تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
ای مردم هشیار با مشکلات بسازید!
‌ای مردم هشیار با مشکلات بسازید و اسقامت ورزید و بدانید خون دل خوردن هم خود شرط است و هر کس نمی‌تواند جزو خون دل خورندگان باشد... بدانید خداوند هر که را دوست بدارد، او را در دریای سختی‌ها غرق می‌کند. می‌خواهم اگر قرار است مرا از دنیا ببرد با سخت‌ترین وضع از دنیا ببرد که بیشتر در نزد او محبوب شوم، چون این درس را از سرورمان حسین (ع) آموخته‌ام
 
 

شأن انسان در ایمان و هجرت و جهاد ‌و هجرت مقدمه جهاد فی سبیل الله است. هجرت، هجرت از سنگینی‌هاست و جاذبه‌هایی که تو را به خاک می‌چسباند. چکمه‌هایت را بپوش، ره توشه‌ات را بردار و هجرت کن. حضرت امام حسین (ع) در صحرای کربلا انتظار تو را می‌کشد. چکمه‌هایت را بپوش و ره توشه‌ات را بردار و هجرت کن که پیامبران نیز همه آمده‌اند تا تو را از سنگینی‌ها‌‌ رها کنند و زنجیر جاذبهٔ خاک از دست و پای اراده‌ات بگشایند.

شهید محمود پیربداغی معاون گردان مالک اشتر لشکر ۲۷ محمد رسول الله از آن مهاجرانی بود که دام تعلقات را برکند و به ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام خویش لبیک گفت و خون‌نامه‌اش نیز نقشه راهی برای مهاجران الی الله خواهد بود. آنچه می‌خوانید، گوشه‌ای است از زندگی این عاشق کربلا:

 

در یکی از روزهای سال ۱۳۴۶ بود که محمود در محله خزانه تهران، کودکی را در شهر ری در هاله‌ای از فقر و تنگدستی گذراند. در پنج سالگی پدرش را از دست داد اما امید به خداوند متعال و تربیت مذهبی خانواده، باعث شد صبر و ایمان را سرلوحه زندگی خویش قرار دهد.

آموختن علم را تا پایان کلاس دوم دبیرستان ادامه داد و سپس در جست‌و‌جوی گمشده خویش در بسیج ‌نام‌نویسی ‌و در جلسات ذکر اهل‌بیت (ع)، دعای کمیل و نماز جمعه شرکت کرد تا روح بی‌قرارش را آرام کند.

با وجودی که به ورزش فوتبال و شنا و ماهی‌گیری علاقه فراوانی داشت، هیچ‌ گاه از خدمت در بسیج و نگهبانی کناره نگرفت.

پیربداغی برای نخستین بار داوطلبانه در شانزده سالگی به جبهه رفت تا در جرگه یاران سپاه خمینی، پرچم اسلام را سرافراز نگه دارد. در تاریخ ۲ /۹/ ۱۳۶۱ سبزپوش دشت شقایق سپاه پاسداران شد و باز هم مردانه در شهر و جبهه در جلوی دشمنان ایستاد تا این که یک بار از ناحیه پا مجروح شد.

او سرانجام در حالی که معاونت گردان مالک‌اشتر از لشکر ۲۷ محمدرسول‌الله (ص) را بر عهده داشت، در شب میلاد حضرت حجت‌بن‌الحسن (عج) در تاریخ ۶ /۲ /۱۳۶۵ برات شهادت را از مولای عشق حسین بن علی (ع) گرفت و به آسمان پر گشود، اما تاریخ ایران هرگز فراموش نخواهد کرد که دلیرمردی از سپاه خمینی به علت برخورد ترکش به سر، امت روح‌الله را برای همیشه داغدار خود ساخت. پیکر پاکش را در قطعه ۵۳ ردیف ۱۴۹ شماره ۶ به خاک سپردند.

وصیت نامه:

بسم‌الله‌الرحمن الرحیم

«قل ان صلواتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین»

بگو به درستی که نمازم و عبادتم و زندگی‌ام و مرگم برای پروردگار جهانیان است. انشا‌ءالله به نام الله آن که جان ما در دست اوست و هر لحظه که خودش بخواهد این جان را خواهد گرفت، نگذارید سلاح شهیدی که بر زمین می‌افتد، همانجا بماند. شما هم بیایید و این سلاح را بگیرید، زیرا این شهیدان به امید شما این سلاح را از دست می‌دهند و اگر خدای ناکرده نسبت به خون شهدا‌ بی‌اهمیت باشید، خیانت به اسلام و خانواده شهداست.

این را بدانید که خدا با ما دوست است و او خیلی مهربان است. چرا به سوی او نمی‌رویم در حالی که خدا می‌گوید ‌‌ای بنده من، تو یک قدم بیا و من چند قدم می‌آیم و اوست که می‌گوید من با تو دوستم و تو هستی که به من پشت کرده‌ای و اوست که می‌گوید اگر تو هر موقع که بیایی من تو را قبول می‌کنم... انشاء‌الله اعمالمان فقط برای خدا باشد تا در آن دنیا در نزد آقا امام حسین (ع) روسفید و در مقابل علی‌اکبر (ع) و شهدای اسلام تاکنون سربلند باشید.

مواظب باشیم که خدایی ناکرده اعمالمان شیطانی نباشد والا به گفته خدا در آخرت با دوزخیان هستیم.... اگر موفق به زیارت کربلا نشدیم، باید با خون خود موفق به باز کردن آن بشویم. عظمت جبهه‌ها ما را با بودن [در آن] می‌توان درک کردند با شنیدن و دلیل امید بیشترم بر این است که خداوند با این هجرت شاید مقداری از گناهانم را بخشوده باشد.
 
ای مردم هشیار با مشکلات بسازید و اسقامت ورزید و بدانید خون دل خوردن هم خود شرط است و هر کس نمی‌تواند جزو خون دل خورندگان باشد... بدانید خداوند هر که را دوست بدارد او را در دریای سختی‌ها غرق می‌کند، می‌خواهم اگر قرار است مرا از دنیا ببرد با سخت‌ترین وضع از دنیا ببرید که بیشتر در نزد او محبوب شوم، چون این درس را از سرورمان حسین (ع) آموخته‌ام.
 
پیام دیگر اینجانب و دیگر رزمندگان و خدمتگزاران این است که به فرامین امام امت گوش فرا دهید و هر چه بیشتر روی او شناخت پیدا کنید تا لااقل به مقداری از عظمت او پی ببرید تا شیفته او شوید. تا می‌توانید برای آخرت خود توشه جمع‌آوری کنید و دیگران را نیز تشویق به این کار کنید.


برچسب ها : ,
آرامش و امید در اقتصاد مهمترین دستاورد 100 روزه دولت روحانی است تحقق وعده ها به زمان بیشتری نیاز دار
بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که آنچه در 100 روز گذشته تحقق یافته، موجبات ایجاد آرامش و امید را در بازار فراهم آورده و از نوسانات شدید نرخ ها مانند سال های قبل خبری نیست اما قطعا برای تحقق سایر انتظارات و مطالبات مردم به زمان بیشتر، صرف منابع و پول و امکانات بیشتر نیاز داریم.
گروه اقتصادی - با توجه به گذشت صد روز از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید دکتر روحانی و از آنجا که وعده هایی مبنی بر تغییراتی در صد روز اول داده شده بود، بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند که آنچه در 100 روز گذشته تحقق یافته، موجبات ایجاد آرامش و امید را در بازار فراهم آورده و از نوسانات شدید نرخ ها  مانند سال های قبل خبری نیست اما قطعا برای تحقق سایر انتظارات و مطالبات مردم به زمان بیشتر، صرف منابع و پول و امکانات بیشتر نیاز داریم.




 ندیمی: دولت برای هر سال از عمر خود برنامه دارد

ایرج ندیمی نماینده لاهیجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید دید آقای روحانی چه انتظاری داشت و چه انتظاراتی ایجاد کرد و قطعا ایشان برای دوره های مختلف ریاست جمهوری خود از یک روز تا چهار سال خود برنامه ای داشته اند.



ندیمی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز افزود: این که بگوییم در صد روز همه مشکلات حل خواهد شد اصلا منطقی نیست اما در صد روز گذشته اتفاقاتی در کشور رخ داده از جمله همین تغییر وزرا و مدیران کشور و یا حل مشکل خواب کالا و سرمایه وارداتی، مسائل انگیزشی در اقتصاد از جمله پیمان سپاری ارزی، تحولات برون مرزی کشور و ارتباط و تعامل شکل گرفته بین ایران و کشورهای دنیا که عاملی برای تشویق سرمایه گذاری در کشور خواهد بود، اما حل همه مشکلات ساختاری در صد روز کار عملی نیست و نمی شود همه پروژه ها را در صد روز جمع کرد و یا بدهی های بانکی را حل کند و نقدینگی و تورم را حل کردن در صد روز چندان منطقی بنظر نمی رسد .

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اما آینده پیش رو را امیدوار کننده دانست و اضافه کرد که در همین مدت کوتاه شاهد اتفاقات مثبت در کشور بودیم که از جمله آنها می توان به موارد ذیل اشاره داشت:
1- آرامش نسبی در مردم اتفاق افتاده و مردم هم به آینده امیدوار هستند.
2- سطح عمومی قیمت ها کاهش و یا تثبیت شده است و بازار از تلاطم و بی نظمی خارج شده است و شاهد آرامش نسبی در بازار هستیم
3- عناصر پایه اقتصاد مانند طلا و ارز در این صد روز روند کاهش قیمت داشته است
4- تردد ارتباطات برون مرزی افزایش یافته و در آینده نیز شاهد رونق بیشتری در این بخش خواهیم بود
5- رویکرد به آینده اعم از فنی و اقتصادی دیگر شاهد بلند پروازی نبوده و یک روند منطقی بدور از وعده های ناممکن را طی کرده است


قاضی پور: زمان بیشتری لازم است تا دولت بر امور مسلط شود

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در 100 روز اقدام عملی زیادی نمی شود انجام داد؛ گفت: زمان بیشتری نیاز است تا دولت به امور مسلط شود.



وی اظهار داشت: حداقل 6 ماه زمان نیاز است تا دولت بتواند در فضای اقتصادی تغییر و تحول ایجاد کند که در این راه مجلس همگام با دولت خواهد بود که امیدواریم مشکلات مردم برطرف شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اقدامات انجام شده توسط دولت دهم را به دو بخش بلند مدت و کوتاه مدت تقسیم بندی کرد و افزود: مردم در کوتاه مدت توقع داشتند تا سیستم های بانکی، بخش نامه های واردات و بحث شایسته سالاری و جوانگرایی مورد توجه قرار گیرند و فضای اقتصادی سر و سامان داده شود.
وی افزود: برای دراز مدت از دولت انتظار می رود تا در اعتبارات کلان و کارهای زیربنایی و برداشته شدن تحریم ها گام برداشته شود.
قاضی زاده درباره ارزیابی عملکرد کوتاه مدت دولت گفت: هر چند تاکنون اقداماتی صورت گرفته است ولی بخش اعظمی از مطالبات مردم هنوز مانده است و رضایتی از عملکرد کوتاه مدت نمی بینم اما با تلاش دولت و همکاری مجلس انشالله شرایط بهبود خواهد یافت.
نماینده مردم ارومیه در پایان گفت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب دولت را تائید کرده اند وظیفه داریم، همگام و همراه دولت باشیم


محبی: ایجاد فضای آرام و امیدبخش در اقتصاد مهمترین دستاورد 100 روزه دولت است

محمد‌ابراهیم محبی نماینده مردم سنقر کلیایی درباره میزان تحقق وعده 100 روزه دولت گفت: همه عرصه های اقتصادی و برنامه های اجرایی یک مدت زمان مشخصی طول می کشد و دولت باید از دادن چنین وعده ای که قابل تحقق نیست، پرهیز می کرد. برخی کارها به زمان بیشتری نیاز دارد


وی افزود: ایجاد فضای آرام و امید در جامعه بخصوص حوزه اقتصادی مهمترین موضوعی است که وجود دارد و اکنون هم مشاهده می شود.
نماینده مردم سنقر کلیایی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر چه آن چیزی که انتظار داشتیم انجام نشده است اما تلاش های زیادی صورت گرفته که با ارزش و شایسته تقدیر است ولی هنوز قسمتی از شعارها باقی مانده است و قابل انتظار هم بود با فشار تحریم ها و وضعیت خزانه نمی شود در 100 روز کار خاصی انجام داد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز، تصریح کرد: بعنوان مثال در بخش عمران تخصیص های بودجه خیلی کمتر از میزان مصوب شده است و در واقع بسیاری از جاها عملا نمی شود کاری کرد.

محبی افزود: دولت نشان داده است که می تواند در چارچوب اصول سیاست خارجی و حفظ منافع ملی، تحریم ها را بردارد و فضای بازار را به سمت آرامش و امیدواری سوق دهد. هر چند از جزئیات مذاکرات ژنو خبر نداریم اما تیم مذاکره کننده ایران روند خوبی را در پیش گرفته که امیدواریم سودمند واقع شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر حمایت از تلاش های دولت؛ گفت: فکر نمی کنم درصد زیادی از برنامه دولت محقق شده باشد و انتظار نمی رود چیزی بگویم که محقق نمی شود.

بزرگواری: بهتر بود زمان بیشتری مشخص می شد

علی محمد بزرگواری نماینده کهگیلویه و بهمئی، گفت که اگر زمان صد روزه را بیشتر می کردند بهتر بود مثلا 6ماه یا یک سال چرا که حتی اگر در این مدت کاری هم صورت بگیرد، متعلق به دولت گذشته است، مثلا اگر طرحی افتتاح شود خوب معلوم است که شروعش در گذشته بوده یا اگر گمرکات آزاد شود باز این قضیه به دولت قبل مربوط می شود.



بزرگواری افزود: همه مردم هم می دانند که اگر در این مدت اتفاق خاصی بیفتداین اتفاق متعلق به گذشته بوده است.
آقای روحانی ادعا کردند که در این صد روز می شود کار کرد پس خودشان باید گزارش آن را به مردم بدهند.
این نماینده روحانی مجلس افزود: شاخص ترین کاری که در دولت روحانی تاکنون شکل گرفته همین مذاکرات هسته ای است که البته در این موضوع غربی ها دوباره دارند همان حرف های قبلی را تکرار می کنند و ما هم مجبور هستیم همان مواضع خودمان را داشته باشیم و عملا اتفاق خاصی در این حوزه نیز نیفتاده است

شجاعی کیاسری: آقای روحانی اصلا قولی برای تغییر در صد روز به مردم ندادند

سید رمضان شجاعی کیاسری نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی اما اعتقاد دیگری دارد



شجاعی گفت: اساسا آقای روحانی قولی برای تغییر در صد روز به مردم نداده است و بلکه ایشان گفته اند که در صد روز اول گزارشی از وضعیت کشور را به مردم خواهم داد و هیچ عقل سلیمی تحول در صد روز برای کشور را منطقی نمی داند ولی اکنون و بعد از صد روز حداقل چیزی که می توان در کشور دید حاکم شدن آرامش نسبی بر فضای اقتصادی و بازار کشور است و اکنون دولت فهم درستی از وضعیت کشور دارد و از این پس قطعا دولت می تواند با اطمینان بیشتری گام بردارد

برچسب ها : ,
نویسنده مقاله موهن روزنامه بهار دستگیر شده است / برای ما خط قرمز در دولت معنایی ندارد
در پنجاه و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه به جدیت دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی، برگزاری دادگاه احمدی نژاد، برخورد با خرافی‌گری در عزاداری‌ها و همچنین دستگیری نویسنده روزنامه بهار اشاره شد.

به گزارش بولتن نیوز، امروز پنجاه و پنجمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی برگزار شد.

در این نشست دادستان کل کشور در مدت 90 دقیقه به سوالات اصحاب رسانه پاسخ داد که در زیر مشروح این پرسش و پاسخ ها را می‌خوانید.

هنوز کسی در پرونده قتل معاون وزیر صنعت دستگیر نشده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در پنجاه‌ و پنجمین نشست خبری خود با اشاره به ترور دادستان زابل، گفت: متاسفانه یکی از دادستان‌های خوب کشور توسط عوامل ضد انقلاب به درجه شهادت رسید که در این ارتباط از سیستم قضایی و اطلاعاتی کشور می‌خواهیم هرچه سریعتر عاملان این حادثه را دستگیر و به مجازات برساند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در رابطه با نقش یک مقام مسئول در دولت قبلی در پرونده اخلال‌گران ارزی گفت:‌همانطور که قبلا گفته‌ام تعدادی از این افراد دستگیر، محاکمه شده‌اند و برای آنها احکامی صادر شده است که برخی از این احکام در مرحله تجدیدنظر است. در مورد این مقام مسئول نیز متهمی مطالبی را بیان کرده است که به اثبات نرسیده و در مرحله تحقیق است.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی پیرامون ترور معاون پارلمانی وزیر صنعت، گفت: تا جایی که من می‌دانم تا ساعت 12 امروز کسی دستگیر نشده اما مسئولین در مقام شناسایی متهمان هستند.

وی در مورد انگیزه این قتل گفت:‌ هنوز مشخص نیست که این حادثه ترور بوده یا قتل. که در این رابطه بعد از دستگیری متهمان می‌توان اظهار نظر کرد اما شواهی است که می‌گوید این کار انگیزه سیاسی نداشته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا حوادث اخیر در زابل، تهران و کرج با یکدیگر ارتباط دارند، گفت: اگرچه گروهک ضد انقلابی مسئولیت ترور دادستان زابل را پذیرفته است اما تا مشخص شدن همه ابعاد ماجرا نمی‌توان در مورد این حوادث اظهارنظر کرد.

وی تاکید کرد: کشور ما، کشوری امن است اما همین کوچکترین ناامنی‌ها نیز نباید در آن اتفاق بیفتد و باید دستگاه‌های مختلف هرچه سریعتر به وظیفه خود در این ارتباط عمل کند.

اژه‌ای بعد از اصرار خبرنگاری در مورد اینکه آیا این حوادث به یکدیگر مرتبط می‌شود یا خیر، گفت:‌در این ارتباط نمی‌توان با حدس و گمان حرفی زود.

همه دستگاه‌ها موظف به حمایت از آمران به معروف هستند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه پنجاه و پنجمین نشست خبری خود در مورد امر به معروف و اینکه آیا تنها دولت‌مردان و نهادها مسئول اجرای امر به معروف در جامعه هستند، گفت: همانطور که می‌دانیم امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات مهم دینی است که تنها به دولتمردان اختصاص ندارد.

وی ادامه داد: در این زمینه آحاد مردم به همراه دولتمردان همگی وظیفه دارند تا به آنچه که امر به معروف و نهی از منکر است، عمل کند.

سخنگوی قوه قضائیه تأکید کرد: اما باید بدانیم وظیفه دولتمردان در این زمینه با مردم متفاوت است و وظیفه سنگین‌تری بر دوش نهادها قرار دارد.

وی ادامه داد: ما باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر قانونی تنظیم کنیم و سیستم اجرایی‌مان اگر ناقص است، کامل کنیم، چرا که امر به معروف آنقدر اهمیت دارد که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است.

اژه‌ای در مورد حمایت دستگاه قضا از آمران به معروف گفت: همه دستگاه‌ها موظف است از آمران به معروف حمایت کنند و بستر فعالیت آنها را فراهم کند و به آنان آموزش‌های لازم را بدهند. قوه قضائیه نیز وظیفه دارد هر کجا که فرد آمر به معروف مورد تعرض قرار گرفت از او حمایت کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: این حمایت به آن معنا نیست که هر کس بعد از دعوا با دیگری ادعا کند که مشغول امر به معروف بوده است و در این زمینه باید تحقیقات لازم انجام شود و زمانی که شواهد و قرائن ثابت کرد که فرد مورد تعرض قرار گرفته آمر به معروف بوده از او حمایت می‌کنیم همانطور که قبلا کرده‌ایم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: پرونده‌هایی که در مورد آمران به معروف تشکیل شده، باید با سرعت پیگیری شود.

دستگیری 2 متهم پرونده رهگشایان خودرو/احکام پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در حال اجرا است

وی  درخصوص رسیدگی به اموالی که نامشروع به دست آمده است، گفت: این موضوع حتماً باید رسیدگی شود ضمن اینکه ما بعد از انقلاب هم در این خصوص قوانین مصوبی را داشته‌ایم که امروز نیز اجرا می‌شود

وی افزود: علاوه بر مواد اصل 44 قانون اساسی، قوانین دیگری هم داریم که اگر کسی مالی را غیر حق به دست آورده باشد باید به آن رسیدگی شود

دادستان کل کشور به قانون مربوط به کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: همچنین در این قانون که مصوب سال 1369 است به طور اعم اشاره شده که هر کس به هر طریقی اموال نامشروع را ضبط کرده باید به آن رسیدگی کنیم

وی افزود: البته برخی از افراد با استفاده از گریز‌گاه‌های قانونی به ثروت‌های هنگفتی می‌رسند که در ابتدا نامشروع بودن آنها نیز مشخص نیست به همین جهت در این زمینه جا دارد کار اساسی شود چرا که برخی از افراد ثروت بادآورده‌ای را در مدت کوتاه صرف می‌کنند که این ثروت پس از مدتی به شکلی ابهام آمیز رشد می‌کند در صورتی که یک شخص در شرایط عادی نمی‌تواند به این هجمه از ثروت برسد

سخنگوی دستگاه قضایی تاکید کرد: البته قانون پولشویی برخی از این مسئله را حل می‌کند اما جا دارد که پیشنهادهای دیگری در غالب طرح و لایحه به مجلس ارسال شود.

وی افزود: البته قوه قضاییه نمی‌تواند به طور مستقیم به مجلس لایحه دهد و در صورتی که دولت ظرف 3 ماه لوایح قضایی را به مجلس ارائه ندهد می‌تواند ورود پیدا کند.

یکی از خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت اجرای احکام پرونده فساد 3 هزار میلیاردی سئوال کرد که اژه‌ای گفت: در این پرونده عده‌ای به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شدند و عده‌ای دیگر نیز علاوه به احکام مذکور به اعدام نیز محکوم شدند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه هر کدام از این احکام به تناسب خود در حال اجرا است، گفت: البته به متهمینی که رد مال آنها زیاد بوده(متهمین ردیف اول و دوم) فرصتی داده شده تا خودشان جزای نقدی را پرداخت کنند و دادسرا نیز در این زمینه تعهدی از آنها گرفته و تا پایان مهرماه به آنها مهلت داده تا رد مال کنند.

وی افزود: بخش دیگری از اموال به صورت مزایده آگهی شده و روال قانونی در حال اجرا است البته قوه قضاییه اولویت را در این می‌داند که محکوم خودش رد مال کند.

دادستان کل کشور در ادامه در خصوص پرونده رهگشایان خودرو که شاکیان زیادی دارد، گفت: من بارها هشدار داده‌ام و بازهم از مردم می‌خواهم که اگر یک شرکت یا موسسه‌ای تاسیس شد بلافاصله و بدون تحقیق به آن پول ندهند.

وی افزود: در این پرونده با پیگیری‌‌هایی که صورت گرفت 2 نفر از کسانی که متواری شده بودند بازداشت شدند و امیدواریم با شناسایی اموال هر چه زودتر مالباختگان به پول خود برسند.

اژه‌ای تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که دستگاه قضایی در بحث پرونده فساد 3 هزار میلیاردی انجام داد بحث شناسایی اموال بود و خوشبختانه ما در این زمینه هیچ دغدغه‌ای نداریم.

سخنگوی دستگاه قضایی خطاب به مسئولان رسیدگی کننده به این پرونده در دادسرای کرج گفت: من از این دادسرا می‌خواهم تا هرچه زودتر شناسایی اموال را انجام و طلب طلبکاران را پرداخت کند.

نویسنده روزنامه بهار دستگیر شد/برای ما خط قرمز در دولت معنایی ندارد

در ادامه نشست خبری سخنگوی دستگاه قضایی یکی از خبرنگاران درخصوص بخشنامه‌هایی که دولت صادر کرده و منجر به متضرر شدن بخش خصوصی شده سئوال کرد که اژه‌ای گفت: من در این زمینه خبر ندارم که کسی ضرر کرده باشد و ما هم ورودی نداشته‌ایم.

یکی از خبرنگاران گفت: در دولت قبلی کابینه برای خود خط قرمزی در نظر گرفته بود با توجه به اینکه دولت تغییر کرده آیا قوه قضاییه برای رسیدگی به برخی موضوعات ورود پیدا می‌کند؟

دادستان پاسخ داد: به طور طبیعی ممکن است برخی از پرونده‌ها مجاری سختی داشته باشد و تا زمانی که فرد مسئولیت دارد ممکن است ما در انجام تحقیقات به مشکل بر بخوریم اما این به این معنا نیست که خط قرمز وجود دارد بلکه فرد در جایگاهی است که می‌تواند برخی مسائل را بپوشاند بنابراین همین امر باعث می‌شود ما در اثبات برخی موضوعات تاخیر داشته باشیم اما برای ما خط قرمز معنایی ندارد.

یکی از خبرنگاران در خصوص توقیف مجله چشم‌انداز ایران سئوال کرد و گفت این مجله به حضرت زهرا(س) توهین کرده ومربوط به حزب نهضت آزادی می‌شود آیا دستگاه قضایی در برابر چنین نشریاتی واکنش نشان می‌دهد، که دادستان اظهارداشت: ابتدا من باید نکته‌ای را مطرح کنم و آن این است که ما گاهی می‌گوییم فرد مجرم و گاهی او را متهم خطاب می‌کنیم، در انتخابات 88 جرم واقع شد و افرادی هم که مرتکب جرم شدند مجرم بودند اما گاهی جرمی واقع می‌شود ولی فردی که آن جرم را انجام داده اتهامش ثابت نشده بنابراین او متهم است نه مجرم.

وی افزود: در روزنامه‌ای که اخیراً توقیف شد جرمی واقع شده بود اما تا زمان اثبات جرم نمی‌توانیم بگوییم مدیرمسئول مجرم است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: کسانی که صاحب رسانه و مطبوعات هستند باید در چارچوب قوانین حرکت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

اژه‌ای ادامه داد: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم روزنامه‌ای توقیف شود چرا که در آن روزنامه مجموعه‌ای از افراد در حال کار هستند اما در روزنامه‌ای که اخیراً توقیف شد تشخیص بر این بود که خلاف صورت گرفته و مدعی‌العموم هم تشخیص جرم داد.

وی افزود: در پرونده مجلسه چشم‌انداز ایران دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد شده و پرونده در حال رسیدگی است ضمن اینکه در خصوص روزنامه توقیف شده نیز روز گذشته نویسنده مطلب دستگیر شد و الان در بازداشت به سر می‌برد. 

 قوه قضاییه در رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی جدی است

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در مورد انجام برخی مناسک در ایام محرم مانند قمه‌زنی گفت: دستگاه‌های قضایی و انتظامی از سال‌های گذشته اقدامات پیشگیرانه در این زمینه را انجام داده‌ و می‌دهند.

وی ادامه داد: مردم امروزه در این زمینه بیشتر رعایت می‌کنند و این جور حرکات نسبت به گذشته کم شده است اما اگر عملی این‌چنینی انجام شود ابتدا تذکر می‌دهیم و سپس با آنها برخورد می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در مورد توهین‌هایی که در هیئت‌ها از سوی برخی افراد به دیگران می‌شود، گفت: ابتدا باید بگویم که شأن مسجد هیئت این نیست که در آن کسی به دیگری توهین کند اما اگر این اتفاق افتاد و توهین صدق کرد مواردی است که شاکی خصوصی باید شکایت کند و مواردی نیز وجود دارد که مدعی‌العموم شخصاً ورود می‌کند.

اژه‌ای در رابطه با آخرین وضعیت اعدامی بجنوردی گفت: وضعیت عمومی این فرد بهتر شده است و از بیمارستان مرخص شده است.

وی ادامه داد: البته این فرد دارای دو محکومیت حبس و اعدام بوده اما همانطور که قبلاً گفتم پرونده‌ وی در جریان عفو قرار دارد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دستگاه قضا بعد از انتخابات ریاست جمهوری جدیتی برای محاکمه مهدی هاشمی ندارد، گفت: قوه قضاییه در مقام رسیدگی به این پرونده است و همانطور که گفتم پرونده ابتدا به دادگاه رفت اما دادگاه از آن نقصی گرفت و بار دیگر پرونده به دادسرا بازگشت که اگر این نقص برطرف شود پرونده به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

وی تأکید کرد: شاید توقع مردم این است که رسیدگی به این پرونده سرعت بیشتری داشته باشد اگر از من هم بپرسند می‌گویم که رسیدگی به این پرونده طول کشیده اما می‌دانم که مقام‌های مربوط تلاش خود را می‌کنند.

اژه‌ای همچنین در مورد دادگاه محمود احمدی‌نژاد و اینکه آیا در تاریخ پنجم آذرماه برگزار می‌شود یا خیر، گفت: این پرونده شاکی خصوصی دارد و برای آن نوبت رسیدگی تعیین شده است اما اینکه دادگاه عقب می‌افتد یا خیر بستگی به این دارد که منتظر بمانیم ببینیم که شاکی رضایت می‌دهد یا احمدی‌نژاد تقاضای استمهال می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه در مورد مرگ خاموش شهروندان به علت آلودگی هوا گفت: اینکه خبرنگاری می‌گوید 53 نفر بر اثر آلودگی هوا می‌میرند را نمی‌دانم که درست است یا خیر، شاید دلایل مرگ چیز دیگری بوده است اما در زمینه آلودگی هوا کارهای فراوانی می‌شود و دستگاه‌ها در حد امکان تلاش خود را انجام می‌دهند.

وی یادآور شد: برای پالایش هوا کارهای فراوانی انجام می‌شود و سازمان‌های ذی‌ربط همگی تلاش خود را می‌کنند اما باید بدانیم که هوا به سرعت سالم نمی‌شود و دهها کار باید همزمان با هم انجام شود.

اژه‌ای: با طرح ثبت دارایی و اموال مسئولان صد در صد موافقم

 

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه نشست خبری امروز خود در خصوص آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: پرونده قبلی وی که مربوط به کهریزک بود در دیوان عالی کشور است.

وی گفت: درخصوص پرونده پالیزدار هم شکایتی مطرح شده که در حال رسیدگی است و بر اساس صحبت‌های مرتضوی وی به دلیل اینکه تهران نبوده نتوانسته در دو جلسه قبلی دادگاه شرکت کند.

یکی از خبرنگاران در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ورود دستگاه قضایی در این زمینه پرسید. که دادستان در پاسخ گفت: آنچه که مسلم است قاچاق کالا جرم است و به تولید داخلی و اقتصاد کشور ضربه می‌زند و کسانی که اقدام به قاچاق کالا می‌کنند باید تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات شوند.

وی افزود: حتی اگر سوخت هم قاچاق شود جرمی قابل تعقیب است و باید پیگیری شود.

محسنی‌اژ‌ه‌ای با تاکید بر اینکه ستاد مبارزه قاچاق کالا و ارز به صورت مستقیم زیر نظر دولت فعالیت می‌کند گفت: بخشی از مسائل مربوط به قاچاق کالا از سوی این ستاد پیگیری می‌شود و به لحاظ اینکه دولت می‌داند قاچاق کالا چه ضرر و زیانی دارد باید تلاش خود را بیشتر کند.

وی افزود: از سوی دیگر بخشی از این مسائل نیز برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است اما در عین حال ما نمی‌توانیم بگوییم که چون ستاد مبارزه با قاچاق کالا زیر نظر دولت است قوه قضائیه تکلیفی ندارد.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه قاچاق کالا به منافع عمومی لطمه می‌زند گفت: ما هم در این زمینه تکلیف داریم اما چون معمولاً رسانه‌ها نسبت به موضوع قاچاق کالا حساس نیستند خیلی از محکومیت‌ها اعلام نمی‌شود و حتی رسانه‌ها پیگیری نمی‌کنند که پرونده قاچاق کالا به کجا رسیده است.

یکی از خبرنگاران به طرح ثبت دارایی و اموال مسئولان اشاره کرد و گفت: ظاهرا همه با این طرح موافق هستند به جزء شخص دادستان کل کشور. که اژه‌ای در پاسخ گفت: این یک دروغ است و من به هیچ عنوان با این طرح مخالفتی ندارم.

وی افزود: این طرح در مجلس بررسی شد و سپس برای تایید شورای نگهبان رفت اما شورای نگهبان آن را خلاف دانست به همین جهت به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت.

اژه‌ای افزود: اینکه شما می‌گویید آیا رهبری از این طرح حمایت می‌کنند یا خیر من نمی‌دانم اما در مورد خودم می‌گویم که من موافق این طرح هستم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: من معتقدم که این مسائل باید شفاف سازی شود و حتی مکانیزم اجرایی و پیگیری نیز داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضایی خاطر نشان کرد: من همیشه معتقد بوده و هستم که بیش از اینکه به تعدد قوانین نیاز داشته باشیم به اجرا نیازمندیم، ما خیلی وقت‌ها قانون کم نداریم بلکه قوانین را اجرا نمی‌کنیم.

اژه‌ای در پایان خاطر نشان کرد: من صد در صد موافقم که هم اموال شناسایی شود و هم مکانیزم پیگیری داشته باشد تا اگر کسی اموال خود را ارائه نداد و تخلف کرد بتوان با او برخورد کرد.

پرداخت غیر واقعی معوقات بانکی/ برخورد دستگاه قضا با پارازیت‌های آسیب‌رسان

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد اینکه برخی از معترضان به انتخابات سال 88 بعد از گذشت 4 سال هنوز در حصر خانگی به سر می‌برند و وجود اعلام آمادگی کروبی برای حضور در دادگاه آیا قوه قضاییه تصمیم به برگزاری دادگاه گرفته است یا خیر، گفت: در ابتدا باید بگویم این افراد معترض نبودند بلکه مرتکب جرم شده‌اند و به کشور و مردم ضرر و زیان وارد کرده‌اند.

وی افزود: آنها باید خسارات اقدامات خود را جبران کنند و باید بدانیم که اقداماتی که آنها انجام داده‌اند مجرمانه بوده است.

اژه‌ای در مورد اینکه چه برخوردی با این افراد می‌شود، گفت: تصمیم لازم قبلاً گرفته شده و هیچ تغییری نکرده است.

سخنگوی دستگاه قضا در رابطه با ارسال پارازیت و امواج مختل‌کننده، گفت: سیگنال‌هایی که دستگاه‌های مختلف از خود ارسال می‌کنند همانطور که اغلب پزشکان می‌گویند مفید نیست و در پاره‌ای از موارد ضرر هم دارد.

وی با اشاره به ارسال امواج از طریق موبایل‌ها از تمام نقاطی که انسان وجود دارد، گفت: اینکه پارازیت و سیگنال‌هایی ممنوع است یا خیر باید بگوییم تاکنون هیچ پزشک و دستگاهی نگفته است که این سیگنال‌ها مضر هستند و به افراد آسیب می‌رسانند و باید جلوی آنها گرفته شود.

اژه‌ای در مورد پارازیت‌ها و امواجی که از آنها در رسانه‌ها صبحت می‌شود، گفت: در این زمینه چند جلسه تشکیل شد که خود من در دو جلسه آن حاضر بودم در این جلسات حداقل 10 متخصص حضور داشت اما آنها نتوانستند ثابت کنند که پارازیت در فلان نقطه آسیب‌زا است و باید جلوی آن گرفته شود و همچنین هیچکدام تأیید نکردند که اکنون پارازیتی وجود دارد که باید جلوی آن گرفته شود.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: اگر ثابت شود که پارازیتی وجود دارد که آسیب‌زا است قطعاً دستگاه قضا به این مسئله ورود پیدا می‌کند و مانع آن می‌شود.

وی در ادامه در مورد اینکه آیا بانک‌ها لیست بدهکاران بانکی را به قوه قضاییه داده‌اند یا خیر گفت:‌ در زمینه بدهکاران بانکی دادستانی کل کشور چند اقدام انجام داده که از آن جمله می‌توان به دعوت از مدیران عامل بانک‌ها اشاره کرد که اکثراً‌ در جلسه مشترک حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه به مدیران عامل گفتیم که از این به بعد شما در مورد تسهیلاتی که ارائه می‌دهید احتیاط کنید و تسهیلاتی ندهید که نتوانید آن را وصول کنید.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: در مورد بدهکاران بانکی باید گفت برخی از آنها طبق روال قانونی تسهیلات بانکی را نگرفتند که ما در این زمینه به مدیران بانکی اعلام کردیم که خود شما نیز مقصر هستید. اما مواردی هم هست که بدهکاران بانکی طبق روال قانونی تسهیلات گرفتند ولی با توجه به مشکلات بازار و غیره نتوانسته‌اند بدهی خود را پرداخت کنند که ما به بانک گفتیم که هر کدام را توانستید وصول کنید و هر کدام نتوانستید بگویید تا قوه قضایی ورود کند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اضافه کرد: به بانک‌ها اعلام کرده‌ایم همه معوقات خود را اعلام کنید اما در کمال تعجب و در شرایطی که خود بانک‌ها باید مدعی باشند این اعلام معوقات طول کشید و بعضاً لیست‌هایی که به ما دادند با لیست بانک مرکزی همخوانی نداشت و آمار آنها متفاوت بود.

وی گفت: آن لیستی که ما از بدهکاران بانکی دریافت کردیم بررسی کرده‌ایم و آن افرادی که گرفتن تسهیلات‌شان دچار شائبه بود را اسامی‌شان تهیه و به دادستانی ارسال شد و دادستانی مسئول رسیدگی به آن است

اژه‌ای در مورد اینکه آیا بدهی‌ها و معوقات بانکی سنگین کمتر شده است یا خیر، گفت: تا این زمان و بعد از طی این مراحل که گفتم گزارشی به دست ما نرسیده است که فرد بدهکار هنوز بدهی دارد و آن را نمی‌پردازد.

سخنگوی قوه قضاییه در پایان از اقدام قوه قضاییه در بررسی بدهکاران بانکی، گفت: قانون به اعضای هیئت مدیره اجازه می‌دهد که با بدهکاران به توافق برسد اما اینکه آنها چگونه به توافق رسیده‌اند محل شک است و باید دید که این افراد واقعاً با بانک تسویه حساب کرده‌اند و یا تنها یک توافق که معلوم نیست قانونی است یا غیرقانونی میان آنها صورت گرفته است. قوه قضاییه در حال بررسی این موضوعات است و باید بگویم که گزارش اولیه‌ای که به دست ما رسیده نشان می‌دهد معوقات بانکی به صورت واقعی (پرداخت پول) چندان نبوده است.


برچسب ها : ,
آقای ظریف متاسفم
آقای ظریف متاسفم
بخش تعاملی الف - علی روندی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
دومین دور مذاکرات هسته ای بدون نتیجه ای پایان یافت و قرار شد دور سوم مذاکرات ۲۹ آبان ماه دنبال شود، آقای ظریف وزیر امورخارجه کشورمان باز گشت در حالی که به اندازه یک تیم مقام سومی ورزش از او استقبال و تقدیر نشد.

آقای ظریف وقتی هر بچه ممیزی خود را صاحب نظر در عالم پیچیده سیاست می داند و نمی دانند عالم سیاست بسان کوه یخ ذره ای بیرون از آب دارد ولی بخش اعظم آن درون و همرنگ آب است و چشمانی تیز می خواهد تا ببیند، چرا لگام این مذاکرات را به همان عالمان سیاست که بر تو می تازند نمی سپاری؟ کسانی که نمی خواهد یا نمی توانند باور کنند دیوار بلند بی اعتمادی چنان مستحکم است که مردان جهاندیده و عزم آهنین می طلبد تا رخنه ای در آن ایجاد کند.

آقای ظریف تو که با رنج و بیماری ناشی از کمر درد حاضر نیستی در انجام وظایف خود قصور کنی و با ویلچر به جلسات می روی، می گویند توی هواپیما مسیر چند ساعته را دراز می کشی مانند دیگران با اولین مشکل بیرون بیا و به هتل خود برو، یک دست غذای توپ سفارش بده، دوش بگیر و آرام و راحت بخواب فوقش اینه که تحریم و فشار اقتصادی را بیشتر کنند، ملت تحت فشار قرار می گیرد ما که بخیل نیستیم هزار ماشاء الله آنقدر حقوق می گیری که تحریم بر روی تو بی اثر باشد پس بی خیال دنیا.

تازه اگر جلسات را با لجبازی ترک می کردی و با فریاد بلند می گفتی انرژی هسته ای حق ماست و یک قدم عقب نمی نشینیم و اصلا" مذاکره تعطیل، اکنون روزنامه های کیهان و رسالت و ... عکس تورا بر صفحه اول می زدند و زنده باد زنده باد را بالا، پایین، چپ و راست آن با خط درشت می نوشتند و شاید تازه آن وقت می فهمیدی که افراطی بودن چه لذتی دارد!

کهنه کار دنیای سیاست باید روش ماهیگیری در هر شرایطی را بداند تو که پاسخ اعتماد رهبری را با پافشاری بر اصول مد نظر رهبر انقلاب و در راستای سیاست های اعلام شده ایشان دادی و معلوم گشت که اصرار بر خواسته مردم و رهبری هزینه دارد چرا می خواهی هزینه روی دست خود بگذاری؟ می بینیم گاهی از سوی نمایندگان همراه بیژن زنگنه که شب و روز می دود تا میزان صادرات نفت ایران را افزایش دهد و بتواند اندکی از اجماع جهانی علیه نفت ایران را بشکند با استیضاح مورد تهدید قرار می گیری! ممکن است از پشت سر هم به تو شلیک کنند پس از این مهلکه گریختن شرط اول می باشد، اگر می خواهی بمانی باید با تن رنجور و بیمارت در چند جبهه رو در روی نبرد کنی اول بیماری دوم دشمنان درونی سوم دشمنان خارجی.

ایستادی و گفتی توافق بدون لغو تحریم بی معناست، غنی سازی را متوقف نمی کنیم و غرب در مقابل هرگام ما باید گامی متناسب بردارد، این سه شرط از ابتدا سخن و گفتمان انقلاب و خواست ملت بود را قاطعانه پشت میز مذاکره بیان داشتی پس وظیفه خود را انجام دادی و معلوم نیست این همه اصرار بر امضای توافق نامه برای چیست وظیفه ات همین بود رسالت خود را انجام دادی پس بی خیال!

از ما گفتن اگر می خواهی فردا با تیغ استیضاح به سراغت نیایند تو نیز مانند پیشینیان قهر کن و فواصل جلسات را چند ماهه و چند ساله کن و هر بار بگو این مذاکره برای مذاکره است پس خدا حافظ تا سال بعد.

البته اینها سفارش و نظر یک شهروند عادی است که هر روز اخبار هسته ای و مذاکرات را پیگیری می نماید و شاید تو اعتماد رهبر را بالاتر از هزاران سوت و کف زدن بدانی و خود را یک سرباز پای در رکاب ولایت بر می شماری که باید تا آخرین لحظه در سنگر بمانی و بجنگی، اگر این آرمان توست که ظاهرا" هم همین است پس استوار بایست و بدان دعای خیر ملتی را پشت سر خود داری که آرزو می کنند تیم دیپلماسی خارجه ما که اکنون سخت ترین و فشرده ترین دوران کاری خود را می گذراند موفق باشد.
نقل از سایت الف

برچسب ها : ,
ایران پس از تحریم
ایران پس از تحریم
بخش تعاملی الف - روح الله فردوسی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
من به گفته ی برخی اقتصادیون ایمان دارم که می گویند اثر تحریم ها آنقدری نیست که بتواند اقتصاد ملی نیرومند ما را به این حال و روز درآورده باشد و آنچه که علت العلل است مشی مدیریتی بی برنامه و نامنسجم مدیرانی است که طی این سالها کشور را به چنین نابسامانی اقتصادی رسانده اند . هر چند امید به لغو تمامی تحریم ها طی چند جلسه مذاکره ی دست گرمی، مقرون به واقعیت نیست اما فرض محال آوردن که محال نیست.

فرض کنیم که مذاکرات هسته ای پیشرو موفقیت آمیز باشد و ایران و غرب به یک نتیجه ی واحد در این موضوع برسند و ماحصل آن، لغو تمامی تحریم هایی باشد که طی چند سال اخیر بر علیه کشورمان وضع شده است . تحریم هایی که عده ای پوپولیست سعی دارند تمامی مشکلات کشور را به وجود آن نسبت دهند و مدیریت ضعیف و غیر قابل دفاع خود را طی این سالها به حساب نیاوردند . خوب برگردیم به فرض مورد نظرما .

چند ماهی از لغو تمامی تحریم ها گذشته و فروش نفت ایران به نهایت حد خود رسیده و طلب های حاصل از فروش نفت در دوران پیش از لغو تحریمها، باز پس داده شده است . بانک مرکزی دیگر وارد تجارت جهانی شده و فراوانی ارز در بازار بیداد می کند و از همین بابت دلار به ۱۳۰۰ تومان رسیده است . ارز تک نرخی شده و دیگر از رانت خبری نیست . دارایی های ایران هم در سرتاسر جهان آزاد شده اند . تازه، فراتر از اینها، بورسیه و پذیرش دانشجویان ایرانی به اروپا و آمریکا و کانادا و دیگر کشورهای معتبر ممنوع نیست . اعتبار ویزای ایرانی به اعتبار گذشته خود بازگشته و از اثر انگشت نیز خبری نیست . ترانزیت هوایی و دریایی و زمینی رونق یافته و سالی بیش از ۶۰۰ میلیون دلار آورده ی ارزی نصیب مان می کند. سرمایه گذاران خارجی برای عقد قرارداد به رقابت مشغول اند و سرگرم دادن پیشنهادهای متنوع.

همه ی این اتفاقات خوب تنها یک اعلام عمومی و رسانه ای است و هنوز مانده تا اثرات درونی خود را بر کشور بگذارد . خوب، بیایید فرض خود را کمی لوث کنیم . چند ماه دیگر هم بگذارید طی شود . پس از گذشت چند ماه دیگر از لغو تحریم ها، از کاهش نرخ بیکاری خبری نیست  تورم پایش را کرده تو یک کفش و از ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین تر نمی آید . نقدینگی تا حدودی و نه به کلی کنترل شده  نرخ سود بانکی از قبل از لغو تحریم ها به دلیل کنترل نقدینگی بالا رفته بود و تا به نرخ مناسب خود برگردد نیازمند زمانی نسبتاً طولانی است. قیمت خودرو هنوز واقعی نشده و با وجود لغو تحریم های قطعات یدکی همچنان بالاست. قیمت مسکن فرو کش کرده اما دچار رکود شده است. چون پیش از لغو تحریم ها مسکن را گران ساخته اند و باید گران بفروشند. راستی تخم مرغ هنوز هم گران است.

خوب، پس چرا چیزی درست نمی شود؟ چرا همه چیز گران است ؟ پس مشکل کجاست ؟ تحریم ها که لغو شده و همه موانع برداشته شده، پس چرا جوانان همچنان بیکارند ؟ چرا نرخ ازدواج تکان نخورده ؟ چرا ......؟ چرا ......؟ چرا ......؟ برمی گردم به همان گفته ی پیشین، که کثیری از مشکلات کشور در عرصه اقتصاد، چه در دوران فعلی و چه حتی در دوران فرضی پس از لغو تحریم، برمی گردد به عرصه مدیریت. مدیریتی که طی سالهای گذشته، با توجه به علم آن عمل نشد و غیر متخصصانه دنبال شد. پست های کلان و کلیدی، به کسانی تعلق گرفت که از داشتن اندک تجربه ای در آن حوزه محروم بودند و تنها صرف هم عقیده بودن به یک باور فکری غیر ضروری – که آن هم در حد شعاری بیش نبود – مبنای انتخاب وزرا و مسئولین قرار گرفت.

می خواهم بگویم که تحریم ها هر چقدر اثر داشته باشند، در انتخاب وزرا و مسئولین که اثری ندارند . مگر جز این است که بی بهره ماندن از وزرای متخصص و کاربلد، نتیجه ی تحریم خودمان است ؟ در انتخاب یک مسئول متخصص و آشنا به کار اجرایی، «خود تحریمی» کرده ایم و انصافاً این دیگر کار آمریکا و اجانب نیست . خداوند بر درجات مرحوم حاج احمد آقای خمینی بیافزاید که وجود برخی مشکلات کشور را، معضل مدیریتی می دانستند : «بعضی‌ها همه نقاط ضعف و بی کفایتی خود را با هیاهو به گردن استکبار جهانی و آمریکا انداخته و از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کنند. » اینها را گفتم تا بدانید و بدانیم که حل همه ی مشکلات کشور بسته و وابسته به لغو تحریم ها نیست و اگر می بود هم نباید با لغو بلافاصله ی آن، انتظار معجزه و گشایش در امور کشور را داشت. اکنون انتظارات بوجود آمده از دولت اعتدال، در رفع تمامی این مشکلات، غیر واقعی، غیرعلمی و البته غیر منطقی است.

رسانه ها به جای اینکه اینقدر به مذاکرات هسته ای بپردازند و آن را با هزار آب و تاب پوشش رسانه ای دهند، بیایند ضمیمه ای انتشار دهند و یک دهم آنرا صرف ساخت درونی اقتصاد نمایند و نقد وابستگی کنند . بیایند معضلات مدیریتی این سالها را آسیب شناسی کنند و به همگان بفهمانند که کثیری از مشکلات کنونی کشور، به کج فهمی در علم مدیریت مربوط است تا تحریم های موجود . این غربی که ما می شناسیم، ول کن آرمانهای انقلاب نیست. اگر مسئله ی هسته ای حل شود، می رود سراغ یک سوژه ی دیگر و آن را بعنوان تهدیدی برای جهانیان بهانه قرار می دهد و باز هم تحریم و باز هم مذاکره و باز هم تلاش برای لغو تحریم و باز ...... . سال ها اینچنین می گذرد و وقت ملت و دولت تلف می شود و با این روال، گامی هنوز برای توسعه و پیشرفت و عدالت ایران عزیز برنداشته ایم . اما نمی دانم غرب با این موضوع چطور می خواهد کنار بیاید، که با تمام انعطافی که نظام در برابر آنها از خود نشان دهد، هرگز استقلال و آزادی خود را معامله نخواهد کرد و در این میان، تنها چیزی که گویا قابل انعطاف نیست، همین دو عنصر انفکاک ناپذیر است .
نقل از سایت الف

برچسب ها : ,
احتمال زلزله ۱۰ ریشتر بی پایه و غیر علمی است
احتمال زلزله ۱۰ ریشتر بی پایه و غیر علمی است

در درون دریای عمان در جنوب رشته کوه های مکران، انتظار زمین لرزه ای بابزرگای ۹.۰ هم می توان داشت، که احتمال رخداد چنین سناریویی بسیار بسیارنادر خواهد بود، بنابراین احتمال رویداد "زلزله" با بزرگای ۱۰ در این ناحیه بی پایه و غیر علمی است.

دکتر مهدی زارع، دانشیار و رئیس مرکز ملی پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به مرور تاریخ زمین لرزه های ایران گفت: با مرور این تاریخ متوجه می شویم که در سال ۸۵۵ میلادی زمین لرزه قومس،در محدوده ای که امروز شهر دامغان در استان سمنان قرار دارد، زمین لرزه ای مهیب و بسیار مخربی رخ داده که عملا تمام منطقه را تخریب کرده است که توسط پروفسور نیکلاس آمبرسیز و چارلز ملویل در کتاب تاریخ زمین لرزه های ایران با توجه به گستردگی خرابی ها، بزرگای ۸.۰ را برای این زمین لرزه بزرگ پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به گسل آستانه در منطقه جنوب البرز افزود: در این منطقه که در حدود ۱۵ کیلومتری شمال دامغان است، رخ دادن زمین لرزه ای با بزرگاي ۸ در این ناحیه یا هر ناحیه دیگری از ایران نیازمند رخداد گسلشی به طول حدول ۱۷۰ کیلومتر در یک رخداد زمین لرزه به صورت ناگهانی و نه در چند زلزله پی در پی و یا چند زمین لرزه و پس لرزه های آن ضروری است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به رخداد زمین لرزه ها با گسلش در یک رخداد به طول ۱۵۰ کیلومتر به صورت یک قطعه ادامه داد: می توان به زلزله ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۶ اردکول قائن، با بزرکای۷.۳ ریشتر و با گسلشی سطحی به طول حدود ۱۲۰ کیلومتر ،زمین لرزه طبس ۲۵ شهریور ۱۳۵۷ با بزرگای گشتاوری ۷.۴ ریشتر با طول گسلش سطحی حدود ۱۰۰ کیلومتر و زمین لرزه ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ منجیل با بزرگای ۷.۳ گسلشی سطحی اشاره کرد، که دو رویداد آخر ،گسلش سطحی را به صوزت قطعه قطعه نشان داده است.

دانشیار پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد: اگر زمین لرزه ای با بزرگای ۸/۰ بخواهد در فلات ایران رخ دهد لازم است گسلشی ناگهانی در یک اتفاق به طول حدود ۱۷۰ کیلومتر رخ دهد و برای زمین لرزه ای با بزرگای ۹/۰ لازم است طول این گسلش در یک رخداد تنها، حدود ۴۰۰ کیلومتر یا بیشتر باشد.

زارع درخصوص رخداد گسلشی در یک رخداد با طول بیش از حدود ۱۲۰ کیلومتری تاکید کرد: اما در مواردی که تاکنون در فلات ایران مطالعه شده است، رخداد گسلشی در یک رخداد با طول بیش از حدود ۱۲۰ کیلومتر، بررسی یا گزارش نشده است، البته رخداد زمین لرزه ها در منطقه مکران نشان می دهد که با وجود رخداد زمین لرزه ای با بزرگای بیش از ۷.۵ در ناحیه ساحلی با داخل رشته کوه مکران در پهنه فرورانش مکران گسلشی با ابعادی که طول مستقیم یک قطعه آن بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر ، ممکن است رخ داده باشد البته برآورد های جدید تر اندازه آن را در حدود ۷.۸ یا ۷.۹ ریشتر گزارش می کند، همچنین زمین لرزه های اخیر در سراوان با بزرکای ۷.۸ و زلزله آروان پاکستان در منتهای الیه شرق رشته کوه های مکران نیز در تاریخ ۳ مهر ۹۲با بزرگای ۷.۸
رخ داده است.

بزرگترین زلزله دنیا ۹.۵ ریشتر است

رئیس مرکز ملی پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان مطلب فوق گفت: بزرگای زمین لرزه ها را می توان از مساحت و ابعاد زمین لغزشهای بزرگ روی گسلها نیز تخمین زد، که در محدود شمال و جنوب البرز، با زمین لغزش های بزرگ موجود بر روی گسلهای فعال، نظیر گسل های شمال البرز، گسل مازندران، و گسل مشا و گسل شمال تهران، برآورد زلزله با بزرگای حداکثر ۷.۵ تا ۷.۷ را می توان در این محدوده ها برآورد کرد.

وی تصریح کرد: بزرگترین زمین لرزه های رخ داده در فلات ایران بر پایه طول گسلش ممکن در یک رخداد، اندازه هایی در حدود ۸.۰ یا کمتر داشته اند که باید باید یادآورد شد که متاسفانه بیشتر زمین لرزه های با بزرکای ۷ یا بیشتر در فلات ایران با تلفات همراه بوده است.

زارع اظهار داشت: بزرگترین زمین لرزه دنیا که ثبت دستگاهی هم دارد زمین لرزه اول خرداد ۱۳۳۹، در منطقه ساحلی شیلی در پهنه فرورانش با بزرگای ۹.۵ است، زمین لرزه های بزرگ دیگر دنیا که بزرگایی بین ۸.۵ تا ۹.۵ داشته اند بیشتر در نوار پیرامون اقیانوس آرام رخ داده اند که زمین شناسان و زلزله شناسان به آن "حلقه آتش " می گویند که می توان به زمین لرزه های ۶ دی ۸۳ باندا آچه اندونزی و زمین لرزه ۲۰ اسفند ۸۹، هونشو ژاپن که هر دو بزرگای ۹ داشتند و هر دو با سونامی بزرگ و مخرب هم همراه شدند اشاره کرد.

دانشیار پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله درباره بزرگای زلزله های مهم در فلات ایران ادامه داد: زمین لرزه های مهم در این منطقه و منطقه پیرامونی بزرگایی حداکثر در حدود ۸.۰ خواهند داشت، و در درون دریای عمان در جنوب رشته کوههای مکران، چنانچه ابرراندگی در لبه فرورانش مکران به صورت یکجا در طولی حدود ۸۰۰ کیلومتر از جنوب جاسک تا جنوب غرب کراچی گسیخته شود، انتظار زمین لرزه ای با بزرگای ۹.۰ هم می توان داشت، که احتمال رخداد چنین سناریویی بسیار بسیار نادر خواهد بود، بنابراین ذکر احتمال رویداد زلزله با بزرگای ۱۰ در این ناحیه بی پایه و غیر علمی است.


برچسب ها : ,
چراغ سبز سیف به نزول قیمت دلار
چراغ سبز سیف به نزول قیمت دلار

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه کسی مخالف کاهش نرخ دلار نیست بلکه تغییر ناگهانی نرخ ارز مورد بحث است، گفت: چند ماه قبل کاهش نرخ دلار به صلاح نبود اما الان کاهش این نرخ منطقی است، ضمن اینکه پرداخت وام مسکن تا ۶ برابر ودیعه باید به تصویب نهایی شورای پول و اعتبار برسد. در همین حال، باید تمام جوانب این طرح را بررسی کرد و سپس در خصوص عملیاتی شدن یا نشدن آن نظر داد.

به گزارش مهر، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه امروز شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران در خصوص ارائه وام مسکن تا ۶ برابر ودیعه براساس گفته های اخیر وزیر راه و شهرسازی گفت: این موضوع از طریق وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و کارگروهی بر روی آن متمرکز است تا از ورود تورم و مسائل حاشیه ای جلوگیری شود.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: به طور قطع این پیشنهاد باید مراحل خود را در شورای پول و اعتبار طی کند تا به تصویب نهایی برسد که به نظر می رسد این موضوع خیلی زود رسانه ای شده و باید توسط بانک مرکزی بررسی و در نهایت تصمیم گیری شود.

وی در خصوص آثار تورمی این طرح تصریح کرد: به دلیل شائبه تورم و نقدینگی تمامی مسائل جانبی این طرح باید در کارگروه بررسی و در نهایت با نظر شورای پول و اعتبار مورد تصویب قرار گیرد.به گفته سیف، مهمترین مساله ای که هم اکنون در بانک مرکزی وجود دارد، استفاده مناسب از تسهیلات محدودی است که نظام بانکی می تواند پرداخت کند که مهمترین مصارف آن در گذشته مسکن مهر بوده است.

به اعتقاد رئیس کل بانک مرکزی، جهت گیری و استفاده مناسب از نقدینگی موجود می تواند آثار مثبتی در اقتصاد داشته باشد این در شرایطی است که تلاش داریم نیازهای مسکن مهر و پتانسیل ایجاد شده را در جهت کنترل نقدینگی و رشد اقتصادی هدایت کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی، تغییر نرخ سود بانکی را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: این موضوع در دستور کار شورای پول و اعتبار است و بانک مرکزی در حال تهیه گزارشاتی برای شورا است. جهت‌گیری کلی افزایش نرخ سود بانکی نیست، چراکه قصد داریم ترمیم‌هایی در ساختار برخی محصولات از جمله اوراق مشارکت انجام دهیم تا نرخ آن با نرخ‌های سود بانکی متعادل شود.

وی تصریح کرد: نرخ سود سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک‌ها ۲۰ درصد است و به همین دلیل اوراق مشارکت جذابیت ندارد؛ بدین ترتیب قصد داریم با انجام این کار جذابیت اوراق مشارکت را افزایش و در نرخ‌ها تعادل ایجاد کنیم، ضمن اینکه نرخ اوراق مشارکت بیشتر از نرخ سود بانکی نخواهد بود و اصل مطلب تعدیل این نرخ‌ها است.سیف همچنین در خصوص رشد اقتصادی نیز خاطر نشان کرد: تلاش داریم تا پایان امسال رشد اقتصادی را به صفر برسانیم، این در حالی است که رشد اقتصادی سال گذشته منفی ۵.۴ درصد بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی در جدیدترین موضع‌گیری درباره تغییرات نرخ ارز در بازار گفت: آنچه مورد بحث است، تغییر ناگهانی نرخ ارز است که باعث عدم ثبات می‌شود اما اگر نرخ ارز براساس منطق اقتصادی تعدیل شود ، مطلوب است و کاهش نرخ ارز مورد پذیرش همه بوده و کسی نیز با آن مخالف نیست.

وی افزود: زمانی که بحث این شد که نرخ ارز پایین‌تر از این نخواهد آمد شرایط فرق می‌کرد، چراکه صادرکنندگان نسبت به این موضوع نگران شده‌ بودند و براساس بررسی‌های بانک مرکزی، اعلام کردیم که بعید است نرخ ارز پایین‌تر از این بیاید. اما در حال حاضر که جهت‌گیری اقتصادی علامت‌های مثبتی را نشان می‌دهد، می‌تواند این موضوع بر روی نرخ ارز اثر داشته باشد.

به گفته سیف، نرخ متعادل براساس پارامترهایی بررسی می‌شود و بانک مرکزی وظیفه دارد با توجه به اینکه مجری طرح نظام شناور مدیریت شده عمل کند و بانک مرکزی بر همین اساس از بازار تبعیت می‌کند و براساس منطق‌های موجود اگر خبری به صورت ناگهانی باعث ایجاد شوک در بازار شود از آن ممانعت می‌کنیم.

ابتدای مهرماه امسال ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی به همراه معاونان، صبحانه خود را با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی صرف کرد؛ صبحانه‌ای که نه‌تنها برای سیف "شیرین" نبود بلکه هر روز دامنه "تلخ" آن بیشتر و بیشتر می‌شد. سیف در حاشیه این نشست آمد و گفت "قیمت ارز در بازار به کف رسیده و دیگر کاهش بیشتر قیمت منطقی نیست." ساعتی از این اظهارنظر نگذشته بود که بازار ارز که روند کاهشی تدریجی را طی می‌کرد، به یکباره با شوک مواجه و روند کاهشی قیمت‌ها به روند افزایشی تبدیل شد.

در این میان، این نوع موضع‌گیری ارزی رئیس کل بانک مرکزی صدای همه را درآمد؛ از اقتصاددانان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا گرفته تا نمایندگان مجلس و حتی برخی دولتمردان و صنعتگران.

البته بازتاب اظهارات جنجال برانگیز سیف در بازار ارز آنقدر زیاد بود که حتی مذاکره ۱۵ دقیقه‌ای حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا و گفتگوی نیم ساعته وزرای خارجه دو کشور پس از ۳۵ سال هم نتوانست به کاهش قیمت‌ها در این بازار منجر شود.


برچسب ها : ,
کاهش محدود تحریم‌ها در ازای عدم پیش‌روی برنامه هسته‌ای
یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر خارجه برای کمک به دست یابی ایران و 1+5 به توافق، به ژنو می رود. او تلاش می کند به کاهش دامنه اختلافات در مذاکرات کمک کند.

اوباما و کاخ سفید از جزئیات طرحی سخن می گویند که براساس آن تحریم ها علیه تهران به میزان اندکی کاهش می یابد و در مقابل، ایران متعهد به جلوگیری از پیش‌روی برنامه هسته ای اش می شود.

به گزارش عصر ایران، به احتمال بسیار، این جزئیات، متن توافق روز جمعه میان ایران و گروه 1+5 در ژنو باشد.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر خارجه برای کمک به دست‌یابی ایران و 1+5 به توافق، به ژنو می رود. او تلاش می کند به کاهش دامنه اختلافات در مذاکرات کمک کند. رسانه های ایرانی هم گفته اند کری با ظریف دیدار خواهد کرد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "ان بی سی نیوز" تصریح کرد: این امکان وجود دارد که توافقی در چند مرحله با ایران صورت بگیرد. مرحله نخست این باشد که هر گونه پیش روی در برنامه هسته ای ایران را متوقف و مسیری را ترسیم کنیم که بتوانیم در آن، تحریم ها را به میزان بسیار کمی کاهش دهیم و همزمان، ساختار تحریم ها را حفظ کنیم.

وی افزود: در صورتی که ایران به تعهداتش عمل نکند می توان تحریم ها علیه ایران را افزایش داد.

کاخ سفید هم اعلام کرد: گروه 1+5 کاهش محدود تحریم ها علیه تهران در مقابل نشانه ای واضح از اقدامات ایران برای جلوگیری از پیش روی برنامه هسته ای اش را بررسی می کند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید افزود: در مقابل اقدامات ملموس و قابل راستی آزمایی برای رفع نگرانی های طولانی مدت بین المللی، گروه 1+5 کاهش محدود، هدف دار،  قابل بازگشت و غیرتاثیرگذار بر ساختار کلی تحریم ها را بررسی می کند.

وی افزود: ساختار بزرگتر تحریم ها تا زمان دست یابی به توافق نهایی، همه جانبه و قابل راستی آزمایی، همچنان باقی خواهد ماند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: در صورتی که ایران در اجرای تعهدات خود شکست بخورد می توان از کاهش محدود تحریم ها خودداری و تحریم های شدیدتری را وضع کرد. گروه 1+5 به دنبال حرکت در مسیر گام به گام است. این مسیر از "جلوگیری از پیش روی برنامه اتمی ایران و احتمال کاستن از بخش هایی از آن" آغاز می شود.

جی کارنی اظهار داشت: قدرت های غربی خواهان شفافیت بیشتری از ایران هستند تا مذاکرات، پوششی برای توسعه برنامه هسته ای اش نباشد.
 
ایران و گروه 1+5 از روز پنجشنبه مذاکرات جدیدی را در ژنو آغاز کرده اند که تا امروز جمعه ادامه دارد. دو طرف در روز جمعه متن توافقنامه ای را به صورت مشترک تدوین می کند.


برچسب ها : ,
فریب آمار را نخوریم ، وضعیت بدتر از این حرف هاست
اگر تعريف شاغل از حداقل يك ساعت كار در هفته تغيير كند و اشتغال ناقص و بخشي از جمعيت غير فعال را نيز در نظر بگيريم نرخ بيكاري در ايران قطعا بيش از 13.1 درصد مي شود ضمن اين كه نرخ بيكاري جوانان مهم تر و نزديك به دو برابر است.
  عصر ايران؛ سروش بامداد گزارش صندوق بين المللي پول، ايران را در جايگاه هفدهم جدول نرخ بيكاري در جهان معرفي كرده است. بر اين اساس ايران با نرخ 13.1 درصد درحالي رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده كه كشورهايي چون يونان،اسپانيا ، پرتغال و چند عضو ديگر اتحاديه اروپا نرخ بيكاري بيشتري دارند.بیکاری
  با نگاه مثبت و تبليغاتي مي توان گفت همين كه چند كشور اروپايي نرخ بيكاري بيشتري دارند مايه اميدواري و دلگرمي ما مي تواند باشد(!) اما اندكي دقت اين واقعيت را پيش رو قرار مي دهد كه صرف قرار داشتن در ميان 20 كشور دنياكه نرخ هاي دو رقمي دارند اسباب نگراني و به منزله هشداري جدي است و هنگامي مي توان ابعاد قضيه را دريافت كه چند نكته مورد توجه قرار گيرد:
  نخست اين كه 16 كشوري كه نرخ بيكاري آنها بيش از ايران اعلام شده به ترتيب عبارتند از:
  مقدونيه(30 درصد)، بوسني(27 درصد)، يونان(26.9)، اسپانيا(26.8)،آفريقاي جنوبي(26)، صربستان(25)، سودان (19)، ارمنستان(18.5)، پرتغال(17.4)، قبرس ، گرجستان، تونس، كرواسي، بلز، جاماييكا و اسلواكي ( از 17 تا 13.6 درصد)
  هيچ يك از اين 16 كشور  توليد كننده نفت وگاز نيستند. به عبارت ديگر نفت وگاز يكي از بزرگ ترين جاذبه هاي سرمايه گذاري است و همين سرمايه گذاري ها اشتغال زاست. از اين رو حضور ايران در اين فهرست از فقدان سرمايه گذاري در حوزه نفت و گازو چالش هاي جدي اين دو صنعت به خاطر تشديد تحريم ها حكايت مي كند. ضمن اين كه هيچ يك اين كشورها همسايه ما و در اين منطقه نيستند و حضور چند كشور اروپايي نبايد اين توهم را ايجاد كند كه وضع اشتغال ما به آن بدي كه تصور مي كنيم نيست.
 فراموش نكنيم جايگاه ايران بر اساس نرخ 13.1 درصدي هفدهم اعلام شده است. اين نرخ اما از كجا آمده است؟ از احتساب كسي كه در هفته قبل تنها يك ساعت كار كرده در زمره شاغلين، از محاسبه نكردن كساني كه تنها چند ساعت در هفته كار مي كنند و اصطلاحا اشتغال ناقص دارند در جمع بيكاران و از چشم پوشي از جمعيتي كه واقعا بيكار است اما چون متقاضي كار نيست در بخش جمعيت غير فعال تعريف مي شود، به عبارت ديگر زن تحصيل كرده اي كه به دنبال كار نيست به سبب تعلق به جمعيت غير فعال بيكار محسوب نمي شود ولو واقعا بيكار باشد.
 در واقع اين جمعيت فعال است كه به دو بخش شاغل و بيكار تعريف مي شود و تازه كسي كه هفته قبل يك يا دو ساعت كار كرده يا سربازي كه دوران خدمت وظيفه را مي گذراند و مقرري دريافت مي كند نيز شاغل به حساب مي آيد و همه اينها جمعيت بيكاران را به نسبت جمعيت فعال 13.1 درصد نشان مي دهد.
حال آن كه بخش قابل توجهي از جمعيت غير فعال اين قابليت را دارد كه چون شاغل نيست در زمره بيكاران احصا شوند و شاخص 13.1 درصد را بالا ببرند.
  آمارها حاكي از آن است كه نرخ بيكاري در جوانان سر به 27 درصد مي زند و نيم ميليون نفر نيز كمتر از 16 ساعت در هفته كار مي كنند.به بيان ديگر اگر قدري چاشني واقعيت را در اين آمار بالا ببريم مي توانيم رتبه ايران را تك رقمي هم تصوير كنيم.
اين نكته را هم بايد لحاظ كرد كه در برخي كشورهاي ديگر بالا بودن نرخ بيكاري به خاطر پايين آوردن نرخ تورم است. به همين خاطر اصطلاح " شاخص فلاكت" ابداع شده كه از مجموع دو نرخ بيكاري و تورم به دست مي آيد. به بيان ديگر نرخ بيكاري 20 درصدي با نرخ بيكاري 10 درصدي، شاخص فلاكت 30 درصدي را پيش رو قرار مي دهد و پايين بودن يكي مي تواند توجيه بالا بودن ديگري باشد. اقتصاد ايران اما به تورم 40 درصدي هم مبتلاست و نرخ بالاي بيكاري با تورم پايين توجيه نمي شود.
از سوي ديگراقتصاد ايران به هيچ يك از 16 كشور ديگر كه نرخ بيكاري بالا دارند شبيه نيست. بنابراين چنين نرخي خصوصا با توجه به اين كه نصف عدد واقعي مي نمايد قابل توجيه نيست.
با اين همه جا دارد روشن شود اولويت اقتصاد ايران كدام است: نرخ بيكاري، نرخ تورم يا وضعيت يارانه ها؟ مادام كه اين اولويت مشخص نشود براي كاهش نرخ تورم دولت اقدام به كاهش نرخ ارز مي كند تا باواردات كالاها قيمت ها را پايين بياورد و در نتيجه به بيكاري دامن مي زند و براي ايجاد رضايت، نقدينگي پمپاژ مي كند و عملا تورم را بالا مي برد.

به نظر مي رسد براي جامعه دستكم در كوتاه مدت نرخ تورم مهم تر از كاهش نرخ بيكاري باشد چرا كه بخشي از نيروي كار ايران اساسا مايل به ورود به جمعيت فعال كشور نيست. از اين رو اولا نبايد خود را با آمارهايي بفريبيم كه مي دانيم گاه از واقعيت دور است و ثانيا در تحليل هاي داخلي به شاخص فلاكت بيشتر توجه كنيم كه هر دو را در نظر دارد.


برچسب ها : ,
اطلاعیه پلیس برای قتل معاون پارلمانی وزیر صنعت

مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای جزییات حادثه‌تیرانداری به معاون پارلمانی وزیر، صنعت، معدن و تجارت که منجر به قتل وی شد را اعلام کرد.
در این اطلاعیه‌ آمده است:" مقارن ساعت 20:04 شب‌گذشته 19 آبان‌ماه امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 تهران‌بزرگ اطلاع حاصل شد فردی در یک دستگاه پژو در خیابان گلبرگ از ناحیه سر مورد اصابت تیر قرار گرفته و به قتل رسیده است.
ماموران به محض وصول خبر در محل حاضر شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد، مقتول "صفدر رحمت‌آبادی" معاون پارلمانی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از ناحیه سر مورد اصابت دو گلوله قرار گرفت و کشته شد.
موضوع به اطلاع بازپرس ویژه قتل رسید که وی نیز دقایقی بعد در صحنه حاضر شدند و همزمان ماموران بررسی صحنه جرم، کارآگاهان اداره قتل پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی تهران‌بزرگ با تشکیل تیم مشترک ماموریت یافتند که نسبت به کشف قتل اقدام کنند".
نقل از تابناک

برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141