابد و به صورت رمزینه (بارکد) و یا نظایر آن بر روی هر قلم کالا قابل نصب است.

ر- شناسه رهگیری: شناسه چند رقمی دو یا چندی بعدی است که به شناسه کالا اضافه می‌گردد و به منظور فراهم نمودن امکان کنترل آن در سطح عرضه به صورت رمزینه و یا نظایر آن بر روی هر قلم کالا نصب می‌شود.

ز- اسناد خلاف واقع: اسنادی است که در آن خصوصیات کالای ذکر شده از حیث نوع، جنس، تعداد و وزن با کالاهای اظهار یا کشف شده تطبیق ننماید و یا جعلی باشد.

ژ- اسناد مثبته گمرکی: عبارت است از اصل سند پروانه ورود گمرکی، پته گمرکی، قبض سپرده موجب ترخیص کالا، حواله فروش و یا قبض خرید کالای متروکه، ضبطی و بلاصاحب، پروانه عبور (ترانزیت)، پروانه مرجوعی، پروانه ورود موقت، پروانه ورود موقت برای پردازش، پته عبور، پروانه کران‌بری (کابوتاژ)، پروانه صادراتی، پروانه صدور موقت و کار مسافری صادره توسط مناطق آزاد تجاری و صنعتی و کارت هوشمند که توسط گمرک تکمیل و تأیید می‌شود مشروط براینکه مشخصات مذکور در این اسناد با مشخصات کالا از هر حیث تطبیق نماید و فاصله بین تاریخ صدور سند و تاریخ کشف کالا با توجه به نوع کالا و نحوه مصرف آن متناسب باشد.

اسناد گمرکات کشورهای خارجی و یا اسنادی که دلالتی بر ورود و یا صدور قانونی کالا از کشور ندارند، اسناد مثبته گمرکی تلقی نمی‌شوند.

س- قاچاق سازمان یافته: جرمی است که با برنامه‌ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه نسبتاً منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است صورت می‌گیرد.

ش- قاچاقچی حرفه‌ای: شخصی است که بیش از سه بار مرتکب تکرار و یا تعدد جرم قاچاق شود.

ص- سازمان کاشف: سازمانی است که به موجب این قانون و سایر قوانین و مقررات وظیفه مبارزه و کشف کالا و ارز قاچاق را برعهده دارد.

ض- سازمان مأمور وصول درآمدهای دولت: هر اداره یا سازمان یا شرکت دولتی که به موجب قوانین یا شرح وظایف مصوب سازمانی مؤظف به وصول درآمدهای دولت است.

ط- ستاد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع این قانون است.

ماده 2- علاوه بر مصادیقی که در قانون امور گمرکی مصوب 1390.8.22 ذکر شده است، موارد زیر نیز قاچاق محسوب می‌شود:

الف- برنگرداندن کالای اظهار شده به عنوان خروج موقت یا کران بری به کشور در مهلت مقرر در صورت ممنوع یا مشروط بودن صادرات قطعی آن کالا

ب- اضافه کردن کالا به محموله عبوری (ترانزیتی) خارجی

پ- اظهار کالا به گمرک با ارائه اسناد و یا مجوزهای جعلی

ت- تعویض کالای صادراتی دارای پروانه، مشروط بر شمول حقوق و عوارض ویژه صادراتی برای کالای جایگزین شده

ث- ورود کالای موضوع بند (ر) ماده (122) قانون امور گمرکی مصوب 1390.8.22

ج- اظهار کالای وارداتی با نام یا علامت تجاری ایرانی بدون اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی‌ربط با قصد متقلبانه

چ- واردات کالا به صورت تجاری با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده در قوانین و مقررات مربوط برای کالاهای مورد مصرف شخصی مانند تسهیلات همراه مسافر، تعاونی‌های مرزنشینی و ملوانی در صورت عدم اظهار کالا به عنوان تجاری به تشخیص گمرک

ح- خروج کالاهای وارداتی تجمیع شده مسافری و کالاهای مشمول تسهیلات مرزنشینی و ملوانی از استانهای مرزی، بدون رعایت تشریفات قانونی

خ- ورود، خروجی، خرید، فروش و حواله ارز بدون رعایت ضوابط تعیینی توسط دولت و بدون مجوزهای لازم از بانک مرکزی

د- عرضه کالا به استناد حواله‌های فروش سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی و یا سایر دستگاهها مشروط بر عدم مطابقت با مشخصات حواله

ذ- عرضه کالاهای وارداتی فاقد شناسه کالا و شناسه رهگیری در سطح خرده‌فروشی با رعایت ماده (10) این قانون

ر-هر گونه اقدام به خارج کردن کالا از کشور، با قصد عدم رعایت تشریفات قانونی به شرط احراز در مراجع ذی‌صلاح با استناد به قرائن و امارات موجود

ز- سایر مصادیق قاچاق به موجب قوانین دیگر

ماده 3- به منظور سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در حوزه امور اجرایی، پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستادی متشکل از وزیران دادگستری، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا معاونان ذی‌ربط آنان و دو نفر از نمایندگان عضو کمیسیونهای اقتصادی و حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس و رؤسای سازمانهای تعزیزات حکومتی، جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بازرسی کل کشور، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، رؤسای کل بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و نماینده تام‌الاختیار رئیس قوه قضاییه به نام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ریاست رئیس جمهور یا نماینده ویژه وی تشکیل می‌گردد.

تصمیمات این ستاد پس از امضای رئیس جمهور و یا نماینده ویژه وی در موضوعات مرتبط با قاچاق کالا و ارز برای تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است.

همه دستگاه های مرتبط با امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله دستگاه قضایی، نیروهای نظامی و انتظامی و سایر دستگاههای عضو ستاد وظیفه دارند در حدود اختیارات این ستاد، همکاری کامل را با آن داشته باشند.

تبصره - کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استانها زیر نظر ستاد و حسب مورد با اعضای متناظر ستاد و ریاست استاندار تشکیل می‌شود.

فصل دوم - پیشگیری از قاچاق

ماده 4- به منظور کاهش زمینه‌های بروز قاچاق کالا و ارز:

الف- وزارت صنعت، معدن و تجارت مؤظف است با همکاری ستاد و وزارت امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) و سایر دستگاههای ذی‌ربط به تهیه، اجرا و بهره‌برداری از سامانه نرم‌افزار جامع یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت اقدام کند.

تبصره - همه دستگاههای مرتبط با تجارت خارجی کشور، مؤظفند با اجرا و بهره‌برداری از این سامانه به ارائه و تبادل اطلاعات از طریق آن اقدام نمایند.

ب- وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی با هدف کاهش توقفها و افزایش دقت در کنترل و بازرسی کالا مؤظفند به تجهیز مبادی ورودی و خروجی و مسیرهای حمل و نقل به امکانات فنی مناسب و الکترونیکی نمودن کلیه اسناد ورود، صدور، عبور، حمل و نقل و نظایر آن اقدام نمایند.

پ- وزارت کشور با همکاری ستاد، لایحه توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی را با هدف تقویت معیشت مرزنشینان و توسعه فعالیتهای اقتصادی مناطق مرزی، تهیه می‌کند و به هیئت وزیران ارائه می‌دهد.

ت- وزارت صنعت، معدن و تجارت مؤظف است با همکاری ستاد و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران صدور و تمدید کارت بازرگانی را از طریق اعتبارسنجی با هدف جلوگیری از بروز تخلفات و قاچاق کالا و ارز ساماندهی کند.

ث- وزارت صنعت، معدن و تجارت مؤظف است با همکاری دستگاههای اجرایی ذی‌ربط با استفاده از سامانه نرم - افزاری به شناسه‌دار کردن کلیه انبارها و مراکز نگهداری کالا و ثبت‌ نوع و میزان کالاهای ورودی و خروجی از این اماکن با هدف شناسایی کالاهای قاچاق اقدام کند.

ج- وزارت راه و شهرسازی مؤظف است با همکاری ستاد و دستگاه‌های اجرایی عضو آن، به ساماندهی و تجهیز و تکمیل اسکله‌ها و خورها و انضباط بخشی به تردد و توقف شناورها اقدام نماید.

چ- وزارت راه و شهرسازی مؤظف است با همکاری ستاد، وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به تجهیز شناورها و وسائل حمل و نقل جاده‌ای کالا به سامانه فنی ردیاب و کنترل مصرف سوخت برمبنای مسافت طی شده اقدام کند.

ح- وزارت امور اقتصادی و دارایی مؤظف است در راستای اجرای برنامه آمایش گمرکات، اولویتهای پیشنهادی ستاد را با هدف پیشگیری از قاچاق کالا، مدنظر قرار دهد.

خ- گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است برای جلوگیری از استفاده مکرر از اسناد گمرکی اقدام لازم را معمول دارد.

د- در صورت عدم تصویب پیشنهاد ستاد مبنی بر منطقی نمودن سود بازرگانی کالاهای پیشنهادی در کار گروه ماده (1) آئین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، دولت می‌تواند حسب درخواست ستاد، با هدف کاهش انگیزه‌های اقتصادی ارتکاب قاچاق، پیشنهاد ستاد را در دستور کار هیئت وزیران قرار دهد.

تبصره - آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط ستاد با همکاری دستگاههای مربوط تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده 5- بانک مرکزی مؤظف است در جهت پیشگیری و کنترل بازار مبادلات غیر مجاز ارز اقدامات زیر را به عمل آورد:

الف- تعیین و اعلام میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور، همراه مسافر، همراه رانندگان عبوری و مواردی از این قبیل

ب- ایجاد سامانه اطلاعات مالی صرافی‌ها و رصد و ارزیابی فعالیت آنها

تبصره 1- دولت مکلف است ارز مورد نیاز اشخاص را تأمین و در صورت عدم کفایت آن، بازارهای مبادله آزاد ارز را به گونه‌ای ایجاد نماید که تقاضای اشخاص از قبیل ارز مسافری و عبوری از طرق قانونی تأمین گردد.

تبصره 2- عرضه و فروش ارز، خارج از واحدهای مجاز تعیین شده توسط دولت به وسیله اشخاص و واحدهای صنفی، ممنوع است و با مرتکبین مطابق قانون رفتار می‌شود.

تبصره 3- دولت حدود و مقررات استفاده از ارز تعیین می‌کند.

ماده 6- دولت مؤظف است به منظور حمایت از مأمورانی که به موجب قانون، متکفل امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشند و به تشخیص مراجع قضایی در هنگام انجام وظیفه ضمن رعایت ضوابط اداری و قانونی مربوط به زیان جانی و مالی نسبت به خود و یا دیگران مواجه می‌شوند، ردیفی در قوانین بودجه هر سال برای ستاد پیش‌بینی نماید. اعتبار موضوع این ردیف از شمول قوانین محاسبات عمومی مستنثی است. اعتبارات این ردیف توسط سازمانهای کاشف به استناد گزارش بدوی و پس از تأیید ستاد هزینه می‌شود.

ماده 7- به منظور صیانت از سرمایه‌های انسانی کلیه دستگاههایی که به موجب این قانون متکفل مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشند، متناسب با حجم فعالیتها براساس دستورالعملی که به تصویب ستاد می‌رسد، اقدامات ذیل انجام می‌یابد:

الف- آموزشهای ضمن خدمت به منظور ارتقای دانش کارکنان و صیانت از آنان

ب- به کارگیری افراد با تجربه و دارای تخصص لازم برای همکاری با دستگاههای مسئول در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت موقت

پ- اجرای برنامه‌های رفاهی- فرهنگی به منظور ارتقای سلامت روحی و روانی کارکنان

ماده 8- دستگاههای عضو ستاد علاوه بر وظایف ذاتی محوله، مؤظفند حسب مورد با هماهنگی ستاد در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات زیر را به عمل آورند:

الف - ایجاد ساختار سازمانی مناسب و تخصصی با بودجه و امکانات موجود برای هماهنگی و پیگیری تمام امور مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و ارز

ب- برگزاری رزمایشهای سراسری و منطقه‌‌ای و کارگاههای آموزشی با محوریت سازمانهای کاشف

پ- شناسایی و کاهش نقاط آسیب‌پذیر و نظارتهای لازم بر مسیرهای ورود و حمل و نقل و مراکز نگهداری کالای قاچاق به شرط عدم ممانعت از روند تجارت قانونی

ت- نظارت بر مدیریت یکپارچه واحدهای صنفی و نظام توزیع کالا به منظور حسن اجرای مقررات صنفی در مبارزه با قاچاق

ث- ایجاد واحد جمع‌آوری گزارشهای مردمی در سازمانهای کاشف

ج- نظارت و بازرسی برای آسیب‌شناسی فعالیت دستگاههای عضو ستاد و اقدام در جهت بهبود فرایندهای مبارز

ماده 9- قوه قضاییه و سازمان‌ تعزیرات حکومتی حسب مورد، مؤظفند به منظور پیشگیری از ارتکاب جرم قاچاق کالا و ارز اقدامات زیر را به عمل آورند:

الف- تشکیل شعب تخصصی رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز توسط قوه قضاییه با پیشنهاد ستاد

ب - تشکیل شعب بدوی و تجدیدنظر ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز از افراد حائز شرایط استخدام قضات مطابق آئین‌نامه مصوب هیئت وزیران توسط سازمان تعزیرات حکومتی

پ- ارائه گزارشهای سه ماهه توسط مراجع قضایی رسیدگی‌ کننده درباره اقدامات قضایی به عمل آمده، نحوه رسیدگی پرونده‌ها، آرای صادره و احکام اجرا نشده و علل آن، درباره پرونده‌های قاچاق کالا و ارز از طریق «مرکز ملی داده‌های قضایی» به نماینده قوه قضاییه در ستاد

تبصره - سازمان تعزیرات حکومتی مکلف به ارائه گزارش موارد فوق به ستاد است.

ت- تدوین و اجرای برنامه آموزش همگانی با اولویت آموزش اشخاص در معرض خطر جرایم قاچاق کالا و ارز

ث- آسیب‌شناسی قضایی علل گسترش جرم قاچاق کالا و ارز و راهکارهای کاهش زمان دادرسی با انجام پژوهشهای علمی

ج- تشکیل کارگروه تخصصی به منظور تسریع اجرای احکام پرونده‌های قاچاق کالا و ارز

چ- انعقاد موافقتنامه همکاریهای حقوقی و قضایی در مورد جرم قاچاق کالا و ارز با اولویت کشورهای مورد پیشنهاد ستاد با رعایت اصل یکصد و بیست و پنجم (125) قانون اساسی

ماده 10- به منظور شناسایی و رهگیری کالاهای خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شود و تشخیص آنها از کالاهای قاچاق، یا فاقد مجوزهای لازم از قبیل کالای جعلی، تقلبی، غیر بهداشتی و غیر استاندارد، ترخیص کالای تجاری منوط به ارائه گواهیهای دریافت شناسه کالا، شناسه رهگیری، ثبت گواهیها و شماره شناسه‌های فوق توسط گمرک است. در هر حال توزیع و فروش کالاهای وارداتی در سطح بازار خرده فروشی منوط به نصب این دو شناسه است و در غیر این صورت کالاهای مذکور قاچاق محسوب می‌شوند.

تبصره 1- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری دستگاههای تخصصی مرتبط، برای شناسایی و رهگیری کالا از بدو ورود تا سطح عرضه سامانه‌ای با بهره‌گیری از فناوریهای نوین از جمله رمزینه دو یا چند بعدی، ایجاد و امکان بهر‌‌ه‌گیری دستگاههای مرتبط را از سامانه مزبور فراهم نماید.

تبصره 2- توزیع و فروش کالاهایی که با استفاده از هر گونه معافیت قانونی از قبیل ملوانی و تعاونی مرزنشینی به کشور وارد شده است در هر نقطه از کشور منوط به نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری می‌باشد. تشریفات قانونی این کالاها با رعایت ماده (9) قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب 1384.7.6 و ماده (120) قانون امور گمرکی مصوب 1390.8.22 انجام می‌شود.

تبصره 3- آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری ستاد و دستگاههای اجرایی عضو آن با لحاظ زمانبندی، اولویت‌ کالایی و روش نصب شناسه کالا و شناسه رهگیری بر روی کالا و نحوه تخصیص نیازهای فنی هر دستگاه، ظرف سه ماه تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

ماده 11- دستگاههای تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از جمله سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانه‌های فرهنگی و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری مؤظفند برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را براساس سیاست‌های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویتهای ستاد با هدف افزایش کیفیت تولیدات داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق، اجرا نمایند.

ماده 12- دستگاههای مرتبط در عرصه تجارت بین‌الملل مؤظفند به منظور مبارزه با قاچاق کالا و ارز در فرآیند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه‌های تجاری، حمل و نقل و گمرکی، سیاستها و برنامه‌های مصوب ستاد را رعایت نمایند.

ماده 13- ستاد، مرجع تخصصی تهیه و ارائه برآوردها و اطلاعات و آمار در امر قاچاق کالا و ارز است. این امر مانع از انجام تکالیف سایر دستگاههای مربوط نمی‌شود.

تبصره 1- دستورالعمل نحوه گردآوری و جمع‌بندی آمار و اطلاعات دستگاههای مختلف به تصویب ستاد می‌رسد.

تبصره 2- ستاد مؤظف است گزارش مربوط به کلیه آمار و اطلاعات قاچاق کالا و ارز از جمله میزان کشفیات و برآورد حجم و تحلیل آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

ماده 14- وزارت امور خارجه مؤظف است با بهره‌گیری از تمام ظرفیتهای دیپلماسی خود، مصوبات ستاد در زمینه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز را در حل مشکلات پیش‌روی مبارزه با قاچاق رعایت کند و در فرآیند مذاکرات مقدماتی موافقتنامه‌های همکاری دو یا چند جانبه به آنها توجه نماید.

فصل سوم- قاچاق کالاهای مجاز، مجاز مشروط، یارانه‌ای و ارز

ماده - 15 هر شخص که مرتکب قاچاق کالا و ارز و حمل و یا نگهداری آن شود، علاوه بر ضبط کالا یا ارز، به جریمه‌های نقدی زیر محکوم می‌شود:

الف- کالای مجاز: جریمه نقدی یک تا دو برابر ارزش کالا

ب- کالای مجاز مشروط: جریمه نقدی معادل یک تا سه برابر ارزش کالا

پ- کالای یارانه‌ای: جریمه نقدی معادل دو تا چهار برابر ارزش کالا

ت- ارز: جریمه نقدی ارز ورودی، یک تا دو برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی، دو تا چهار برابر بهای ریالی آن

تبصره 1- عرضه و فروش کالای قاچاق موضوع این ماده جرم محسوب و مرتکب به حداقل مجازاتهای مقرر در این ماده محکوم می‌شود.

تبصره 2- فهرست کالاهای یارانه‌ای با پیشنهاد وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره 3- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است فهرست کالاهای مجاز مشروط را اعلام نماید.

ماده 16- در صورتی که کالای قاچاق موضوع ماده (15) این قانون با کالای دیگر مخلوط شود و امکان تفکیک وجود نداشته باشد تمام کالا ضبط و پس از کسر جریمه‌های ماده مذکور و سایر هزینه‌های قانونی به نسبت کالای غیر قاچاق از حاصل فروش به مالک مسترد می‌شود.

ماده 17- وسایل نقلیه مورد استفاده در حمل قاچاق کالای موضوع ماده (15) این قانون، اعم از زمینی، دریایی و هوایی به شرح زیر ضبط می‌گردد:

الف-  وسایل نقلیه سبک در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا بیشتر باشد.

ب- وسایل نقلیه نیمه سنگین زمینی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه سیصد میلیون (300.000.000) ریال یا بیشتر باشد.

پ- وسایل نقلیه نیمه سنگین هوایی و دریایی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه نهصد میلیون (900.000.000) ریال یا بیشتر باشد.

ت - وسایل نقلیه سنگینی در صورتی که ارزش کالای قاچاق مکشوفه یک میلیارد (1.000.000.000) ریال یا بیشتر باشد.

ث- وسایل نقلیه سنگین هوایی و دریایی در صورتی که ارزش کالاهای قاچاق مکشوفه سه میلیارد (3.000.000.000)، ریال یا بیشتر باشد.

تبصره 1- در غیر از موارد فوق وسیله نقلیه توقیف می‌شود و در صورتی که محکوم علیه ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ حکمی قطعی، جریمه نقدی مورد حکم را نپردازد از محل فروش وسیله نقلیه برداشت و مابقی به مالک مسترد می‌گردد.

تبصره 2- در صورتی که ارتکاب جرم قاچاق با هر یک از انواع وسایل نقلیه مذکور حداقل سه بار تکرار شود و ارزش کالا در مجموع معادل یا بیشتر از مبالغ این ماده باشد وسیله نقلیه ضبط می‌شود.

تبصره 3- مصادیق وسایل نقلیه در این ماده به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

تبصره 4-  در صورتی که وسیله نقلیه متعلق به شخصی غیر از مرتکب قاچاق باشد و از قرائنی از قبیل سابقه مرتکب ثابت شود با علم و اطلاع مالک برای ارتکاب قاچاق در اختیار وی قرار گرفته است، وسیله نقلیه ضبط می‌شود و در غیر این صورت وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می‌گردد.

تبصره 5- در صورتی که وسیله نقلیه بلاصاحب، صاحب متواری و یا مجهول‌المالک باشد، وجه حاصل از فروش آن به حساب نهاد مأذون از سوی ولی فقیه واریز می‌شود.

ماده 18- در صورتی که ارزش کالای قاچاق و یا ارز مکشوفه موضوع ماده (15) این قانون، برابر تشخیص اولیه سازمان کاشف معادل ده میلیون (10.000.000) ریال یا کمتر باشد با قید در صورتجلسه کشف به امضای متهم می‌رسد و در صورت استنکاف، مراتب در صورتجلسه کشف قید و حسب مورد، کالا ضبط و به همراه صورتجلسه به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تحویل می‌شود و ارز مکشوفه به حساب مشخص شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و رونوشتی از اوراق به متهم ابلاغ می‌گردد.

تبصره 1- صاحب کالا و یا ارز می‌تواند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان محل کشف به این تصمیم اعتراض نماید. تا تعیین تکلیف قطعی قاچاق از سوی سازمان تعزیرات حکومتی، باید عین کالا نگهداری شود.

تبصره 2- مرتکب قاچاق موضوع این ماده در صورت تکراری برای مرتبه سوم و بالاتر علاوه بر ضبط کالا و یا ارز به جریمه نقدی موضوع ماده (15) این قانون محکوم می‌گردد.

تبصره 3- به کشفیات موضوع این ماده وجهی تحت عنوان حق‌الکشف یا پاداش تعلق نمی‌گیرد.

فصل چهارم - قاچاق کالاهای ممنوع

ماده 19- هر کس مرتکب قاچاق کالای ممنوع گردد یا کالای ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل نماید یا بفروشد، علاوه بر ضبط کالا به شش ماه تا دو سال حبس، جزای نقدی معادل ده برابر ارزش کالا و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می‌شود. در صورتی که ارزش کالای ممنوع قاچاق بیش از یکصد میلیون (100.000.000) ریال باشد وسایل نقلیه مورد استفاده ضبط می‌گردد.

تبصره 1- حکم ماده (702) قانون مجازات اسلامی فقط شامل مشروبات الکلی تولید شده در داخل کشور است.

تبصره 2- هرگاه مشروبات الکلی قاچاق مکشوفه بیش از بیست لیتر باشد، چنانچه با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب ثابت شود که وسیله نقلیه با علام و اطلاع مالک برای ارتکاب قاچاق در اختیار وی قرار گرفته است این وسیله ضبط می‌شود و در غیر این صورت، وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می‌گردد.

تبصره 2- هرگاه مشروبات الکلی قاچاق مکشوفه بیش از بیست لیتر باشد، چنانچه با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب ثابت شود که وسیله نقلیه با علم و اطلاع مالک برای ارتکاب قاچاق در اختیار وی قرار گرفته است این وسیله ضبط می‌شود و در غیر این صورت، وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می‌گردد.

تبصره 3- در صورتی که وسیله نقلیه به کار گرفته شده در قاچاق و حمل کالای قاچاق ممنوع موضوع این ماده، متعلق به شخصی غیر از مرتکب جرایم فوق باشد و با استناد به قرائنی از قبیل سابقه مرتکب ثابت شود با علم و اطلاع مالک برای ارتکاب قاچاق در اختیار وی قرار گرفته است وسیله نقلیه ضبط می‌شود و در غیر این صورت، وسیله نقلیه به مالک مسترد و معادل ارزش آن به جریمه نقدی مرتکب اضافه می‌گردد.

تبصره 4- آلات و ادواتی که جهت ساخت یا تسهیل ارتکاب قاچاق کالای ممنوع مورد استفاده قرار می‌گیرد و وجوه حاصله از معاملات مربوط نیز ضبط می‌شود.

تبصره 5- مشروبات الکلی، اموال تاریخی - فرهنگی، تجهیزات دریافت از ماهواره به طور غیر مجاز، آلات و وسایل قمار و آثار سمعی و بصری مبتذل و مستهجن از مصادیق کالای ممنوع است.

تبصره6- محل نگهداری کالاهای قاچاق ممنوع در صورتی که ارزش کالا بیش از یک میلیارد (1.000.000.000) ریال باشد و توسط مالک یا با علم و اطلاع او مورد استفاده قرار گیرد مصادره می‌گردد و چنانچه ارزش کالا کمتر از مبلغ مذکور باشد و حداقل دو بار به این منظور استفاده شود و محکومیت قطعی یابد در مرتبه سوم، مصادره می‌گردد. در صورتی که مرتکب بدون اطلاع مالک از آن استفاده کند، معادل ارزش آن به جزای نقدی اضافه می‌شود.

تبصره 7- محل نگهداری کالاهای قاچاق ممنوع که در مالکیت مرتکب باشد، در صورتی که مشمول حکم مندرج در تبصره (6) این ماده نشود، توقیف و پلمب می‌شود و در صورتی که محکوم علیه ظرف دو ماه از تاریخ صدور حکم قطعی، جریمه نقدی را نپردازد، حسب مورد از محل فروش آن برداشت و مابقی به مالک مسترد می‌گردد.

ماده 20- هرکس بدون أخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و عدم رعایت سایر ترتیبات پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیر زنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند، یا در حین صدور و خارج نمودن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌گردد. تعیین مصادیق این حیوانات برعهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

ماده 21- صید، عمل‌‌آوری، تهیه، عرضه، فروش، حمل، نگهداری و صدور خاویار و ماهیان خاویاری که میزان و مصادیق آن توسط سازمان شیلات تعیین می‌شود، بدون مجوز این سازمان مشمول مجازات قاچاق کالای ممنوع است.

ماده 22- هر شخص حقیقی یا حقوقی که اقدام به واردات، صادرات، نگهداری، حمل و نقل، توزیع، عرضه و فروش دارو یا وسایل پزشکی، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی بدون أخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی نماید و یا اقدام به واردات و صادرات داورها، مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و تجهیزات و ملزومات پزشکی تقلبی یا فاقد تاریخ مصرف و مضر به سلامت مردم کند، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌شود. این مجازات مانع از پرداخت دیه و خسارتهای وارده نیست.

تبصره 1- حمل، نگهداری، عرضه و فروش محصولات فوق نیز مشمول مجازاتهای این ماه است.

تبصره2- آیین‌نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

فصل پنجم - قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای

ماده 23- در صورتی که قاچاق کالاهای ممنوع به نحو سازمان یافته ارتکاب یابد، مرتکب علاوه بر مجازاتهای مقرر به مجازاتهای زیر نیز محکوم می‌شود:

الف- دو تا پنج سال حبس برای کالای با ارزش تا پنج میلیارد (5.000.000.000) ریال

ب- پنج تا ده سال حبس برای کالای با ارزش بیش از پنج میلیارد (5.000.000.000) ریال

تبصره - کسانی که در ارتکاب جرائم این ماده نقش سازماندهی، هدایت و یا سردستگی گروه سازمان یافته را برعهده دارند، حسب مورد به حداکثر مجازاتهای مقرر در بندهای (الف) و (ب) محکوم می‌شوند.

ماده 24- در صورتی که کالاهای غیر ممنوع و یا ارز به نحو سازمان یافته قاچاق شود، علاوه بر ضبط کالا و یا ارز و اعمال مجازاتهای موضوع ماده (15) این قانون، حسب مورد مرتکب به مجازاتهای زیر محکوم می‌شود:

الف- شش ماه تا دو سال حبس برای کالا و ارز با ارزش تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال

ب- دو تا پنج سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری برای کالا و ارز با ارزش تا ده میلیارد (10.000.000.000) ریال

پ- پنج تا ده سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری برای کالا و ارز با ارزش تا دده میلیارد (10.000.000.000) ریال

تبصره - کسانی که در جرایم فوق نقش سازماندهی، هدایت و یا سردستگی گروه سازمان یافته را برعهده دارند، حسب مورد به حداکثر مجازاتهای مقرر در بندهای (الف)، (ب) و (پ) محکوم می‌شوند.

ماده 25- در صورتی که ارتکاب قاچاق سازمان یافته کالا و ارز به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران و یا با علم به مؤثر بودن آن صورت گیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام تولید داخلی، ارزی، بازرگانی و تجارت قانونی شود، مرتکب مفسد فی‌الارض شناخته می‌شود و علاوه بر مصادره اموال به مجازات آن مطابق قانون مجازات اسلامی محکوم می‌گردد.

ماده 26- در صورتی که احراز شود مرتکب جرایم قاچاق کالا و ارز با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرایم را به نحو مستقیم یا غیر مستقیم برای تأمین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروههای معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه نموده است، علاوه بر مجازاتهای مقرر در این قانون حسب مورد به مجازات محارب یا مفسد فی‌الارض محکوم می‌گردد.

ماده 27- کسانی که مطابق این قانون قاچاقچی حرفه‌ای محسوب می‌شوند، علاوه بر ضبط کالا و یا ارز قاچاق، به حداکثری جزای نقدی و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری و مجازاتهای حبس به شرح زیر محکوم می‌شوند:

الف - شش ماه تا دو سال حبس برای کالا و ارز با ارزش تا یک میلیارد (1.000.000.000) ریال

ب- دو سال تا پنج سال برای کالا و ارز با ارزش بیش از یک میلیارد (1.000.000.000) ریال

تبصره - مرتکبین قاچاق حرفه‌ای کالاهای ممنوع علاوه بر مجازاتهای مندرج در ماده (19) این قانون به نصف حداکثر حبس محکوم می‌شوند.

فصل ششم - جرائم مرتبط

ماده 28- هر کس در اسناد مثبته گمرکی اعم از کتبی یا رقومی (دیجیتالی)، مهر و موم یا پلمب گمرکی و سایر اسناد از قبیل اسناد سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ثبت سفارش و سایر مجوزهای مورد نیاز صادرات و واردات، شناسه کالا و رهگیری، مرتکب جعل گردد و یا با علم به جعلی بودن، آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جزای نقدی از دویست میلیون (200.000.000) ریال تا یک میلیارد (1.000.000.00) ریال به مجازات حبس به ترتیب زیر محکوم می‌شود:

الف- دو تا پنج سال حبس برای اسناد مجعول با ارزش تا پانصد میلیون (500.000.000) ریال

ب - پنج تا ده سال حبس برای اسناد مجعول با ارزش بیش از پانصد میلیون (500.000.000) ریال

تبصره- خرید و فروش اسناد اصیل گمرکی که قبلاً در ترخیص کالا استفاده شده است و همچنین استفاده مکرر از آن اسناد، جرم محسوب و مرتکب به مجازات فوق محکوم می‌شود.

ماده 29- در صورتی که شخص حامل یا مالک کالا و یا ارز قاچاق، در مواجهه با مأمورین کاشف به هر نحوی مقابله یا مقابله نماید، اگر عمل مذکور از مصادیق دست بردن به سلاح و سلب امنیت مردم نباشد علاوه بر مجازات‌های مقرر برای ارتکاب قاچاق، به شش ماه تا دو سال حبس و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می‌شود.

ماده 30- در صورتی که مأمورین سازمانهای کاشف یا وصول درآمدهای دولت، خود مرتکب قاچاق شوند و یا شرکت یا معاونت در ارتکاب نمایند، علاوه بر مجازات قاچاق مقرر در این قانون به مجازات مختلس نیز محکوم می‌شوند.

تبصره 1- مأموریتی که با علم به ارتکاب قاچاق از تعقیب مرتکبین خودداری یا برخلاف شرایط مقرر در قانون قصور نمایند درد حکم مختلس محسوب و به مجازات مقرر برای مختلسین اموال دولتی محکوم می‌گردند مگر آن که عمل مرتکب به موجب قانون دیگری مستلزم مجازات شدیدتری باشد که در این صورت به مجازات شدیدتر محکوم می‌شوند.

تبصره 2- کارکنان تمامی دستگاه‌ها و سازمانهای مؤثر در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز از جمله ستاد و سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی نیز مشمول حکم این این ماده و تبصره (1) آن می‌شوند.

فصل هفتم - مقررات مربوط به سازمان کاشف و کشف کالا

ماده 31- دستگاه های زیر در حدود وظایف محوله قانونی، سازمان کاشف در جرم قاچاق محسوب می&zwnj
برچسب ها : ,

ليست صفحات
تعداد صفحات : 141