تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
قتل معاون وزیر صنعت ترور نبوده است
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۱ - 11 November 2013
معاون امنیتی - انتظامی وزیر کشور ضمن تشریح جزئیات قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت که شب گذشته اتفاق افتاد، تاکید کرد که این موضوع به هیچ وجه سیاسی، امنیتی و ترور نبوده است.
علی عبداللهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شب گذشته ساعت حدود 8:30 دوستان راهنمایی و رانندگی متوجه انحراف یک خودرو می‌شوند و وقتی نزدیک‌تر می‌روند، متوجه می‌شوند فردی که پشت فرمان این خودرو - که چراغش هم روشن بوده - نشسته بود، به علت اصابت گلوله کشته شده است. بعد از بررسی بخش فنی به این نتیجه می‌رسند که گلوله از نزدیک و از داخل خودرو به آن فرد شلیک شده است.
عبداللهی با بیان اینکه "این موضوع در حال بررسی است و ان‌شاءالله در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی می‌شود"، اظهار کرد: این موضوع به هیچ وجه امنیتی، سیاسی و بحث ترور نیست.
وی در پاسخ به اینکه برخی از وقوع و ادامه این بحث‌ها ابراز نگرانی‌ کرده‌اند، گفت: این اتفاق تکرار نمی‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بحث اصلا مسأله امنیتی و ترور نبوده است.
به گزارش ایسنا، مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ نیز در اطلاعیه‌ای جزئیات این حادثه را اعلام کرد.
در این اطلاعیه آمده است: «مقارن ساعت 20:04 شب‌گذشته 19 آبان‌ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران‌بزرگ اطلاع حاصل شد فردی در یک دستگاه پژو در خیابان گلبرگ از ناحیه سر مورد اصابت تیر قرار گرفته و به قتل رسیده است.
مأموران به محض وصول خبر در محل حاضر شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، مقتول "صفدر رحمت‌آبادی" معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفته و کشته شده است.
موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل رسید که وی نیز دقایقی بعد در صحنه حاضر شدند و همزمان مأموران بررسی صحنه جرم، کارآگاهان اداره قتل پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با تشکیل تیم مشترک مأموریت یافتند که نسبت به کشف قتل اقدام کنند.»
صفدر رحمت‌آبادی که اصالتاً اهل کنگاور (از شهرستان‌های کرمانشاه) است، از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که با تغییر دولت در سمت خود باقی مانده بود.

برچسب ها : ,
۱۰۰ روز دولت اعتدال در اقتصاد چه تاثیری داشته است؟
همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، مذاکرات ژنو صفحات روزنامه‌های امروز را فتح کرد و تیتر نخست روزنامه‌ها به مذاکرات پنجشنبه و جمعه ایران و ۱+۵ پرداخته‌اند؛ اما اقتصاد در آستانه صدمین روز دولت یازدهم، مشکلات دارو، چرایی حضور حزب‌الله در سوریه، وضعیت دارو و چند موضوع اجتماعی مطرح ‌در روزنامه‌ها نیز اهمیت خود را دارند.
 

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد، مذاکرات ژنو صفحات روزنامه‌های امروز را فتح کرد و تیتر نخست روزنامه‌ها به مذاکرات پنجشنبه و جمعه ایران و ۱+۵ پرداخته‌اند؛ اما اقتصاد در آستانه صدمین روز دولت یازدهم، مشکلات دارو، چرایی حضور حزب‌الله در سوریه، وضعیت دارو و چند موضوع اجتماعی مطرح ‌در روزنامه‌ها نیز اهمیت خود را دارند.

حضور ناگهانی وزاری امور خارجه آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه در ژنو، باعث شد تا همگان از امکان از امکان ایجاد توافق در مذاکرات ژنو سخن بگویند. «شوک مذاکرات ژنو»، «ظریف ـ کری، دیدار غیر منتظره»، «پیش به سوی توافق بزرگ»، «زمزمه توافق بزرگ»، «نشانه‌های توافق هشته‌ای ژنو» و «نشانه‌های تفاهم در ژنو» تیترهای روزنامه‌هایی بود که با خوش‌بینی به سراغ مذاکرات ژنو رفته بودند.

در حالی که حتی روزنامه رسالت هم با خوش‌بینی به سراغ مذاکرات رفته و از تیتر «احتمال توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5» خبر داده، ‌کیهان همچنان با ساز مخالف به سراغ مذاکرات رفته و می‌توان تیتر «سراب توافق در ژنو، آمریکا مذاکره می کند یا باج می خواهد؟» در صفحه نخست این روزنامه دید.

کافی است صفحه دوم کیهان را ورق بزنیم تا از میزان بی اعتمادی این روزنامه به مذاکرات آگاه شویم. «تیرخلاص آمریکا به مذاکرات ژنو هیچ تحریمی را لغو نمی‌کنیم»، «جان کری: هدف آمریکا و اسرائیل درباره ایران یکسان است»، «نخست وزیر رژیم صهیونیستی: اسرائیل به توافق ایران و 1+5 متعهد نخواهد بود!» و «اوباما: وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم»؛ ‌اینها تنها بخشی از تیترهای مستقیمی است که در صفحه دوم به این موضوع اختصاص یافته و از سوی دیگر، ستون گفت و شنود، پیام خوانندگان و سرمقاله این روزنامه هم به این مذاکرات اختصاص دارد.

فرصت کوتاهی تا پایان صد روز اول دولت تدبیر و امید باقی مانده و روزنامه قانون به همین مناسبت گزارشی از وضعیت عملکرد دولت در حوزه اقتصاد منتشر کرده است. در گزارش «۱۰۰ روز اعتدالگرایی در اقتصاد» می‌خوانیم که قیمت ارز و سکه کاهش یافته اما مواد غذایی گرانتر شده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «در حالي كه مردان دولت يازدهم نويد مي‌دانند تأثير حضور دولت يازدهم بر زندگي مردم در صد روز اول فعاليت دولت جديد مشهود خواهد بود، گزارش خبرنگار قانون حكايت از آن دارد كه مردم تأثيرات اين حضور را به شكلي جز آنچه انتظار مي‌رفت تجربه كرده‌اند.

گزارش‌هاي هفتگي بانك مركزي نشان مي‌دهد پس از مدت‌هاي طولاني قيمت اقلام مصرفي در كشور اندكي كاهش را تجربه ‌و همين امر بسياري از مقامات را به كاهش نرخ تورم، حداقل در سبد خوراكي خانوارها اميدوار كرده است.

هر‌چند بسياري از شهرونداني كه درباره تأثير حضور دولت يازدهم با خبرنگار قانون گفت‌و‌گو كردند، به اين نكته اذعان داشتند كه تغييراتي بيشتر را انتظار داشتند، بررسي رفتارهاي مصرفي مردم نشان مي‌دهد که ناخودآگاه شرايط تغييري جدي را تجربه كرده است. حسني، رئيس اتحاديه بنكداران در گفت‌و‌گو باخبرنگار ما در اين خصوص گفت: طي دو ماه اخير مردم دست از خريدهاي انبوه كشيده‌اند و انبارهاي خانگي مانند گذشته دائما پر نمي‌شوند. وي گفت: ما پيش از اين با پديده خريد انبوه از سوي مردم روبه‌رو بوديم اما در دو ماه اخير حجم خريدهاي اين چنيني كاهش يافته و همين امر ثبات و آرامشي را به بازار بازگردانده است.

با این که بانك مركزي اعلام كرده ‌كه در هفته منتهي به دهم آبان ماه نسبت به مدت مشابه قبل كاهش يافته استT اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ اقلام خوراكي در نيمه آبان غالبا بالاتر از نيمه مرداد است. اين وضعيت نشان دهنده تورم شديد در مواد غذايي است و اين مولفه سبب فشار مضاعف بالا بودن نرخ تورم به خانوارها مي‌شود ».

تهران امروز در شماره امروز خود گزارشی از وضعیت باغ تاریخی رامسر منتشر کرده که در ان می‌خوانیم: «باغ ۳۳ هکتاری رامسر درحالی با وسعت محوطه‌ای ۸۰ هکتاری و با گونه‌های گیاهان تزئینی قدیمی در آستانه ثبت جهانی قرار دارد که این اثر تاریخی و طبیعی به حال خود‌‌ رها شده و رو به مخروبه شدن است. این باغ در دوره پهلوی اول و با نظارت معماران اروپایی در مقابل هتل قدیم این شهرستان ساخته شد که به‌وسیله یک بلوار، مستقیم به ساحل دریا وصل می‌شود. اکنون باغ تاریخی و نمونه رامسر به محیطی فرسوده با شاخ و برگی شکسته، محل زندگی حیوانات وحشی و اهلی شده است و اگر بگوییم این باغ هیچ دلسوزی ندارد سخن گزافی نیست. به دلیل اینکه طرح بهسازی آن بعد از گذشت هفت سال تا به امروز بلاتکلیف‌‌ رها شده است می‌توان گفت سرنوشت این باغ نمونه ایرانی نفرین شده است و انگار بخشی از میراث فرهنگی و تاریخی محسوب نمی‌شود. چرا باغی که در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است، هیچ اعتباری برای حفظ، ترمیم و نگهداری آن در نظر گرفته نشده است؟ این سوالی است که مسئولان و متولیان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری باید پاسخگوی آن باشند».

مرگ عجیب ستاره فیلم تحسین شده نفس عمیق در سکوت خبری موجب شد تا برخی از هواداران این فیلم با نوشتن یادداشت‌هایی در صفحات روزنامه‌ها یاد او را گرامی دارند. طاها شجاع نوری، یکی از اعضای گروه دنگ شو هم امروز یادداشتی به همین منظور برای صفحه آخر اعتماد فرستاده که در آن می خوانیم: «هنوز نفس عميق در صفحات فيلمنامه حبس بود. يادم هست كه پرويز شهبازي از مثلثِ داستانش، فقط منصور را داشت. كامران چه كسي‌ خواهد بود؟ در راه دفتر آقاي شهبازي بودم. همديگر را ديده بوديم و اين‌بار مي‌خواست مرا براي نقش كامران ببيند. فيلمنامه را چند بار خوانده بودم و دلبسته كامران شده بودم. روز‌هايي‌ بود كه كامران را زندگي‌ مي‌كردم. همان بي‌تفاوتي‌، همان فرياد زير آب. براي خودم كامران شده بودم و چند باري هم در خلوت مرگ را مثل كامران بازي كرده بودم. آماده بودم آنقدر كامران بشوم كه آخرِ قصه، آرام بميرم. در راه دفتر آقاي شهبازي بودم. بي‌هيجان. كامران بودم.

یک ۱۹ساله بریده از همه. حتی اگر اتفاقی بیفتد که نقش را بازی‌ نکنم، می‌توانم برای خودم کامران بمانم. حالا هم که در دفتر پرویز شهبازی نشسته بودم و جلوی دوربین حرف می‌‌زدم، هیجانی نداشتم. کامران که هیجان زده نمی‌شود. برای کامران فرقی‌ نمی‌کند که تو آدم معروفی هستی‌. برای کامران فرقی‌ نمی‌کند که چهره بشود و برایش جیغ بکشند. کامران برای خودش است. انگار زیستگاهش جای دیگری است. سعید امینی شد کامرانِ نفس عمیق. بعد‌ها شنیدم شهبازی گفته قد طا‌ها برای کامران شدن دراز بود. کامرانِ من اما در من ماند و سعید هم چه کامرانِ خوبی شد برای نفس عمیق. همه این‌ها را گفتم برای اینکه یک لحظه نفسگیر را تصویر کنم. لحظه‌یی که خبر رفتنِ همیشگی سعید را شنیدم. یعنی‌ اگر من کامران شده بودم، سرنوشتم همین بود؟ یاد روزهایی افتادم که وقتی‌ کامران می‌شدم، در اندرونی، مرگ را بازی می‌کردم. وقتی‌ سعید امینی کامران نفس عمیق شد، حسادت نکردم. لحظه‌یی که شنیدم مرده، از حسودی ‌گر گرفتم؛ حالا او رفته و من در حسرت «کامران ماندن» و رفتن».

روزنامه وطن امروز در صفحه جامعه امروز خود به شیوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعتراض کرده و در گزارشی با تیتر «امید نداری، ناامیدم مکن» می خوانیم: «هنگامی که با علاقه و اشتیاق فراوان پیگیر خبرهای سلامت و وضعیت درمان و دارو می‌شوید نه‌تنها امیدی در گفتار و خبرهای آقای وزیر به چشم نمی‌خورد بلکه اندک امید هم با دیدن تیتر اخبار، ناامید می‌شود. این در حالی است که اخبار حوزه سلامت افراد بسیاری را در جامعه دربر می‌گیرد و همه افراد جامعه چشم انتظار خبرهای خوش یا حداقل امیدوارکننده در این حوزه هستند چرا که پس از وضعیت افزایش نرخ دلار و عواقب کاهش ارزش پول ملی با اخبار تلخ و نگران‌کننده‌ای در حوزه سلامت مواجه شدیم. خانواده‌هایی هستند که عزیزی را روی تخت بیمارستان دارند و علاوه بر غم مریض‌داری باید هر روز شاهد گرانی دارو و از همه بدتر نایاب شدن داروهایی باشند که جان عزیزشان به وجود آن دارو بستگی دارد. حال این خانواده سراپا نگران را در نظر بگیرید که با هزار امید و آرزو پیگیر اخبار حوزه سلامت است اما مدام با گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه پول نداریم، خزانه خالی است، وزارت بهداشت که خود متولی درمان است، خود بیمار است و هزاران گزاره ناامیدکننده دیگر مواجه می‌شود! در حقیقت شیوه اطلاع‌رسانی این روزهای وزارت بهداشت به گونه‌ای شده که به باور بسیاری از کارشناسان اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس، امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زند و نه‌تنها امیدی برای بهبود وضعیت سلامت برای مردم ندارد بلکه امید‌ مردم درگیر با بیمارستان و درمانگاه و مراکز درمانی را هم ناامید می‌کند‌».

و سرانجام این که روزنامه خراسان در صفحه بین‌الملل خود به سخنان سید حسن نصرالله پرداخته که در آن می‌خوانیم: «سید حسن نصرالله: اگر به سوریه نمی‌رفتیم، لبنان به عراق دوم تبدیل می‌شد. در همین حال سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله تأکید کرد تهدید برخی گروه‌های تکفیری به هدف قرار دادن مجالس عاشورایی نه فقط انگیزه ما را برای مشارکت فعال و سازمان یافته در این مجالس بیشتر می‌کند، بلکه سبب تاکید ما بر سخنان وحدت آفرین اسلامی و مخالفت با هرگونه سخنان مذهبی و طایفه‌ای خواهد شد. روزنامه السفیر نوشت سید حسن نصرالله در دیدار مسئولان برپایی مجالس سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از آن‌ها خواست با شعار هیات منا الذله با خطر بزرگی که محیط مقاومت را با خودروهای بمب‌گذاری شده هدف قرار می‌دهد، مقابله کنند. به گزارش ‌مهر، دبیر کل حزب الله لبنان، حضور حزب الله در سوریه را بسیار ضروری و واجب دانست و تصریح کرد: «اگر به سوریه نمی‌رفتیم، لبنان به عراق دوم تبدیل می‌شد.» نصرالله به اوضاع سوریه اشاره کرد و گفت آنچه برای سوریه برنامه‌ریزی شده، بزرگ‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که حزب الله در جولای ۲۰۰۶ طرح کرده بودند و مسأله سوریه فرا‌تر از اصلاحات و تغییر است. رهبر مقاومت لبنان افزود: «توطئه‌ای برای سرنگونی نظام سوریه و حذف گزینه‌های سیاسی‌اش که آن را در کنار مقاومت فلسطین و لبنان قرار داده است، وجود دارد و ما به همین سبب در کنار نظام سوریه قرار گرفتیم‌».


 
 
 
 
 




برچسب ها : ,
در پرداخت یارانه‌ها فساد بزرگی رخ داده است
بیشتر نهادهای دولتی مالیات نمی‌دهند. حتی برخی از این‌ها بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان پول ‌خلق می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت، با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است.
 

بخش نخست از مصاحبه «تابناک» با موضوع روابط تجاری ایران و چین در اینجا منتشر شد. هم‌اکنون بخش دوم و پایانی این گفت‌و‌گو به موضوع هدفمندی یارانه‌ها و بخشی دیگر از لوایح اصلاح ساختار اقتصاد کشور اختصاص دارد که در ادامه تقدیمتان می‌شود.

* پس از جنجال‌های فراوان میان دولت و مجلس، سرانجام بحث حذف یارانه دهک‌های پردرآمد منتفی چیست؟ نظرتان را در این باره بفرمایید. ـــ بحث حذف یارانه‌ها در اوضاع کنونی ‌عملی نیست. از ‌سوی دیگر، اقدام به حذف یارانه‌های دهک‌های بالای درآمدی با عوارض متعددی روبه‌رو است. باید گفت، دولت قبلی مقصر اصلی است، چرا که گفت پول نفت را به سر سفره مردم می‌آوریم. این شعار‌ که پول نفت مال شخص افراد است، این شائبه را پدید ‌می‌آورد‌ که تاکنون پول نفت را دولت می‌خورده و به افراد جامعه داده نمی‌شد. در حالی که باید پول نفت و منابع طبیعی کشور، منطقی به اشکال گوناگون‌ به سرمایه تبدیل شود. دولت موظف نیست پول یارانه‌ها را تبدیل به گوشت و نان کند، بلکه باید آن را ‌به خدمات سلامت، آموزش و پرورش و زیرساخت‌ها تبدیل کند؛ سرمایه‌هایی همچون نفت که ‌منحصر به این نسل نیست.

ما باید به گونه‌ای این سرمایه را استفاده کنیم که سود آن به نسل‌های آینده هم برسد. متأسفانه دولت گذشته توقعی ‌در جامعه پدید آورد‌ که همه پول یارانه را حق خود می‌دانند. در چنین فضایی ما به ۱۰ درصد از مردم می‌گوییم، این پول حق شما نیست و شما استحقاق ندارید. در صورتی که ما تا به حال می‌گفتیم این پول حق شماست.

* پس راهکار چیست؟

ــ قرار نیست یارانه‌ها ‌‌نقدی داده شود. می‌توان از آن برای ایجاد رونق اقتصادی کشور استفاده کرد. حداکثر کسانی را که بتوان از حذف یارانه‌ها، خارج نمود، بعید است به چند صد هزار نفر برسد. نکته دیگر آن که صرف نظر ار تبعات منفی، بعید است که خیلی از طبقات بالای جامعه در این طرح ‌نام‌نویسی کرده باشند.

*‌‌ بنا بر اطلاعات موجود، کسانی که فعلاً یارانه می‌گیرند، از تعداد افراد کشور بیشتر است!

ــ این آمار درست است و ‌معنایش این است که فساد گسترده‌ای وجود دارد. جریاناتی مبالغ هنگفتی را به نام افراد و با نام‌نویسی در طرح یارانه‌ها، از سیستم خارج می‌کنند. البته کنترل این فساد هم ساده نیست. فساد بزرگی از این طریق در کشور پدید آمده ‌و در این فاصله مبالغ بزرگی از سیستم خارج شده است. در ضمن تنها علت بازنگری در شیوه پرداخت یارانه‌ها کسری بودجه و ناتوانی در تأمین منابع است. در واقع قصد اصلاح رویه اشتباه قبلی نیست.

* پس شما بنا بر چه اساسی گفته‌اید که می‌توان‌ دهک‌های پایین را شناسایی کرد؟

ــ همینطور که گفتم، علت پدید آمدن این طرح کسری بودجه است. اگر این دلیل نبود، هیچ کس به فکر نمی‌افتاد که ۴۲ هزار میلیارد تومان سالیانه به سیستم اقتصادی تزریق می‌شود که یکی از اصلی‌ترین دلیل تورم است. قربانی اصلی این طرح هم گروه‌های پایین درآمدی هستند‌ که یارانه ‌می‌گیرند. اگر ما با این پول سرمایه‌گذاری ‌و از طریق آن اشتغال ایجاد می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم.

در همین راستا آقایان با توجه به این مشکلات گفتند، ما ۳۰ درصد کمبود داریم. پس ۳۰ درصد از کسانی که یارانه می‌گیرند، ‌حذف می‌کنیم. برای حل این موضوع نیز را‌هکار‌های ساده‌ای‌ پیش می‌گیریم. از دهک‌های پایین که نمی‌توانیم حذف کنیم. پس از بالا حذف می‌کنیم. معلوم نیست راهکار‌های ساده، کارآمد و بلند‌مدت باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند مجبور می‌شویم در چند وقت آینده ۳۰ درصد دیگر را کم کنیم. اگر قرار است کاری شود، باید ‌اقدامی عاجل و منطقی با یک نگاه بلند مدت باشد.

شناسایی گروه‌های پایین درآمد به مراتب آسان‌تر است. آن‌ها ویژگی‌های مشخصی دارند. مثلا یک خانواده که زن سرپرست و در روستا زندگی و احتمالا یک بیمار هم دارد و چند فرزند دانشجو و دانش‌آموز با احتمال ۹۰ درصد این خانوار فقیر است. ما می‌توانیم ویژگی‌ها خانوار‌ها را پایه مشخصات خانواده‌ها محاسبه و ارزیابی ‌و با روش‌هایی خانواده‌ها را درجه بندی کنیم.

اگر هم‌اکنون ‌به خانوادهای فقیر بگویی که داروی شما رایگان است، ولی یارانه به شما نمی‌دهیم. ‌قول می‌دهم که ۵۰ درصد از خانواده‌های فقیر، گزینه داروی رایگان را انتخاب می‌کنند. یا خانواده‌هایی که فرزندانی دانش‌آموز دارند، بگوییم تحصیلات رایگان باشد آن‌ها این گزینه را انتخاب می‌کنند. مثلا در چند وقت اخیر معلوم نیست کدام یک از جریان‌های قدرت تخته‌های الکترونیک هوشمند وارد کرده است و دانش‌آموزان را مجبور می‌کنند که پانصد هزارتومان به مدسه بدهند.

مثلاً وزارت بهداشت مدت‌هاست، طرحی را شروع کرده ‌که ‌خانوادهای دارای کودک که ‌سوء‌تغذیه دارند را شناسایی کرده و به ‌کمک کند. الان هم در دستور کار است که این طرح را ملی کنند. اگر ما مطمئن باشیم ‌کسی گرسنه نمی‌خوابد و ‌سلامت مردم نیز تأمین می‌شود، اگر دولت خدمات حمل و نقل را نیز به آن بیفزاید، به صورتی که ۴۰ درصد جمعیت از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند، مردم دیگر به هیچ پول نقدی نیاز نخواهند داشت و از طریق این سرمایه‌گذاری در زیر‌ساخت‌ها صد‌ها هزار شغل ایجاد می‌شود و دیگر ما شاهد تورم اینچنینی نیستیم. با این ۴۵ هزار تومان یارانه دیگر دکتر هم نمی‌توان رفت.

* البته طرح تحول اقتصادی تنها منوط به یارانه‌ها نبود و شاخه‌های دیگر هم داشت. یکی دیگر از این شاخه‌ها مالیات‌ها بود. این در حالی است که بیش از یک سال است، لایحه یک فوریتی مالیات‌ها در مجلس مسکوت مانده است؟

ــ منابع نفتی باید به اشکال دیگر سرمایه ‌تبدیل شود و دولت باید هزینه‌های جاری خودش را از طریق مالیات‌ها تأمین کند. وقتی که ده‌ها بازیگر قدرتمند در عرصه اقتصادی فعالیت می‌کنند ولی مالیات نمی‌پردازند، یکی از آسیب‌های جدی برای منابع دولت است. از طرف دیگر این گونه سیاست‌ها فضا ر‌ا ‌‌انحصاری می‌کند و نمی‌گذارد فضای اقتصاد رقابتی شود. سرمایه‌گذار خصوصی نیز در این رقابت وارد نمی‌شود، چرا که رقیب او مالیات نمی‌دهد، قوانین را دور می‌زند، دسترسی به منابع بانکی سهل است و اگر ارزی باشد، در اختیار آن‌ها می‌گذراند؛ بنابراین، دیگر جایی برای رقابت نمی‌ماند.

* این نهاد‌ها کدامند؟

ــ بیشتر نهادهای دولتی در این امر شامل می‌شوند. نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و آستان قدس رضوی و..‌. حتی برخی از این ارگان‌ها، بانک و مؤسسات مالی و اعتباری دارند. البته این مؤسسات خودشان اقدام به خلق پول می‌کنند و زیر بار قوانین بانک مرکزی هم نمی‌روند. به هر صورت با توجه به جو تحریم‌ها و ضعف بخش خصوصی، سهم این گونه نهاد‌ها در اقتصاد بیشتر شده که این بسیار خطرناک ‌است. در واقع خصوصی‌سازی در کشور به خودمانی‌سازی تبدیل شده است. یکی از کارهایی که دولت می‌تواند در شرایط کنونی انجام دهد، اصلاح شرایط کسب و کار و شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی است.


برچسب ها : ,
"پورشه" و "مازراتی" ممنوع الورود شدند
سازمان توسعه تجارت تاکنون به 110 مدل خودروی خارجی مجوز ورود به ایران را داده که نام برندهای پورشه و مازراتی به چشم نمی خورد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، تاکنون خودروهای کره ایی با برند (کیا، هیوندای و سانگ یانگ)، آلمانی (ABT ، فولکس واگن، بنز و بی ام و)، ژاپنی (هوندا، میتسوبیشی و تویوتا)، ایتالیایی (آلفا رومئو)، سوئدی(ولوو)، فرانسوی (رنو) و چینی (AIC موتور و جیلی) موفق به اخذ ورود به ایران شده اند که باید تا پایان سال جاری ثبت سفارش شوند که البته تعدادی از آنها تا اوایل آذر ماه مهلت دارند.

براساس این گزارش؛ در فهرست خودروهای مجاز به واردات در سال جاری نام برندهای پورشه و مازراتی دیده نمی شود و این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی را با شرط سنگین تعرفه 140 درصدی آزاد کرده بود.

قابل ذکر است، واردات خودرو به کشور با شروطی همراه است که دارا بودن نمایندگی و یا انعقاد قرار داد نمایندگی شرکتهای خودروساز، تأئیدیه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و سازمان استاندارد و خدمات پس از فروش مطلوب را شامل می شود.

گفتنی است، دو گمرک اختصاصی مأمور صدور جواز ترخیص خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی شده اند.

شایان ذکر است، اوایل امسال براساس بخشنامه ابلاغی به گمرک ثبت سفارش های صادر شده برای واردات خودرو توسط اشخاص، نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو و شرکتهای بازرگانی کوچک ابطال شد.


برچسب ها : ,
گران قیمت ترین "خودروهای وارداتی"
بر اساس آخرین آمار گمرک ایران واردات خودرو در 7 ماه نخست سال جاری افزایش 31 درصدی را تجربه و به 30 هزار و 369 دستگاه رسید که ارزش این میزان واردات بیش از 620.5 میلیون دلار بود.
به گزارش بولتن  نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در صدر گران قیمت ترین خودروهای وارداتی در 7 ماه نخست امسال، خودروی فراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک با دو در به ارزش 204 هزار و 642 دلار قرار دارد که در شهریور ماه امسال وارد شده است.

براساس این گزارش، در رده دوم گران ترین خودروهای وارداتی، مرسدس بنز SL500 مدل 2013 به رنگ سفید و در رده سوم مرسدس S500 مدل 2012 با حجم موتور 5000 سی سی قرار دارد که ارزش گمرکی این دو خودرو بدون احتساب تعرفه و عوارض 175 هزار و 431 دلار و 175 هزار و 192 دلار است.

شایان ذکر است، دو خودروی بنز دیگر در رده چهارم و پنجم و رده های بعدی در اختیار محصولات تویوتا، بی ام و و پورشه قرار دارد.


برچسب ها : ,
از سلامت برنج های وارداتی؛ تا افزایش وام مسکن و فراری 600میلیونی!
جالب است بدانید در حالیکه رئیس اتحادیه املاک کشور به طرح وام مسکن 6 برابر ودیعه بسیار خوشبین است، اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چنین نظری نداشته و می گوید: باید برنامه ریزی بیشتری برای بخش مسکن صورت گیرد.

گروه اقتصادی بولتن نیوز- «پرداخت وام مسکن ۶ برابر ودیعه، خرید و فروش را رونق می‌دهد؟!»فارس نوشت: رئیس اتحادیه کشوری املاک با بیان اینکه پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه باعث افزایش قیمت مسکن نخواهد شد، گفت: پرداخت هر گونه تسهیلات مسکن به متقاضیان به نفع مردم است.

 

مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این سوال که آیا پرداخت وام مسکن 6 برابر ودیعه که همانا راه اندازی صندوق پس انداز مسکن است تاثیر منفی بر بازار می گذارد، گفت: این طرح باعث رونق خرید و فروش مسکن می‌شود و مثبت است چرا که هر تسهیلاتی که برای مردم قائل شوند به نفع مردم است.

وی ادامه داد: این طرح باعث افزایش قیمت نمی‌شود، چون قیمت مسکن به حدی بالا رفته است که این گونه طرح‌ها باعث تأثیر بر روی قیمت‌ها نمی‌شود.

قلی خسروی اضافه کرد: تا پایان سال افزایش قیمت نداریم و اتفاقا کاهش قیمت نسبی کمی هم داریم، چون جای چانه‌زنی برای مشتری هست.

ذره بین اقتصادی: جالب است بدانید در حالیکه رئیس اتحادیه املاک کشور به طرح وام مسکن 6 برابر ودیعه بسیار خوشبین است، اما عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس چنین نظری نداشته و می گوید: باید برنامه ریزی بیشتری برای بخش مسکن صورت گیرد.            

موسی الرضا ثروتی در گفت و گو با خانه ملت با بیان اینکه وام مسکن 6 برابر ودیعه راهی برای مسکن دار شدن است. افزود: البته مسکن مهر قائدتا بهتر از طرح مذکور بود.

همچنین گفتنی است علی نعمت چهاردولی -عضو کمیسیون عمران مجلس- در واکنش به طرح اعطای وام 6 برابر ودیعه برای خرید مسکن گفته بود: طرح اعطای وام مسکن 6 برابر ودیعه به خانه دار شدن اقشار کم درآمد و زوج های جوان نمی انجامد.        

***

آغاز جلسات کمیته دستمزد

فارس نوشت: عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به اینکه جلسات کمیته دستمزد از اواخر ماه جاری آغاز می‌شود، گفت: تصمیمات کمیته باید با در نظر گرفتن شرایط همه شرکای اجتماعی گرفته شود.

علی‌اکبر عیوضی همچنین اظهار داشت: بررسی دستمزد سال آینده هنوز در کمیته آغاز نشده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار افزود: وضعیت مزد امسال مناسب نیست چون سال گذشته دستمزد کارگران متناسب با تورم افزایش پیدا نکرد و در این باره نامه‌ای هم به دیوان نوشته‌ایم که تاکنون پاسخ آن را دریافت نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه امسال نرخ تورم افزایش پیدا کرده، قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است و امیدواریم دولت با توجه به شعار تدبیری که داده است، در این مسئله با تدبیر عمل کند تا رضایتمندی نسبی ایجاد شود.

ذره بین اقتصادی: گفتنی است امروز ایسنا از قول سخنگوی کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران تامین معیشت کارگران نوشته است: در شرایط فعلی کارگران دیگر به دنبال پس انداز نیستند و تنها به گذران زندگی فکر می‌کنند.

هادی ابوی همچنین گفته است: در بحث تعیین دستمزد سال 93 آنچه بیش از هرچیز مد نظر است معیشت کارگران و تامین حداقل های زندگی خانوارهای کارگری است زیرا انصافا با حقوقی که برای سال 92 کارگران دیده شده کارگران نمی‌توانند خود و خانواده‌هایشان را اداره کنند و گزارشهای واصله حاکی از آن است که در بسیاری از خانوارها زنان نیز دوشادوش مردان سر کار می روند و فرزندان از ادامه تحصیل باز مانده تا به معیشت خانواده کمک کنند.

***

حذف شبنم و انتقاد مجلسی ها!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید دلایل قانع کننده ای برای حذف ایران کد از سیستم توزیع و ساماندهی کالا در کمیسیون صنایع و معادن به نمایندگان ارائه بدهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا فولادگر با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اگر معتقد به حذف راه و روشی قانونی است، باید دلایل منطقی خود را بگوید افزود: سیسیتم ایران کد مورد وثوق دولت و مجلس جهت ساماندهی نظام توزیع از مبدا تا مقصد است که در همه جای دنیا از آن بهره گرفته می شود لذا اگر دولت قائل به حذف این روش است، باید در مورد اینکه چه معایبی باعث شده که این مزیت مورد نظر قرار نگیرد توضیح دهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: حتی اگر این طرح با اشکالاتی روبرو است و یا حتی غلط اجرا می شود باید پرسید طرح جایگزین چیست؟

وی تاکید کرد: بنابراین دولتمردان باید بگویند دلایل لغو سیستم ایران کد چیست؟ آیا معایب آن بیشتر از مزایایش بوده؟ یا اینکه اگر طرح جایگزینی دارند چرا تا الان در موردش اطلاع رسانی نکردند؟ در شرایط فعلی که بحث مبارزه با قاچاق یکی از اولویت ها است تشخیص حذف یک سیستم ضدقاچاق توجیه ندارد.

فولادگر خاطرنشان کرد: قطعا کمیسیون در سوالی از وزیر ابعاد این مسئله را جویا خواهد شد.

ذره بین اقتصادی: دیروز خبری در خبرگزاری ها داشتیم مبنی بر اینکه لغو ایران‌کد و شبنم رسماً ابلاغ شده است.

براساس بخشنامه جدید گمرک ایرن به کلیه گمرکات کشور، مصوبه لغو دریافت ایران کد و شبنم در سامانه ثبت سفارش به طور رسمی ابلاغ شده است.

گفتنی است رحیم زارع -سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس- حذف ایران کد و شبنم را عجولانه و غیرکارشناسی دانسته است و با اشاره به معایب و مزایای طرح شبنم و ایران کد، گفته است: قبول دارم اجرای طرح های ایران کد و شبنم معایبی داشت اما نکته مهم اینکه این طرح ها مزایایی نیز در سیستم تجارت و بازرگانی کشور داشته است.

در پایان لازم به ذکر است که ارسلان فتحی پور-رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- هم؛ حذف ایران کد و شبنم را غیر قانونی هم دانسته بودند.

***

برنج‌های وارداتی و سلامت!

مهر نوشت: بعد از انتشار اخباری مبنی بر آلوده بودن برنج های وارداتی، اتحادیه واردکنندگان برنج در اطلاعیه اعلام کرد: این روزها به دلیل عدم آگاهی از فرایند واردات برنج به کشور، اظهار نظرهای غیر کارشناسی و طرح مباحث غیر واقعی باعث تشویش اذهان عمومی می شود.

 

این اطلاعیه جهت تنویر افکار عمومی، به برخی از اقدامات و تشریح واقعیت ها نظیر الزام در صدور گواهی های سلامت و بهداشت در کشورهای مبداء تامین کالا و تائید اسناد آن توسط سفارتخانه ها جمهوری اسلامی ایران و اخذ گواهی بهداشت، استاندارد و قرنطینه نباتی قبل از ترخیص از گمرک اشاره شده است.

انجمن وارد کنندگان برنج ایران به مردم اطمینان خاطر می دهد: نظارت و پیگیری های لازم را انجام داده و به عنوان یک شبکه رسمی در تامین کالای اساسی مرغوب و با کیفیت از هیچگونه کوششی در حال و آینده نیز دریغ نخواهد نمود. محصولات با کیفیت و سلامت کامل برازنده سفره ایرانی است و تامین آن افتخار ما است.

ذره بین اقتصادی: گفتنی است چندی پیش خبری بر روی سایت ها آمده بود که از قول دکتر حسینعلی شهریاری -رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- نوشته بود: "برنج های هندی که خوردید آلوده بودند، به دروغ گفتند سالم است."

به هر حال امید می رود اطلاعات دقیق و شفافی در خصوص سلامت برنج های وارداتی به مردم داده شود تا با آرامش خاطر بیشتری از این محصولات استفاده کنند.

***

گران‌ترین خودروهای وارداتی: یک فراری

ایسنا نوشت: تنها خودروی فراری وارداتی به ایران در سال جاری لقب گران‌قیمت‌ترین خودروی وارداتی هفت ماهه امسال را نیز به خود اختصاص داد.

براین اساس خودروی فراری 458 اسپایدر کروک دنده اتوماتیک دو در قرمز که به ارزش 204 هزار و 642 دلار در شهریور امسال وارد کشور شد، گران‌قیمت‌ترین خودروی وارداتی در هفت ماهه نخست سال جاری محسوب می‌شود.

رده‌های دوم و سوم گران‌ترین خودروهای وارداتی هم به دو محصول بنز شامل مرسدس SL500 مدل 2013 رنگ سفید و مرسدس S500 با حجم موتور 5000 سی‌سی مدل 2012 اختصاص یافت. ارزش گمرکی این دو خودرو بدون احتساب تعرفه و عوارض به ترتیب 175 هزار و 431 دلار و 175 هزار و 192 دلار بوده است.

دو محصول دیگر بنز نیز رده‌های چهارم و پنجم گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران را در سال جاری تاکنون بدست‌ آوردند. ضمن اینکه محصولاتی از تویوتا، بی‌ام‌و و پورشه هم رده‌های بعدی این فهرست را به خود اختصاص دادند.

ذره بین اقتصادی: با یک حساب سرانگشتی و با ضرب 204 هزار دلار در 3000تومان به این نتیجه می رسیم که این خودروی فراری بیش از 600میلیون تومان قیمت دارد.

گفتنی است در فهرست خودروهای سواری مجاز برای واردات در سال جاری نام برندهای فوق لوکس مانند پورشه و مازراتی به چشم نمی‌خورد. به این ترتیب این خودروها فعلا اجازه ورود به ایران را در سال جاری ندارند.


برچسب ها : ,
مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!
ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

ادامه تحلیل وبررسی مذاکرات هسته‌ای ژنو با عینک‌های سیاسی، خبرهای مهمی که بر زبان عارف جاری شده است، توضیح چرایی رای عدم اعتماد مجلس به سومین گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و پیش‌بینی آینده دولت روحانی مهم‌ترین خبرهای روزنامه‌های امروز هستند.

مردم تا چه زمانی دولت روحانی را تحمل خواهند کرد؟!

بررسي چالش‌هاي روحاني در ميز‌گرد روزنامه قانون با حضور ايماني، معيدفرو رناني، با عنوان «دولت يازدهم، دولت مستعجل» مورد توجه قرار گرفته است.

در مقدمه این مطلب آمده است که دولت یازدهم در شرایطی فعالیت خود را آغاز کرد که پايه اصلی برنامه‌هاي خود را بر حل مناقشه هسته‌اي و رفع تحریم‌ها برای بهبود شرایط اقتص-ادی كشور بنا نهاد. این در حالی‌است كه به زعم بسیاری از صاحب‌نظران، ایران درگیر برخی چالش‌ها در سیاست داخلی است که قبل از حل آن‌ها، به سختی خواهد توانست گام‌هایي را برای رفع مشکلات موجود در سیاست خارجی بر‌دارد. به تعبیر دیگر چالش اصلی دولت یازدهم، نه مسائل اقتصادی، بلکه تنش‌هایی است که به دلیل برخی ابهامات در سیاست داخلی به وجود آمده ‌است و بر مسائل اجتماعی و اقتصادی کشور نیز تاثیر‌گذار بوده است. این چالش‌ها و اينكه دولت چگونه مي‌تواند راهي براي خلاصي از اين وضعيت و رسيدن به وضعيت پايدار بيابد، بهانه‌ای شد تا با حضور دکتر محسن رنانی، اقتصاد‌دان و نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران»، دکتر سعید معیدفر جامعه‌شناس و دکتر ناصر ایمانی، کار‌شناس مسائل سیاسی میزگردی در روزنامه قانون برگزار كنيم.

محسن رناني در بخشی از این میزگزد به تحلیل شرایط اقتصادی پیش روی دولت پرداخته و نوشته: تا زمانی که نظام سیاسی به عنوان یک کشتی غول‌پیکر، پشت زورق دولت قرار نگیرد و از آن حمایت‌های جدی و همه جانبه نکند، هیچ یک از مشکلات اقتصادی قابل حل نخواهد بود و سونامی اقتصادی دولت را نیز با خود خواهد برد؛ تا این رخداد زمان چنداني نمانده است. در یک نامه ۳۵ صفحه‌ای که در اوایل شروع به کار دولت یازدهم برای آقای روحانی نوشته‌ام، به صراحت هشدار دادم که در 3 ماه اول مردم صبر خواهند کرد و منتظر نشانه‌های تحقق وعده‌های دولت خواهند ماند. تا 6 ماه دولت را ارزیابی خواهند کرد و بعد از ۹ ماه، اگر وعده‌ها به سرانجام نرسد، در لاک تخریب خواهند رفت، به این صورت که اگر مردم از اقتصاد نشانه‌های مثبت نگیرند و به توانایی دولت بی‌اعتماد شوند، به بازارهای مختلف از جمله ارز، سکه و طلا هجوم مي‌آورند و موجب آشفتگی بیشتر اوضاع می‌شوند. بنابراین با توجه به این‌که اكنون سه ماه از شروع فعالیت دولت یازدهم گذشته است، دولت باید به این مسئله توجه جدی نشان دهد که بيشتر از ۶ ماه با وضعیتی که آن را توصیف کردم، فاصله ندارد. نکته قابل تامل دیگر اين كه مردم در این انتخابات نشان دادند که سطح انتظارات آنان از دولت به شدت افزایش یافته است. احساس من این است که نمی‌توانند ۶ ماه برای تحقق وعده‌های دولت تحمل کنند. دولت هم به تنهایی قادر نخواهد بود وعده‌های خود را عملی سازد، به این علت که نه قدرت تمام و کمال در اختیار دولت است و نه بودجه کافی برای عبور از این بحران را دارد. از ابزارهای مالیاتی که نمی‌تواند استفاده کند و در شرایط رکودی کنونی نباید هم استفاده كرد. از سوی دیگر در یک اقتصاد تحریمی دولت از کجا می‌تواند در آمد کسب کند تا چاله‌های اقتصادی‌اش را پر کند؟ همچنین از سوی دولت گذشته هم تعهدات عظیمی برجا گذاشته شده مانند این‌که برای هدفمندی یارانه‌ها سالانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان کسری دارد، مسکن مهر به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه جدید نیاز دارد تا به سرانجام برسد و نظایر این‌ها. در این شرایط راهکار این است که کل نظام با تمام قدرت برای حمایت از دولت قد علم کند و مهم‌تر آنکه نظام باید برای رفع تحریم‌ها درباره سیاست خارجی و داخلی به یک جمع بندی قاطع برسد. متاسفانه شاهد هستیم که دست‌کم در فضای رسانه‌ای هیچ برنامه مشخصی در این باره وجود ندارد. به نظر من مجموعه قوای سیاسی کشور هنوز عزم راسخ برای حمایت از دولت حسن روحانی را براي عبور از بحران‌های سیاسی و اقتصادی در کشور ندارد و این اولین و بزرگ‌ترین چالش دولت یازدهم است. این‌که می‌گویم نظام، یعنی هم حکومت و هم مردم. من و شما هم جزئی از این نظام هستیم، چون پذیرفته‌ایم که در چارچوب قانون اساسی عمل ‌کنیم. بنابر این دولت روحانی به این دو بال قدرتمند (حکومت و جامعه) برای عبور از بحران‌های فعلی نیاز دارد. اما هم اکنون دولت مطمئن نیست، نظام، با تعریفی که از آن داشته‌ام، از او حمایت خواهد کرد یا خیر.خلاصه این که اگر امیدی که در روزهای انتخابات در جامعه ایجاد شد، از میان برود، دولت قادر به برداشتن قدم‌های کوچک و بزرگ در عرصه‌های مختلف نخواهد بود. بار دیگر شرایط کنونی را مرور می‌کنم، دولت اکنون در شرایطی فعالیت می‌کند که بودجه ندارد، ذخایر ارزی بانک مرکزی تمام شده و کشور با تحریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند. این نکته را باید بیفزایم که نظام و دولت باید به این باور برسند که فرصتی که انتخابات ۲۴ خرداد در اختیار دولت قرار داد یک فرصت طلایی و تاریخی است. این فرصت بر حسب تصادف و بر خلاف بسیاری از تحلیل‌ها به وجود آمده است. اما به نظر می‌رسد نظام سیاسی در كشور هنوز عزمی برای تبدیل این اتفاق به یک فرصت تاریخی ندارد کما این‌که فرصت چندانی نیز برای مسئولان نظام سیاسی در کشور باقی نمانده است. همچنين باید توجه داشت که ذخایر نفت و انرژی و نیز ذخایر انسانی و ذخایر سرمایه‌ اجتماعی که از گذشته داشتیم در این چند سال رو به افول گذاشته است. حالا در این جامعه افسرده و انرژی از دست رفته، کم کم داریم با امواج تحولات داخلی و جهانی هم روبه رو می‌شویم. ما اکنون به طور همزمان در سه گذار تحولی قرار گرفته‌ایم. گذار اول گذار بین نسلی است، نسل قدیم در حال انقراض است و نسل جدید روی کار آمده است که نگاه و فکر و ایدئولوژی متفاوتی را نسبت به زندگی و سیاست دارد و این ایدئولوژی با ایدئولوژی نسل قدیم به هیچ عنوان سازگار نیست. این مسئله خود یک مسئله بحران‌زاست. گذار دوم گذار توسعه است؛ جامعه ما دارد از دوره پیش توسعه حرکت می‌کند به سمت مرحله توسعه که در همه کشور‌ها این دوره گذار با آشوب‌های فراوانی همراه است. گذار سوم گذار در نظام اقتصاد سیاسی جهانی است. یعنی اقتصاد صنعتی دارد به اقتصاد فرا صنعتی تبدیل می‌شود که اولین مشخصه این گذار هم تحول در الگوی مصرف انرژی جهانی است. یعنی جهان دارد حركت می‌کند به سوي الگوی تازه‌ای از انرژی؛ در کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» اشاره کرده‌ام که اصلا غرب مناقشه اتمی را طراحی کرده برای این‌که هرچه سریع‌تر قیمت نفت افزایش یابد و هرچه سریع‌تر مرحله گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های نو رخ دهد. حال غیر از این سه گذاری که به آن اشاره کردم، گذار دیگری هم وجود دارد که کسی کمتر به آن توجه کرده است و آن ورود به مرحله «تکینگی فناوری» است. در واقع من تکینگی در اقتصاد را هم از همین مفهوم گرفته‌ام. تکینگی در فناوری یعنی وارد عصری می‌شویم که تکنولوژی نه قابل کنترل است و نه قابل پیش بینی. بنابر این ما الان در یک پیچ تاریخی قرار داریم و نمی‌توانیم آن سوی این پیچ را پیش بینی کنیم. در این اوضاع و احوال، حالا اقتصاد و ساختار سیاسی هم داریم که متکی است بر درآمدهای نفتی و بدون پول نفت دوام نمی‌آورد. می‌دانید که قرار است تا سال ۲۰۲۰ آمریکا صادر کننده نفت باشد، یعنی از سال ۲۰۱۷ ، که واردات نفت آمریکا از ده میلیون به دو سه میلیون بشکه کاهش می‌یابد، قیمت نفت روند نزولی به خود خواهد گرفت و احتمالا در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ قیمت نفت می‌رسد به حدود هزینه تولید آن یعنی حدود ۳۵ دلار. در این سال‌ها اگر ایران ۲ میلیون بشکه نفت هم بفروشد باید پولش را بریزد در چاه‌های نفت. به زبان ساده‌تر ایران دیگر خواب درآمد نفتی بیش از ۲۰ میلیارد دلار را نیز نخواهد دید.

 


خبرهایی مهم از زبان عارف

اعتماد از زبان عارف خبر داده است که اميدوارم خبرهاي خوبي از رفع حصر بشنويم. اعتماد نوشته: محمدرضاعارف درپاسخ به سوالي درمورد اقدام هاي دولت براي رفع حصر از موسوي و كروبي گفت: آن گونه كه شنيدم دولت مجاري قانوني براي رفع اين مشكل در حال انجام دادن اقداماتي است كه اميدوارم با همراهي مسوولان مربوطه در آينده يي نزديك خبرهاي خوبي در اين خصوص بشنويم.

در همین حال، روزنامه ابتکار، هشدار عارف در مورد ورود زودهنگام به انتخابات مجلس را مورد توجه قرار داده و نوشته: رئيس بنياد اميد ايرانيان با بيان اينکه”برخي مسائلي که اکنون درباره انتخابات مجلس دهم مطرح مي‌شود، زودهنگام است و موجب شکنندگي جريان اصلاح‌طلب مي‌شود"، بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد. عارف در ديدار با اعضاي جبهه اصلاح‌طلبان با بيان اينکه”نفس برگزاري انتخاباتي سالم، برخي از مشکلات کشور را تقليل داد"، به رويکرد جديد غرب در قبال کشورمان اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من رويکرد جديد غرب يک تاکتيک است نه يک راهبرد. غرب همان غرب است و عملکردش در طول 30 سال گذشته هم مشخص است ولي در فضاي شکل گرفته بعد از برگزاري انتخابات رياست جمهوري، غرب به اجبار بايد به ما و حقوق بحق کشورمان احترام بگذارد. وي با اشاره به شرکت نکردن 27 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري نيز خاطرنشان کرد: يکي از برنامه‌هايي که بايد در دستور کار اصلاح‌طلبان قرار گيرد، به ميدان آوردن گروهي است که در انتخابات شرکت نکرد. بايد تلاش کرد تا با رفع موانع و نگراني‌ها، اين گروه از مردم نيز در انتخابات آينده حضور فعالي داشته باشند.عارف بر لزوم برنامه‌محور بودن و تشکيلاتي عمل کردن اصلاح‌طلبان تاکيد کرد و گفت: در جريان اصلاحات برخي تجربه‌ها وجود دارد که در دقيقه 90 و تحت برخي فشارها تصميماتي گرفته مي‌شود که معمولاً اينگونه تصميمات، تصميمات معقولي نيست. اصلاح‌طلبان بايد افق درازمدتي براي فعاليت‌هاي خود ترسيم و در اين راستا حرکت کنند.

کیهان همچنان معترض است

در ادامه اخبار فراوان مربوز به مساله هسته‌ای، امروز پای الن ایر سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مطلبی با عنوان « کنگره را متقاعد می‏کنیم» به ایران روزنامه دولت نیز باز شده است. ایران نوشته: مذاكرات هسته‌اي سه روزه ژنو با حضور غيرمترقبه وزراي شش كشور مذاكره‌كننده با ايران، بيش از گذشته دو طرف را به توافقي بزرگ نزديك كرده است. در ميان مذاكرات ژنو، جان كري، وزير خارجه امريكا از نيمه راه سفر خاورميانه‌اي خود راهي ژنو شد و پس از چند دور گفت‌و‌گو و رايزني با ايران و ساير همتايان خود در گروه 1+5 سرانجام اعلام كرد كه ايران و گروه 1+5 مهياي دستيابي به توافقي بزرگ براي حل و فصل موضوع هسته‌اي هستند. آلن اير، سخنگوي وزارت خارجه ایالات متحده كه وزير خارجه امريكا را در اين سفر همراهي مي‌كرد ضمن تكرار اميدواري‌هاي وزيرخارجه امريكا، عنوان كرد كه مذاكرات ژنو گام بزرگي براي رسيدن به توافق نهايي بود.

در حالی که توجه به نقش منفی فرانسه در مذاکرات اخیر به بخش مهمی از اخبار تبدیل شده است، هرمیداس باوند در یادداشتی با عنوان « فرانسه و دست‌های پشت پرده» در رزونامه آرمان نوشته: به دلیل شرایط منطقه‌ای و مشکلات اقتصادی بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در مذاکرات ژنو از ظواهر امر چنین به نظر می‌رسید که دو طرف با اراده توافق وارد این دور از مذاکرات شده‌اند. به همین دلیل در جریان مذاکرات اکثر نمایندگان؛ به‌خصوص نمایندگان انگلستان و آمریکا روند مذاکرات را بسیار سازنده و روبه جلو توصیف کردند. حتی نماینده آمریکا هم هیچ‌گونه علایم و اشاراتی که حاکی از نوعی ناامیدی از روند مذاکرات باشد نشان نداد. باید اشاره داشت که برخلاف تصورات، نماینده آمریکا با نقش سازنده خود در این مذاکرات شرکت کرد. در این بین تنها فرانسه بود که با کارت اسرائیل و اعراب به جریان مذاکرات وارد شده بود. باید اذعان کرد فرانسه پایبند توافق طرفین مذاکرات مبنی بر خارج نکردن بحث‌ها و گفت‌وگوهای مطرح شده در جریان مذاکرات نبود. آنچنان که طرفین عنوان کرده بودند قرار بود مذاکرات پشت درهای بسته و بدون دادن هیچ گونه اطلاعاتی به دنیای خارج ادامه پیدا کند. اما شاهد بودیم که نماینده فرانسه بلافاصله در پایان نشست با دید منفی نسبت به مذاکرات آن را ارزیابی کرد، به همین دلیل باید گفت این کشور نباید آنچه در مذاکرات گذشت را به بیرون منتقل می‌کرد. باید ادعا کرد که نماینده فرانسه بسیار آگاهانه اقدام به انتقال بسیاری از بحث‌ها و مبانی مطرح شده در جلسه به خارج کرد و مبانی‌ای که به عنوان موانع پیشبرد توافق در جلسه ایران و 1+5 مطرح می‌شد را یک به یک با رسانه‌ها بازگو کرد. در حالی که نباید فرانسه ماهیت مسائل مورد بحث را با رسانه‌ها مطرح می‌کرد. برخلاف بدبینی‌های سازمان یافته نماینده فرانسه همانطور که خانم اشتون عنوان کردند مذاکرات بسیار سازنده و روبه جلو بود. پیشرفت‌های بسیار خوبی نسبت به گذشته دیده می‌شد، منتها در برخی موارد نیاز است که فرصت بیشتری در اختیار طرفین قرار داده شود تا دو طرف بتوانند بر موضوعات پیچیده تمرکز بهتری داشته باشند. درهر حال باید ادعا کرد که این بار فضای بسیار مثبتی بر مذاکرات حا کم بود. مذاکرات سازنده و روند مثبتی داشت ولی دربرخی موارد نیاز به چانه زنی بیشتری برای رسیدن به توافق مشاهده می‌شد. بالطبع طرف مقابل ایران می‌خواهد با حداقل هزینه امتیاز مورد نظر را دریافت کند. ایران هم به نوبه خودش خواهان به دست آوردن بیشترین امتیاز است. این امتیاز‌ها به‌خصوص در حوزه رفع تحریم‌ها برای ایران اهمیت دارد. آنچه در این دور از مذاکرات مهم بود تلاش لابی عربی - صهیونیستی منطقه برای به شکست کشاندن مذاکرات بود. تحلیلگران مسائل سیاست خارجی نباید نقش اسرائیل و کشورهای عرب منطقه را در رفتار سیاسی فرانسه نادیده گرفته و آن را از نظر دور بدارند. دید منفی نماینده فرانسه نسبت به موثر بودن مذاکرات حاصل تلاش لابی‌های کشورهای عرب منطقه و اسرائیل است. اما می‌توان حاصل این دور از مذاکرات را برای دیپلمات‌های ایرانی موفقیت آمیز توصیف کرد.

کیهان هم در ابتدای یادداشت روز خود با عنوان «بعد از10سال، نقطه سرخط» به قلم شریعتمداری نوشته است: باج‌خواهی آمریکا و متحدانش که با بهره‌گیری از ترفند «پلیس خوب، پلیس‌بد» طراحی شده و به پای میز مذاکرات ژنو منتقل شده بود، در برخورد با مخالفت تیم هسته‌ای کشورمان رنگ باخت و همانگونه که از قبل قابل پیش‌بینی بود و کیهان در چند نوبت بر آن تاکید ورزیده بود، مذاکرات ژنو را بی‌نتیجه و ناتمام باقی گذاشت که در این باره گفتنی‌های درس‌آموز و عبرت‌انگیزی هست.

تیم هسته‌ای کشورمان بی‌آن‌که توضیح قابل قبولی داشته باشد روزه‌سکوت گرفته بود و از روند مذاکرات و محتوای آن کمترین خبری منتشر نمی‌کرد و یا به خبررسانی «کلی»، و در مواردی «قطره‌چکانی» بسنده می‌کرد. حریف اما، اگرچه ادعا می‌کرد که به قول و قرار خود با تیم کشورمان پایبند است و درباره روند مذاکرات، سکوت خواهد کرد- اظهارات اشتون و شرمن- ولی با بهره‌گیری از شگرد «منبع خاکستری» تقریبا هیچ بخشی از محتوای مذاکرات را ناگفته باقی نمی‌گذاشت و گویاتر آن که با بهره‌گیری از فقدان حضور خبری تیم ایران، فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خود مدیریت می‌کرد. نتیجه آن که امروزه بعد از ناتمام ماندن مذاکرات، بسیاری از رسانه‌های خارجی- تقریبا تمامی آنها- علت ناتمام ماندن مذاکرات را ناتوانی ایران در دفاع مستند از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و جلب اعتماد گروه 5+1 قلمداد می‌کنند و حال آن که توضیح و خبررسانی به موقع تیم هسته‌ای کشورمان می‌توانست و هنوز هم می‌تواند نشان بدهد که باج‌خواهی و انتظارات فراقانونی حریف و ایستادگی ایران در مقابل این باج‌خواهی علت اصلی ناتمام ماندن مذاکرات بوده است. بدیهی است که این دو گزاره، از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند. همین خودداری از گزارش متن مذاکرات است که اوباما، با غرور اعلام می‌کند؛ وظیفه ما نیست که به ایران اعتماد کنیم! و سؤال این است که چرا تیم هسته‌ای کشورمان با سکوت درباره محتوای مذاکرات، فرصت میدان‌داری رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را دو‌دستی و سخاوتمندانه به حریف تقدیم کرده است؟! آیا این پدیده، درس‌آموز و درخور پیشگیری نیست؟!


چرا سجادی وزیر ورزش نشد؟

وضعیت خاص وزارت ورزش و جوانان و رای اعتماد ندادن مجلس به سومین گزینه پیشنهادی رئیس جمهور موضوع مهمی در روابط دو قوه است که از زوایای گوناگون مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

شرق در یادداشتی با عنوان «ابهام در رویکرد مجلس به دولت» به قلم محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب اردکان در مجلس نوشته است: « مواضعی که از سوی برخی چهره‌های محوری اصولگرایان مجلس پس از عدم رای اعتماد به جناب دکتر سجادی، سومین گزینه معرفی‌شده از سوی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت ورزش و جوانان گرفته می‌شود، نوعی توجیه است. نگارنده روز گذشته شاهد بود که از آغاز کار مجلس، سخن از قطعی‌بودن رای اعتماد به وزیر پیشنهادی بود. به نظر می‌رسد اصولگرایان بی‌تمایل نبودند که سجادی، راهی ساختمان سئول شود اما با رای پایین. اشتباه محاسباتی سبب شد که با اختلاف دو رای، این اتفاق رخ ندهد و به نوعی این مساله از دست اصولگرایان شاخص مجلس خارج شد. با این حال نمی‌توان و نباید از این نکته غفلت کرد که فعل و انفعالاتی که در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری رخ داد، خارج از تصور اصولگرایان بود و در معادلات آنان نمی‌گنجید. آنان در ابتدای کار در شوک به سر می‌بردند و سعی کردند در ظاهر امر با ادبیات ملایم، به تعامل با دولت بپردازند چه اینکه فشار افکار عمومی و لزوم تمکین به خواست مردم را امری واقعی می‌دیدند. به مرور از سوی هر دو طرف، مواضعی اتخاذ شد که این افتراق را بیشتر کرد. دولت ابتدا با توجه به ملاحظاتی که با فراکسیون آقای لاریجانی در مجلس داشت، تمایلی نشان نداد که فراکسیون جدیدی به نام اعتدال شکل گیرد و شاید حق هم همین بود. نگاه من و دوستان همسو نیز این بود که با توجه به اینکه برخی نمایندگان در مقطعی برای برخورداری از نوعی پوشش به عضویت فراکسیون رهروان ولایت درآمده بودند دور از اخلاق و انصاف بود که انشقاق اتفاق بیفتد. اما این به آن معنا نبود که دولت یازدهم از کار تشکیلاتی غافل شود. به یاد دارم در مجلس ششم که فراکسیون دوم خرداد، اکثریت قاطع را در اختیار داشت باز هم برای تصویب طرح‌ها و لوایح، سوالات، تذکرات و... انسجام کامل و جلسات مداوم برقرار بود. دولت آقای روحانی به این مساله کم‌توجه بود. نکته دوم اینکه در طی این دوران سه‌ماهه، برخی اقدامات سبب شد که زمینه برای خارج‌شدن اصولگرایان از شوک اولیه و لاک دفاعی فراهم شود. برخی اظهارنظر‌ها در مورد نرخ ارز، قیمت خودرو، مسکن مهر و یارانه‌ها، از آن جمله هستند و این در حالی است که مثلا در موضوع یارانه‌ها، فشار مجلس سبب شد تا سخنگوی دولت، به موضوع حذف دهک‌ها ورود کند اما پس از دیدن واکنش‌های مردمی، مجلس پا پس کشید و این ماجرا به نام دولت تمام شد! اما این همه دلایل برای رفتار دیروز اصولگرایان مجلس نیست. آنها می‌دانند در جامعه دارای طرفدارانی هستند که برای انتخابات‌های آتی به همراهی این حامیان، نیازمندند. برخی تحرکات در مقابل دولت برای حفظ این بدنه اجتماعی و جلوگیری از سرخوردگی بیش از پیش آنان است. نگارنده به مشکلات امروز دولت به شکل کامل واقف است.»

این در حالی است که اعتماد در باره چرایی رای نیاوردن سجادی نوشته: در همين رابطه عبدالوحيد فياضي، سخنگوي كميسيون آموزش به «اعتماد» مي گويد: آقاي روحاني با تاكيد بر وزراي رد صلاحيت شده از سوي مجلس، نمايندگان مخالف با وزراي رد شده را به موضع گيري در مقابل آقاي سجادي تشويق كرد. به گفته او، عدم عذرخواهي سجادي بابت اتفاقات سال 82 يكي از نقاط تيره نطق دفاعيه سجادي بود چراكه مخالفان وي منتظر عذرخواهي او در صحن علني مجلس بودند.

استعفاي سجادي به دنبال استعفاي تعدادي از نمايندگان مجلس ششم مهم ترين اتهام سياسي وزير پيشنهادي ورزش در جلسه راي اعتماد بود كه چندين بار مورد توجه نمايندگان مخالف او قرار گرفت تا سجادي مجبور به عذرخواهي بابت اين اتفاق شود ولي در نهايت سجادي با نپرداختن به اين موضوع باعث شد تا موضع گيري نمايندگان مخالف تقويت شد. غلامرضا تاجگردون، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه، در همين رابطه به «اعتماد » مي گويد: دولت مي توانست به گزينه هاي ديگري در حوزه وزارت ورزش و جوانان روي بياورد تا دچار چنين دردسرهايي نشود. علاوه بر اين، او معتقد است كه نحوه گزينش استانداران از سوي وزارت كشور باعث شده تا برخي اصولگرايان نسبت به اين انتصابات گلايه مند باشند و بخواهند در چنين مواقعي جواب رفتار دولتمردان را بدهند.

اين در حالي است كه نمايندگان اصولگراي مجلس، رد صلاحيت وزير پيشنهادي ورزش را يك تسويه حساب جناحي نمي دانند و معتقد هستند كه سجادي به خاطر سوابق سياسي و همچنين ضعف مديريتي مورد اعتماد مجلس واقع نشده است: ادعايي كه با شادي و مشت هاي گره شده نمايندگان اصولگراي مجلس پس از اعلام رد صلاحيت سجادي مغايرت دارد و بيشتر از آنكه يك تعامل و همكاري را بين دولت و مجلس به چشم ناظران و خبرنگاران برساند، نوعي پيروزي و شكست در يك بازي را به حاضران در جلسه القا مي كند، بازي جنجال برانگيزي كه پيروز آن مجلس و بازنده آن دولت بود و امتياز آن تسويه حساب سياسي!



 
نقل از تابناک

برچسب ها : ,
«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!
اگر از زاویه دید مثبت اندیش به ماجرا بنگریم، درک درست مسئولان همایش از دنیای سربازی و ملزومات، بیم‌ها و امیدهای همراه با سربازان، جای تقدیر داشته و باید تاکید داشت که دورنمای چنین همایشی، بسیار مثبت به نظر می‌رسد چراکه تدارک همایش برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده آنچنان دقیق و کامل بوده که مسئولان حاضر شده‌اند تلویحا اعلام کنند که کسر خدمت می‌تواند بسان جایزه ای ارزشمند و بی بدیل باشد!

«زمانی که یک جوان به سربازی می‌رود تحولی در وی ایجاد می‌شود که سبب رشد شخصیت و جایگاه اجتماعی او می‌شود»: این سخنان، پیش درآمد سخنرانی یکی از مقامات در باب محاسن سربازی و در تشریح رویکردهای یک همایش ملی به این منظور است؛ همایشی که جایزه نفرات برگزیده آن، تعارضی آشکار با همین سخنان تعریفی دارد. 

به گزارش «تابناک»، نخستین مرحله از همایش ملی خدمت سربازی در پایان بهمن‌ماه سال جاری از راه خواهد رسید تا به گفته سردار سیدحمید صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، پاسخ مناسبی به اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه سربازی مانع تشکیل خانواده، ادامه تحصیل، جذب افراد در بازار کار و ... می‌شود، داده شود.

این مقام انتظامی افزود: نقش و جایگاه سربازی در حال حاضر در شان و جایگاهی نیست که شایسته جمهوری اسلامی باشد و باید کاری کنیم تا به این جایگاه برسیم؛ باید دلایل مقدس‌بودن سربازی و اهمیت آن تبیین شود و بهترین راه برای بررسی و تبیین این امر بررسی آن با استفاده از استانداردهای علمی است.

«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!


صدر‌السادات تولید ادبیات در حوزه سربازی را از دیگر اهداف این همایش خواند و گفت: این همایش در سه محور کلی «مفهوم، مبانی، اصول و فلسفه خدمت سربازی»، «رویکردها و کارکردهای خدمت سربازی» و «چگونگی و فرآیندهای مطلوب خدمت سربازی» برگزار خواهد شد و برای شرکت‌کنندگان برگزیده، علاوه بر اینکه جوایز ارزنده‌ای اعطا خواهد شد، فرصت انتشار مقالات در نشریات تخصصی نیز فراهم می‌شود.

وی در ادامه، کسر خدمت تا سقف شش ماه را از زمره این جوایز ارزنده خواند و گفت: به مشمولان و سربازانی که در این همایش شرکت کرده و مقالاتشان حائز رتبه‌های برتر شود، با هماهنگی ستاد کل تا سقف شش ماه کسرخدمت تعلق خواهد گرفت؛ این کسر خدمت قابل انتقال به افراد دیگر (مثل فرزند یا برادر) نیست و تنها مشمولان و یا سربازان مشغول به خدمت در پادگان‌ها و یگان‌های انتظامی می‌توانند در این همایش شرکت کرده و در صورت برگزیده‌شدن از کسرخدمت استفاده کرده و مدت سربازی خود را کاهش دهند.

ناگفته پیداست که ارزش چنین جایزه‌ای که پسوند «ارزشمند» را هم یدک می‌کشد، تنها برای کسانی قابل درک خواهد بود که خدمت سربازی را چشیده باشند؛ به ویژه آنهایی که خیلی پیشتر خدمت را تجربه کرده و یا از زمره سربازان سالهای اخیر باشند؛ آنهایی که دوران خدمت طولانی تر را تجربه کرده‌اند و به نیکی می‌دانند کاهش مدت خدمت، ولو به قدر یک ماه و یک هفته تا چه اندازه می‌تواند شادی بخش باشد.

بدین ترتیب آشکار می‌شود که برگزار کنندگان این همایش، نه تنها از موضوعاتی که به عنوان عوارض همراه با سربازی شناخته می‌شوند (مثل: مانع شدن تشکیل خانواده، ادامه تحصیل، جذب افراد در بازار کار و ...)، بلکه بهترین شناخت را نسبت به یکی از خواسته‌های اصلی مشمولان و سربازان (کاهش دوران خدمت به مرور زمان که می‌تواند در آینده به غایتی همچون حرفه‌ای شدن سربازی و حذف دوره عمومی منجر شود) دارند و در سایه این آگاهی‌ها توانسته‌اند جایزه ویژه خود را بهترین عامل انگیزشی برای گردآوری بهترین طرح‌ها، نوشته‌ها، ایده‌ها و ... در میان قشر مشمول و سرباز به کار انتخاب کنند.

«کسر خدمت»؛ نفیس‌ترین هدیه مسئولان نظام وظیفه به سربازان نخبه!

به عبارت بهتر، اگر مسئولان دست اندرکار این همایش نمی‌دانستند که چه چیزی از دید مشمولان و سربازان، ارزنده ارزیابی می‌شود، جایزه ویژه این همایش می‌بایست به هدایای نقدی و چه بسا هدایای معنوی همچون سفر زیارتی محدود شود اما «کسر خدمت» انتخاب شده که فارغ از ارزشمندی‌های خاص خود برای قشر درگیر با مقوله سربازی، نه با میلیاردها تومان قابل دسترسی خواهد بود و نه هیچ سفر و جایگزین دیگری می‌تواند معادل آن ارزیابی شود.

اینجاست که اگر از زاویه دید مثبت اندیش به ماجرا بنگریم، درک درست مسئولان همایش از دنیای سربازی و ملزومات، بیم‌ها و امیدهای همراه با سربازان، جای تقدیر داشته و باید تاکید داشت که دورنمای چنین همایشی، بسیار مثبت به نظر می‌رسد چراکه تدارک همایش برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده آنچنان دقیق و کامل بوده که مسئولان حاضر شده‌اند تلویحا اعلام کنند که کسر خدمت می‌تواند بسان جایزه ای ارزشمند و بی بدیل باشد!

اما اگر کمی بدبینی به خرج دهیم، درخواهیم یافت که به رغم اطلاع مسئولان از ریز و درشت مشکلات همراه با سربازی، نه تنها اتفاق مثبتی در این زمینه رخ نداده است، بلکه حتی چنین تدارکی در دستور کار هم قرار ندارد؛ اینجاست که همایش سربازی با همه دورنمای خوبش، به یکی از هزاران همایش دیگری شباهت خواهد یافت که می‌آیند و می‌روند و نه تنها فایده خاصی برای عموم ندارند، بلکه می‌توانند به عنوان کارنامه برخی مسئولان برای توجه به نظرات خیل افراد درگیر با آن ماجرا تلقی شده و نوعی مانع کاذب برای تغییرات لازم و ضروری در آن عرصه‌ها باشند.


برچسب ها : ,
پرونده برداشت از حساب بانک‌ها در شرف بازرسی است
سیف:
پرونده برداشت از حساب بانک‌ها در شرف بازرسی است

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این که موضوع برداشت شبانه از حساب بانک‌ها در شرف بازرسی است، گفت:به محض کامل شدن اطلاعات موضوع بازنگری می شود.
به گزارش ایسنا، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۰ با تصمیم کمیته ویژه دولت، بانک مرکزی در اقدامی ناگهانی و شبانه سه هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها را برداشت کرد که اعتراض بانک‌ها و نمایندگان مجلس را در پی داشت، در آن زمان اعلام شد که دولت برای جبران کسری بودجه و پرداخت یارانه نقدی دست به چنین اقدامی زده است.
در این راستا، ولی الله سیف در گفت‌وگو با بیان این که برداشت از حساب بانک ها باید به طور دقیق بررسی کارشناسی شود، تصریح کرد: به محض این که اطلاعات ما کامل شود، این اقدام بازنگری می شود. وی با بیان این که رقم برداشت شده از حساب بانک‌ها مورد به مورد بررسی و تعدیل می‌شود، گفت: اگر بانکی تخلف کرده باشد متناسب با تخلف با آن بانک برخورد می کنیم و بانک‌هایی که تخلف نکرده باشند مبلغ مابه التفاوت به حسابشان بازمی گردد.
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بازرسی در شرف انجام است، خاطرنشان کرد:در جلسات با بانک‌ها فضایی را ایجاد می‌کنیم که اگر دفاع و یا نظر مغایری وجود دارد با کار کارشناسی روشن شود. سیف تاکید کرد:با توجه به حجم عملیات نمی توان بازه زمانی را برای پایان بررسی‌ها اعلام کرد.
البته محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی دولت دهم، معتقد بود که برداشت بانک مرکزی از بانک‌های غیر قانونی نبوده است و علاوه بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان هنوز باید ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز دریافت کنیم.
در مقابل اما مجید قاسمی،مدیر عامل بانک پاسارگاد با اشاره به این که این اقدام به جا نبوده و در خواست دارم پول و حقوق مردم به بانک‌ها بازگردانده شود،گفت: اگر بانک‌ها در این زمینه اقدام قانونی می‌کردند به سرعت به نتیجه می‌رسیدند و دیوان محاسبات نیز در این زمینه حکمی را صادر کرده است.


برچسب ها : ,
خودروی ۸ میلیون تومانی را بشناسید
خودروی ۸ میلیون تومانی را بشناسید

ارزان‌ترین خودروی جهان بدون کولر، بخاری و حتی سیستم پخش صوت به قیمت حدود هشت میلیون تومان عرضه می‌شود.

به گزارش ایسنا، شرکت هندی تاتا، ارزان‌ترین خودروی جهان را در مدل پایه آن به قیمت ۲۷۰۰ دلار (حدود هشت میلیون تومان) با نام "TATA NANO" عرضه می‌کند. ابعاد بسیار کوچک، وزن سبک، حجم موتور پایین، نداشتن امکاناتی چون بخاری، کولر و سیستم پخش صوت و همچنین پایین بودن سطح استانداردها دلیل قیمت بسیار پایین این خودرو است.

شرکت سازنده در مدل فول آپشن این خودرو به قیمت ۳۸۰۰ دلار (۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) امکاناتی چون کولر، بخاری، سیستم پخش صوت، خروجی برق ۱۲ ولت برای شارژ موبایل، جا لیوانی و شیشه بالابر برقی برای درهای جلو را به عنوان آپشن عرضه کرده است. طول خودروی تاتا نانو سه متر و ۱۰ سانتی‌متر و فاصله محورها دو متر و ۲۳ سانتی‌متر است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۰۵ کیلومتر و حجم موتور آن ۶۲۴ سی‌سی و دو سیلندر است.

وزن خودرو در مدل پایه ۶۰۰ کیلوگرم و در مدل فول آپشن آن ۶۳۵ کیلوگرم بوده و صندوق عقب آن ۸۰ لیتر گنجایش بار دارد. ضمن‌ آنکه موتور در انتهای خودرو و زیر صندوق عقب قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که با توجه به سطح بسیار پایین امکانات و استانداردهای این خودرو، تاتا نانو تنها در هند عرضه شده و راهی به بازارهای صادراتی باز نکرده است. شرکت تولیدکننده تاتا نانو در صنایع بزرگ کشور چین مانند فولاد، نساجی و خودرو فعال است.


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141