تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تعرفه وطبقه بندی صوتی کالاتعرفه

تعرفه وطبقه بندی صوتی کالا

همانطوری که از نام آن پیداست در زمینه تعرفه وطبقه بندی صوتی کالا در گمرک است

کافی است DVDرادسیستم پخش خودروی خود قرار دهید وتعرفه های گمرکی را صرفا با شنیدن فرا بگیرید به همانگونه ای که می توانید به یک موسیقی گوش بدهید به همان طریق می توانید به تعرفه صوتی گوش کنید وطبقه بندی کالا را به این طریق یاد بگیرید

کسانی که دوست دارند تعرفه صوتی را در رایانه داشته باشند می توانند نرم افزار صوتی تعرفه وطبقه بندی

کالا را بگیرند ودر کمتر از 10ثانیه پس از نصب در رایانه از آن استفاده کنند

ارزش دو DVDصوتی به مبلغ 15000تومان می باشد که برای خرید می توانید با شماره 09124649906تماس حاصل نمایید.برای خرید سایر نرم افزار های امور گمرکی به قسمت نرم افزارهای امور گمرکی یا قسمت خرید نرم افزارها مراجعه نمایید

 

 

 


برچسب ها : ,
نرم افزار امورگمرکی-انواع مجوزها وگواهی ها
  • بازدید : (488)

نرم افزار امورگمرکی-انواع مجوزها وگواهی ها

 

این نرم افزار دریک DVDودربردارنده اطلاعات جامع وکامل درزمینه استاندارد،اسباب بازی،دخانیات،بهداشت،انرژی اتمی،انواع قرنطینه وغیره می باشد که کلیه دست اندرکاران با داشتن این نرم افزار از نظر دانش واطلاعات خودرا بیمه می کنند وبه جای مراجعه به انواع جزوات وبخشنامه ها صرفا به این نرم افزار مراجعه می نمایند که در عرض کمتر از 10ثانیه قابلیت استفاده در تمامی کامپیوترها را دارد

مورد استفاده کارشناسان وارزیابان امور گمرکی،دانشجویان امور گمرکی،موسسات آموزشی وپژوهشی،بازرگانان وترخیص کاران گمرک وحق العمل کاران،تولید کنندگان،واردکنندگان وصادرکنندگان ،دستگاه های اجرایی مرتبط با صادرات غیر نفتی وغیره

برای خرید با شماره مبایل 09124649906تماس حاص نمایید برای خرید سایر نرم افزار های امور گمرکی به قسمت نرم افزارهای امور گمرکی یا قسمت خرید نرم افزارها مراجعه نمایید

 

 

 


برچسب ها : ,
آشنایی باقوانین ومقررات گمرکی کشورهای حوزه خلیج فارس(عمان)

تعاریف

روزنامه رسمی
پادشاهی اردن هاشمی
عمان: پنج شنبه 10 جمادی دوم 1419
H.
مربوط به اکتبر 1، 1998
شماره 4305
فهرست اصلی
قانون شماره (20) از سال 1998 - قانون گمرک

 
تعاریف
 
ماده 1: این قانون باید به نام قانون گمرک از سال 1998 و پس از انقضاء سه ماه از تاریخ انتشار آن در روزنامه رسمی به اجرا در آید.
ماده 2: کلمات و عبارات استفاده شده در این قانون به معانی اختصاص یافته به آنها در زیر است مگر آنکه در متن غیر این صورت نشان داده می شود
 

وزیر: وزیر مالیه.
گروه: گمرک اردن.
کارگردان: مدیر کل گمرک اردن.
  تعرفه، تعرفه های گمرکی: فهرستی از انواع کالاها و همچنین قوانین و یادداشت ها در آن است.
گمرک منطقه: منطقه تعیین شده توسط وزیر در هر یک از بندر یا فرودگاه یا هر مکان دیگری که در آن مقررات گمرک حاکم است و مجاز برای انجام تمام یا بخشی از تشریفات گمرکی می باشد
خط گمرک: خط یکسان است که به مرزهای سیاسی میان انگلستان و کشورهای همسایه و همچنین سواحل دریاها و اقیانوس های اطراف در پادشاهی می باشد

قلمرو گمرکی: بخشی از سرزمین ها و دریاها برای کنترل مقررات و اقدامات مشخص شده در این قانون است. قلمرو گمرکی شامل: -
الف. قلمرو دریایی است که خود شامل منطقه دریایی بین سواحل و حد مرزهای آب ارضی پادشاهی
ب زمین حد که شامل قلمرو بین سواحل و مرزهای زمین دراز کشیده در یک دست و یک خط داخلی از سوی دیگرکه به تصمیم وزیر تعیین و در جریده(روزنامه) رسمی منتشر شده است


محصولات: هر ماده طبیعی، و یا حیوانات، و یا محصول کشاورزی، یا صنعتی از جمله انرژی الکتریکی
نوع محصولات: نامگذاری گنجانیده شده در لیست تعرفه های گمرکی

کالای ممنوع: هر کالایی که واردات یا صادرات مطابق با مفاد این قانون و یا هر قانون دیگر ممنوع
محصولات ممنوع خاص: کالاهای ممنوعه است که توسطوزیر مشخص و از طریق تصمیم گیری منتشر شده در روزنامه رسمی به منظور کنترل مقررات

ارزش گمرک:
ارزش مصوب کالاهاطبق مفاد این قانون است. ارزش باید براساس تمام مقررات اعمال گردد مگر اینکه....

کالاهای مشابه: کالایی مثل همان که در تمام جهات، از جمله ویژگی های فیزیکی، کیفیت و شهرت شبیه هستند. تفاوت های جزئی در ظاهر کالاهاغیر این صورت از یکسان در نظر گرفته منطبق با تعریف فوق بلامانع می باشد.کالا باید به عنوان کالاهای یکسان در نظر گرفته شده مگر اینکه در همان کشور تولید شد و توسط همان فرد به عنوان کالا به ارزش ...
محصولات مشابه: کالا به این معنی است که، اگر چه ، نه به طور یکسان در تمام جهات، مانند خصوصیات و جزء مواد که آنها را قادر به انجام وظایف مشابه و به صورت تجاری قابل تعویض داشته باشد. کیفیت کالا، شهرت خود را و وجود یک علامت تجاری در میان عوامل در تعیین اینکه آیا کالاهای مشابه هستند در نظر گرفته می شود. کالا باید به عنوان کالاهای مشابه در نظر گرفته مگر اینکه در همان کشور تولید شد و توسط همان فرد به عنوان کالا به ارزش ...
انحصار محصولات: وسایلی که در رابطه با حکم توسط یک مقام صالح، اعطای انحصاری واردات یا صادرات یک حزب خاص و یا به یک حزب خاص دیگر صادرمی شود

تعدیل هزینه - وظیفه (محصولات): کالاهای که توسط یک تصمیم مدیر به منظور کنترل از مقررات و از طریق تصمیم گیری در جریده رسمی منتشر شده مشخص شده است
کالای محدود: ..................... مشروط به تضمین یک مجوز، پروانه، گواهی و یا هر سند دیگری که باید توسط مرجع صالح صادرگردد

اظهارنامه گمرکی: اعلامیه ای که مشخص می کند ویژگی های متمایز از محصولات اعلام شده را، و همچنین اطلاعات مربوط به آن مطابق با مفاد این قانون را درآن مشاهده می کنید. مدارک مورد نیاز طبق قانون است که باید به اظهارنامه گمرکی متصل به بخشی از بیانیه چنین پنداشته شود واعلام کرد: فرد اظهارنامه گمرکی را به نام خود، یا فرد ی که نامش ...... شخص مزبور حق ارائه طبق مقررات کامل می باشد
عامل ترخیص(ترخیصکار): هر شخصی که کاررا، طبق مقررات این قانون، تهیه، نشانه ها و اعلان ها در حال حاضر به بخش و تکمیل مراحل لازم از طرف دیگر تشریفات ترخیص کالارا انجام دهد
فروشگاه: مکان یا ساختمان های تعیین شده برای ذخیره سازی موقت کالا در انتظار خروج تحت وضعیت مقررات مربوطه، که آیا چنین فروشگاهی به طور مستقیم توسط وزارت و یا از طریق اداره دولتی / غیر دولتی و یا سازمان های عامل بوجود آمده است
عامل آژانس: بخش یا هر فرد حقیقی یا حقوقی مسئولیت تعهد برای ذخیره سازی، حمل و یا انباشت از کالا به عنوان حفاظت از یکپارچگی بسته در ازای هزینه های مشخص شده و تحت مقررات
انبار: منطقه یا ساختمان که در آن کالا تحت نظارت گمرک در حال بررسی است و طبق وظایف در مطابق با مفاد این قانون ذخیره می شود

حمل و نقل: کسی که صاحب استفاده از حمل و نقل و یا هر کسی که  از طرف خود برای حمل ونقل طبق قانون اقدام می نماید
تعیین مسیر: راه منصوب وزیر حمل و نقل می باشدکه بر اساس آن راه  کالا وارد و یا از پادشاهی و یا انتقال از طریق آن تحت یک تصمیم صادر شده در روزنامه رسمی منتشر شود

ماده 3: مقررات این قانون قابل اجرا خواهد بود به اراضی موضوع به حاکمیت پادشاهی و به آبهای سرزمینی خود
ماده 4: هر کالایی برای عبور ازخط گمرکی جهت ورود و خروج مشمول مقررات این قانون خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید که متن معتبر به قانون مقررات 20/1998 به زبان عربی است و ترجمه  آن برای اجراغیر رسمی است
 



محدوده عملکرد گروه ها
 
 
ماده 5: بخش باید وظایف خود را در حد مقررات منطقه است و قدرت آن نیز ممکن است در طول ی سرزمین پادشاهی و آبهای سرزمینی در داخل شرایط مقرر در این قانون گسترش و توسعه خواهد یافت.
ماده 6: گمرکخانه ها بازرسی خواهد شد و تصمیم گیری توسط وزیرگرفته خواهد شد و در جریده رسمی منتشر ....

ماده 7: اختیارات خانه مقررات و ساعات کسب و کار آن باید با حکم مدیر مشخص گردد
ماده 8: ..... مربوط به معاینه و بازرسی کالا، آن را باید مجاز به انجام تشریفات گمرکی به جز در مراکز گمرکی صالح مطابق با مفاد ماده قبل است.


لطفا توجه داشته باشید که متن معتبر به قانون مقررات 20/1998 به زبان عربی است و ترجمه غیر رسمی می باشد و اعتبار ندارد

 


برچسب ها : ,
نحوه تكميل اوراق ثبت سفارش
دسته بندی : ثبت سفارش,,
  • بازدید : (491)

نحوه تكميل اوراق ثبت سفارش

 

 


1)      مشخصات متقاضي: طبق مندرجات كارت بازرگاني تكميل گردد، در محل شماره ثبت نام، شماره كارت عضويت وزارت بازرگاني درج شود.

2)      مشخصات فروشنده: طبق مندرجات پروفرما درج گردد.

3)      شرايط قرارداد: با توجه به نوع و شرايط مورد نظر خريدار و فروشنده مندرج در پروفرم درج شود.

4)      مشخصات حمل:

الف ـ در خريدهاي (فوب) FOB نياز به تكميل اين قسمت نمي باشد.

ب ـ در ساير خريدها اين قسمت تكميل گردد. همچنين در مورد ثبت سفارش حمل جداگانه ضمن ارائه پروفرماي حمل كالا اين قسمت تكميل گردد.

5)      مشخصات كالا: براساس پروفرما، تعرفه كالا و كتاب قانون مقررات صادرات و واردات تكميل شود.

6)      در صورتي كه كالا نياز به اخذ مجوز ساير سازمان ها حسب مورد دارد، مجوز مربوطه به همراه اوراق ثبت سفارش ارائه گردد.

7)      محل تخصيص ارز: صرفاً در صورت دارا بودن سهميه ارزي توسط وزارتخانه/ سازمان مربوطه تكميل گردد.

8)      اوراق ثبت سفارش در محل مربوط توسط متقاضي مهر و امضاء گردد.


 


برچسب ها : ,
انواع روش هاي واردات كالا از طريق ثبت سفارش
دسته بندی : ثبت سفارش,,
  • بازدید : (402)

انواع روش هاي واردات كالا از طريق ثبت سفارش

 

1)      واردات از محل سهميه هاي ارزي مصوب جهت گشايش اعتبار اسنادي در بانك (پس از تخصيص ارز توسط سازمان تخصيص دهنده ارز در قسمت مرتبط اوراق).

2)      واردات كالا با ارز آزاد جهت گشايش اعتبار اسنادي در بانك.

3)      واردات در مقابل صادرات به نام شخص صادركننده (غيرقابل واگذاري) از مبداء كليه كشورها

4)      واردات در مقابل صادرات به كشورهاي آسياي ميانه و آفريقا به نام صادركننده يا به نام ديگري با واگذاري رسمي از طريق دفاتر اسناد رسمي از مبدا همان كشورها (حق واگذاري به غير براي يك بار است).

5)      واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل سرمايه گذاري خارجي پس از تاييد سازمان سرمايه گذاري،‌ وزارت امور اقتصادي و دارايي.

6)      واردات به صورت بدون انتقال ارز ماشين الات، تجهيزات توليدي، قطعات يدكي و مواد اوليه و واسطه اي واحدهاي صنعتي و معدني داراي پروانه بهره برداري و ابزارآلات از محل ماده 6 قانون تسهيل نوسازي صنايع كشور.

7)      واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل فهرست اقلام مجاز اعلام شده (بند 9 ماده 38).

8)      واردات به صورت بدون انتقال ارز از محل مصوبات كميسيون چهار نفره مستقر در دفتر ثبت سفارشات.

 

 

توضيح : جهت واردات و ترخيص كالاهاي ثبت سفارش شده از محل بند 3 الي 8 اين قسمت گشايش اعتبار اسنادي از طريق بانك الزامي نيست و براي بندهاي 3 و 4 ارائه اظهارنامه صادراتي معادل ارزش كالا به گمرك الزامي است.

ـ واحدهاي توليدي فاقد كارت بازرگاني مي توانند براي واردات ماشين آلات ، تجهيزات و اجزاء و قطعات مورد نياز مبادرت به اخذ كارت موقت از اداره كل مقررات صادرات و واردات نمايند.

 


برچسب ها : ,
مدارك مورد نياز براي ثبت سفارش كالا
دسته بندی : ثبت سفارش,,
  • بازدید : (374)

مدارك مورد نياز براي ثبت سفارش كالا

 

·         كارت بازرگاني معتبر

·         كارت عضويت وزارت بازرگاني (ثبت نام)

·         اوراق ثبت سفارش 5 برگي تايپ و امضاء شده توسط متقاضي بدون قلم خوردگي و لاك گرفتگي (جهت واردات در مقابل صادرات و بدون انتقال ارز. اوراق ثبت سفارش در 3 برگ كافي است).

·         اخذ مجوزهاي قانوني لازم براساس مندرجات ذيل يادداشت هاي فصل تعرفه مربوط در كتاب مقررات صادرات و واردات و ساير مصوبات و دستورالعمل هاي ابلاغ شده (از قبيل مجوز وزارت بهداشت ، جهاد كشاورزي، انرژي اتمي و ...)

·         اصل پروفرما + كپي آن.

·         كاتالوگ يا بروشور و آناليز براي برخي كالاها.

 

 

 

درج شرايط ذيل در پروفرما ضروري است:

 

 

·         نام و آدرس كامل خريدار (شماره تلفن و فاكس)

 

·         نام و آدرس كامل فروشنده (شماره تلفن و فاكس)

·         مشخصات كامل كالا

·         قيمت واحد كالا ـ قيمت فوب (FOB) ـ مبلغ كرايه حمل

·         مقدار، وزن ،‌ تعداد و نوع بسته بندي كالا

·         نام كشور ذينفع (فروشنده) و نام كشور توليدكننده كالا

·         نام كشور مبداء حمل ، محل بارگيري ، وسيله حمل و مهلت حمل

·         نام ارز مورد معامله و نحوه پرداخت وجه كالا

·         نام مرز ورودي و گمرك مقصد

·         شماره و تاريخ صدور پروفرما و امضاي آن به همراه تاريخ انقضا

·         درج شماره استاندارد يكي از استانداردهاي مورد قبول موسسه استاندارد ايران و اعلام انطباق كالا با استاندارد مذكور در مواردي كه كالا مشمول فهرست استانداردهاي وارداتي اعلام شده مي باشد.

·         ارائه ترجمه رسمي براي پروفرماهاي غير از زبان فارسي و انگليسي

·         ارائه كاتالوگ جهت ماشين آلات و بعضي از كالاهاي مصرفي و بروشور يا آناليز براي بعضي كالاهاي شيميايي كه مشخصات كالا در پروفرما گويا نباشد.

·         اعلام فروشنده مبني بر ارسال شماره سريال برخي لوازم خانگي به همراه اسناد حمل

·         رعايت بند 2 و 3 ماده 42 در مورد اقلامي كه به صورت مستعمل وارد مي شود و درج كلمه مستعمل در پروفرما.

 

 


برچسب ها : ,
اسناد ومدارک ثبت سفارش از محل واردات بدون انتقال ارزماده 38مقررات صادرات وواردات
دسته بندی : ثبت سفارش,,
  • بازدید : (463)

اسناد ومدارک ثبت سفارش از محل واردات بدون انتقال  ارزماده 38مقررات صادرات وواردات

-    بند 2 ماده 38 :

   * كسر تخليه، ضايعات كالاي وارداتي ، مغايرت كالاي     وارداتي

-    بند 3 ماده 38 :

   * چنانچه خريدار موفق به اخذ تخفيف از فروشنده خارجي شود

-    بند 5 ماده 38 :

   كالاي مورد نياز پيمان كاران و مشاوران سازمان هاي دولتي

 

-    بند 7 ماده 38 :

   اجزا، قطعات، تجهيزات لوازم مورد نياز خط توليد واحدهاي توليدي كه قرارداد گارانتي دارند

-    بند 8 ماده 38 :

   اجزا، قطعات و لوازم مورد نياز براي تعمير و نگهداري و خدمات پس از فروش دستگاه هاي خارجي در داخل كشور 

-    بند 9 ماده 37 :

    قانون امور گمركي در مورد كالاهاي اهدايي

 

 

بند 2 ماده 38 :

* كسر تخليه، ضايعات كالاي وارداتي ، مغايرت كالاي وارداتي

 

مدارك مورد نياز:

بخش اول ـ مدارك كالاي وارده:

1ـ درخواست كتبي متقاضي

2ـ تاييديه وزارتخانه توليدي ذيربط

3ـ كپي فاكتور + اصل

4ـ كپي بارنامه و قبض انبار

5ـ مكاتبات با فروشنده و مدارك مثبته

 

بخش دوم ـ مدارك كالاهاي اوليه:

1ـ كپي مجوز وزارت بازرگاني (ثبت سفارش) و پروفرماي مربوطه

2ـ كپي فول تلكس اعتبار اسنادي با اعلاميه فروش ارز

3ـ كپي پروانه سبز كالاي ترخيص شده اوليه

 

بند 3 ماده 38 :

* چنانچه خريدار موفق به اخذ تخفيف از فروشنده خارجي شود

بخش اول ـ مدارك مربوط به كالاي وارده

1ـ درخواست كتبي متقاضي

2ـ تشخيص گمرك ايران مبني بر تاييد تخفيف

3ـ اصل و كپي پروفرما و يا فاكتور فروشنده

4ـ كپي بارنامه و قبض انبار (درصورتي كه كالا حمل گرديده باشد)

بخش دوم ـ مدارك مربوط به كالاي اوليه:

1ـ كپي مجوز وزارت بازرگاني (ثبت سفارش) و پروفرماي مربوطه

2ـ كپي فول تلكس يا اعلاميه فروش ارز

3ـ كپي پروانه سبز كالاي ترخيص شده اوليه

 

 

 

بند 5 ماده 38 :

كالاي مورد نياز پيمان كاران و مشاوران سازمان هاي دولتي

 

مدارك مورد نياز:

1ـ موافقت كتبي سازمان دولتي ذيربط

2ـ درخواست كتبي پيمان كار

3ـ تصوير قرارداد پيمان كاري معتبر

4ـ فاكتور كالا

5ـ كپي بارنامه و قبض انبار كالا

 

 

بند 7 ماده 38 :

اجزا، قطعات، تجهيزات لوازم مورد نياز خط توليد واحدهاي توليدي كه قرارداد گارانتي دارند

 

مدارك مورد نياز:

بخش اول ـ مدارك كالاي وارده:

1ـ درخواست كتبي متقاضي

2ـ تشخيص وزارتخانه توليدي ذيربط

3ـ كپي فاكتور + اصل

4ـ كپي بارنامه و قبض انبار (در صورتي كه كالا حمل شده باشد)

5ـ تعهد قرارداد گارانتي

بخش دوم ـ مدارك كالاي اوليه:

1ـ كپي مجوز وزارت بازرگاني (ثبت سفارش) و پروفرماي مربوطه

2ـ كپي فول تلكس اعتبار اسنادي يا اعلاميه فروش ارز

3ـ كپي پروانه سبز كالاي ترخيص شده اوليه و قبض انبار

 

 

 

اطلاعات فنی درزمینه قواعد مبداء

اطلاعات فنی درزمینه قواعد مبداء

تعریف

قوانین مبداء، معیارهای مورد نیاز برای تعیین منبع ملی یک محصول است. اهمیت آنها بر این واقعیت است که وظایف و محدودیت های اعمال شده در چند مورد بر منبع واردات بستگی دارد.

تنوع گسترده ای در عملکرد دولت با توجه به قوانین مبدا وجود دارد. در حالی که نیاز به تحول قابل توجهی در جهان به رسمیت شناخته شده است، برخی از دولت ها درخواست معیار تغییر تعرفه، ودیگر معیارهای درصد ی به نسبت قیمت و در عین حال معیار ساخت یا پردازش عملیات رادارند. دنیا به این نگرش گرایش دارد که بین اعضاء هماهنگی های لازم در زمینه قواعد مبداء بوجود اآید
  


آیا قوانین مبداء مورد استفاده قرار گرفته است؟

بله در حال حاضر قوانین مبداء در بسیاری از کشورها رعایت می گردد که تعدادی از مقاصد به شرح ذیل فهرست می گردد
- برای پیاده سازی اقدامات و ابزارهای سیاست تجاری به عنوان وظایف ضد دامپینگ و حفاظت از اقدامات؛

- برای تعیین محل ساخت کالاها وهمچنین محل تولید محصولات وارداتی

- اهداف  آمار تجاری؛

- برای استفاده از برچسب گذاری و علامت گذاری

- برای برنامه ریزی دولت.


مفاد خاص در گات

GATT قانون خاصی راحاکم بر تعیین کشور مبدا کالا در تجارت بین المللی می شناسد. هر طرف متعاهد برای تعیین قواعد مبداء خود حتی می تواند به حفظ قوانین مختلف از مبدا بسته به هدف از تنظیم خاص به رسمیت بشناسد. موافقتنامه عمومی اظهار می دارد که قوانین مبدا باید باقی بماند:

"... در داخل استانهای هر کشور مطابق با مفاد قوانین ومقررات قواعد مبداء واردات مشخص شود ".

ماده هشتم: 1 (ج) از موافقتنامه عمومی ..................  

دلایل کاربرد قوانین مبدا


جریان تجارت بین المللی را تسهیل می کند

 
مشکلات ناشی از قوانین از مبدا:
  

افزایش تعداد ترتیبات تجاری ترجیحی

اول، افزایش استفاده از ترتیبات تجاری ترجیحی، از جمله ترتیبات منطقه ای با قوانین مختلف قوانین مبدا؛
  


دوم، افزایش تعداد مبداء
  

افزایش استفاده از قوانین ضد دامپینگ

در نهایت، افزایش استفاده از قوانین ضد دامپینگ، و پس از آن دور زدن وظایف ضد دامپینگ از طریق استفاده از امکانات کشور سوم.

  

توافقنامه UR


تعداد افزایش یافته و اهمیت قواعد مبداء، موجب شد مذاکره کنندگان دور اروگوئه برای مقابله با این مسئله مذاکره کنند.

  

هدف توافقنامه

هم اهنگسازی

  

اصول کلی

تا قبل از اتمام سه ساله برنامه هماهنگ کار، کاربران انتظار می رود تا اطمینان حاصل شود که قوانین و مقررات منشاء شفاف هستند و سازگار می باشند،وبه شکل یکنواخت، به شیوه ای بی طرفانه و منطقی اداره می شوند، و بر اساس یک استاندارد مثبت است.

  


پوشش:

 

 تمام قوانین و شروط های غیر ترجیحی از مبدا

ماده (1) موافقتنامه، قواعد از مبداء به عنوان آن دسته از قوانین، مقررات و تعیین اداری از کاربرد عام بکار رفته در تعیین کشور مبدا کالا به جز کسانی که مربوط به اعطای ترجیحات تعرفه است. بنابراین، توافق نامه ای را پوشش می دهد، قواعد مبداء در غیر ترجیحی براساس ابزار های سیاست تجاری استفاده می شود، مانند، ضد دامپینگ و جبران وظایف، حفاظت از اقدامات، منشا مارک الزامات و هیچ گونه محدودیت تبعیض آمیز کمی و یا سهمیه های تعرفه، و همچنین مورد استفاده آمار تجارت و تدارکات دولت. است، با این حال، به شرطی که برای اهداف تعریف صنعت داخلی و یا مانند محصولات صنعت داخلی تعیین شود " توافقنامه را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

موسسات

کمیته سازمان تجارت جهانی قواعد مبدأ

توافقنامه کمیته قوانین مبدا در چارچوب سازمان تجارت جهانی، به تمام اعضای سازمان تجارت جهانی ایجاد چنین کمیته ای را تاکید می کند. تاکیدات این است که حداقل یک بار در یک سال همدیگر را اعضاء ملاقات کنند و آنرا نقد کنند:


کمیته فنیWCO

کمیته فنی قوانین مبدا تحت نظارت سازمان جهانی گمرک (که قبلا تحت نظر شورای همکاری گمرکی بوده است) ایجاد شده است. عملکرد اصلی آن عبارتند از:

 (الف) انجام کار هماهنگ

(ب) مقابله با هر مسئله ای مربوط به مشکلات فنی مربوط به قواعد مبدأ.

 این است که حداقل یک بار در سال دیدار اعضاء فراهم گردد. عضویت در کمیته باز است . تمام اعضای سازمان تجارت جهانی و دیگر اعضای WCO و دبیرخانه سازمان تجارت جهانی ممکن است به عنوان ناظر حضورداشته باشند (ماده 4:02 و ضمیمه I).

  


برچسب ها : ,
  • بازدید : (777)

- احداث درب خروج کالای وارداتی توسط اداره دریانوردی وبنادر

- درب خروج جدید جوابگوی نیاز آتی نخواهد بود

- درب خروج جدید اسکله شهید رجایی باعث ترافیک ماشین های سنگین می گردد

- تردد همزمان ماشین های سبک وسنگین آن هم که حامل کالاهای وارداتی می باشند زمان انجام تشریفات در حین ترخیص را افزایش می دهد

- مهم نیست که درب خروج کالاتا چه میزان با صرف هزینه کلان ساخته شود، مهم این است که تا چه میزان احداث چنین جایگاههایی می تواند بر سرعت روند ترخیص کالا موثر باشد .

 

همانطوری که میدانید اداره دریانوردی وبنادراستان هرمزگان اقدام به احداث درب خروج در محدوده اسکله شهید رجایی نموده که مستلزم چندین سال فعالیت وپیگیری با صرف هزینه زیاد می باشد ،علی ایالحال این درب بنا به دلایلی که در ذیل می خوانید کارایی لازم را نخواهد داشت

مهم نیست که درب خروج کالاتا چه میزان با صرف هزینه کلان ساخته شود مهم این است که کالا با صرف چه زمانی از این درب خارج می شود،مهم این است که تا چه میزان احداث چنین جایگاههایی می تواند بر سرعت روند ترخیص کالا موثر باشد .

اگرچه هزینه بسیار زیادی برای افتتاح آن گردیده است اما چنانچه کارایی لازم را نداشته باشد ودرآینده خیلی نزدیک آنهمه هزینه پاسخگوی نیاز آتی نباشد از بسیاری جهات نگران کننده خواهد بود.درچنین مواقعی سازمان متولی این امر می باید اقدامات کارشناسی اولیه را انجام می داد وحتی نیاز بود ضمن هماهنگی با صاحب نظران گمرک با نیروی راهنمایی ورانندگی نیز هماهنگی می کرد وبرای تاسیس چنین مجموعه ای استعلامات کتبی راه وترابری ،گمرک،راهنمایی ورانندگی ،اربابان رجوع وامثالهم را می گرفت وقبل از تاسیس ،چگونگی انجام چنین نقشه ای را طی فراخوانی از طریق روزنامه ها اعلام می نمود تا کسانی که در این زمینه صاحب نظر بودند نظرات وطرحهای پیشنهادی خویش را اعلام کنند

   

کاش هنگام احداث درب خروج توسط اداره بنادر ودریانوردی بسیاری از ملاحظات رعایت می گردید .یکی از مواردی که در آینده ای خیلی نزدیک منجر به بحران ترافیک کامیونها وکانتینرها در آخرین درب مبادی ورودی بندرشهید رجایی می شود احداث درب خروج درمحل فعلی می باشد چرا که کلیه کامیونها وکانتینرها درکنارماشین های بی شمار اداری وغیراداری(ازجمله خودروهای اربابان رجوع)از یک مسیرخارج می شوند

این درب صرفا تا زمانیکه تعدادکامیونها وکانتینرها محدود می باشند پاسخگو خواهد بود ودر کوران کاری گمرک شهیدرجایی وازدیاد اظهارنامه ها تحت هیچ شرایطی درب خروج جدیدجوابگوی تردد آنهمه خودروها(سبک وسنگین)نخواهد بود.بنابراین چندین راه حل برای فرارازاین بحران درپیش روی اداره بنادر خواهد بود

-         یک را ه این است که به گونه ای اقدام به افتتاح درب دیگری برای تردد خودروهای سواری شود که این کارنیز صرفا با انجام هزینه ای کلان امکان پذیر است واین کار نیز هم نیاز به صرف هزینه وهم صرف وقت فراوان خواهد داشت،وچنین اموری برروند ترخیص کالا بسیارتاثیرگذارخواهد بود،از طرفی اهمیت این موضوع به اندازه ای خواهد بود که اگربه آن توجه نشود با ترافیک ماشین ها هزینه سوخت آنها نیزافزایش می یابد که بگونه ای منجر به ازبین رفتن سرمایه ملی می شود،لذا به هرمیزان روند خروج کالا آسانترشود به همان موازات قیمت تمام شده کالا با کاهش هزینه های حمل ونقل کاهش یافته وکالا با قیمت مناسب تری به دست مصرف کنندگان می رسد

-         بهترین راه حل این است که در وضعیت فعلی درب خروج گمرک شهید رجایی در همان محل قبلی استقرار یابد،تا به این طریق :

              -ازترافیک کاسته شود

              - قوانین ومقررات جاری امورگمرکی رعایت شود

              - گمرک نظارت کامل برترخیص وخروج کالای وارداتی داشته باشد

              - ازترددماشین های سبک وسنگین توامان جلوگیری بعمل آید

              - هزینه های ناشی از ترافیک ازجمله سوخت کاهش یابد

              - اعتراضات ناشی از ترافیک کاهش یابد

             -محموله ها با سرعت بیشتری به مقصد برسند

             -ازآثارروانی ناشی ازتاخیردررسیدن کالا به مقصدهم برای راننده وهم برای صاحبان

               کالا اجتناب شود

             -ازتداخل وظایف کاسته شود

             -کارمندان اداری پس از ساعتها کاروفعالیت دغدغه ترافیک ورسیدن به     منزل رانداشته باشند

-         راه حل سوم این است که درب خروج قدیم باز سازی شود وجایگاههای درخوروشایسته گمرک در همان محل قبلی با هماهنگی گمرک تامین شودوبا نصب ساختمانهای پیش ساخته وامثالهم نقایص فعلی درب خروج گمرک شهید رجایی مرتفع گرددچرا که درب قدیم دربالاترین راندمان کاری گمرک قدرت پاسخگویی داشته وتا کنون نیز مشکلی در این خصوص دامنگیر گمرک نبوده است تاانشاء الله در فرصت مناسب این موضوع با جانمایی مجدد پیگیری شود یا اینکه ملاحظات دیگری برای خروج ماشین های سواری درنظر گرفته شود

-         موارد دیگری در این خصوص وجود دارد که از نظر خوانندگان دور نخواهد ماند که انشاءالله در قسمت (نظر بدهید)موارد دیگر از طریق شما وبه زبان شما بیان خواهد گردید.تا این امر باعث شود مسئولین ومتولیان امر درموارد آتی انجام امور را کارشناسانه ترپیگیری نمایند  

             

 


حتما بخوانید!؟آمارهایی که ممکن است گمراه کننده تنظیم شوند تصمیم گیران کلان اقتصادی مراقب آمارها با

 

حتما بخوانید!؟

آمارهایی که ممکن است گمراه کننده تنظیم  شوند

تصمیم گیران کلان اقتصادی مراقب آمارها باشند

تصمیم گیری در زمینه واردات وصادرات باید پس از  تحلیل های  صحیح آماری اتخاذ گردند

چگونه می شود آمار گمراه کنند تنظیم کرد

کارمندانی که شایستگی مدیریت دارند خودرا به مسئولین نظام معرفی

کنند

مدیرانی که توانایی وشایستگی مدیریت ندارند با کناره گیری جهاد کنند وعرصه را برای نخبگان علمی ودانشگاهی خالی کنند

جسارت بیان عیوب سازمانی را باید در کارمندان تقویت کرد

کارمندان نباید از ترس اینکه توسط مدیران بالاسری تنبیه شوند از بیان معایب ونواقص سازمانی خودداری کنند  

 

مسئولینی که تصمیم گیر اقتصادی وتجاری کشور هستند مراقب باشند که ممکن است به دلیل ابهام در تحلیل آمارها بسیاری از تصمیم گیریهای اقتصادی دچار مشکل شود ما اگر به بسیاری ازمنابع آماری واردات وصادرات در چندین ساله اخیرکه توسط منابع وسازمانهای مختلف تهیه وتنظیم می گردد  نگاه کنیم می بینیم که برای مثلا آمار وعملکرد یکساله کشور که در بر دارنده 360روز فعالیت  یک کشوردر اقصی نقاط ایران  پهناور در کلیه مبادی ورودی وخروجی تهیه شده واغلب در حداقل هزار واندی صفحه ارائه گردیده اند دارای تحلیلی صحیح  آماری واقتصادی وامثالهم نمی باشند وممکن است از سالانه چندین هزار صفحه آمار ی که ارائه می شود تحلیلی  حداکثر 5الی 10صفحه باشد بنابر این تحلیل 5الی 10صفحه ای از آمارواردات وصادرات کشور در کلیه مبادی ورودی وخروجی کشور در تصمیم گیری های بهینه و کلان اقتصادی  به مسئولین نظام هیچ کمکی نمی کند تصمیم گیران نهایی لازم است دارای تحلیل های صحیح باشند  تا بتوانند چارچوب صحیح فعالیت تجاری واقتصادی را در کشور برای برنامه های بلند مدت وکوتاه مدت تنظیم نمایند.

متاسفانه با انواع نرم افزارها اقدام به انواع واقسام آمارها می شود وگاها در نمودارهای آنچنانی به سمع ونظر می رسد آما اگر به این آمارها از طریق تحلیل آماری روح وجان بخشیده نشوند به جسدی بیشتر شباهت دارند آمارها تا زمانی که تحلیل درست نشوند دارای روح نمی باشند ما می توانیم با تحلیل آمار به اعداد روح وجان ببخشیم وبه این اعداد اجازه بالندگی بدهیم ودر تصمیم گیریهای بزرگ اقتصادی از آنها بهره بگیریم

بنده سالنامه آمار واردات وصادرت چندین ساله کشور را بارها مطالعه کردم متاسفانه تحلیل آماری جامع که حداقل در چندین صفحه هم باشد ندیدمکه امید است سازمانها با هماهنگی اساتید برجسته کشورآمار های خام تهیه شده خودرا تحلیل کنند وپس از تحلیل آمار را در اختیار تصمیم گیران نهایی قرار دهند

چگونه می شود آمار را گمراه کننده تهیه نمود:

اگر نگاهی گذرا به آمار صادرات وواردات در سالهای 1389و1390نماییم می بینیم که آمارواردات درکشورهای مختلف دچار نوسان ودارای روند نزولی  بوده است وحتی اگر به آمار صادرات نیز در دو سال اخیر کنیم می بینیم کصادرات کشور از نظر ارزش دلاری دارای کاهش بوده است  .بسیاری از دلایل ممکن است سهوا منجر به اطلاعات غیر واقعی گردد که به شرح ذیل صرفا به تعدادی از آنها اشاره می گردد:

-          آیا واقعا آمار ارائه شده درزمینه صادرات به همانگونه ای که ما از نظر عددی به آن نگاه می کنیم می باشد.مسلما پاسخ شما خیر خواهد بود چرا که اگر به منابع ارزشگذاری واردات وصادرات در کشور نگاه کنیم می بینیم که کالاهای صادراتی کشور که به خارج از کشور صادر می شود حتی ممکن است به چندین برابر کالاهای وارداتی برسد واین موضوع بیانگر این واقعیت است  که ارزش کالای صادراتی حتی به یک سوم ممکن است تقلیل یابد وبر عکس در زمینه واردات نیز این موضوع نشانگر این واقعیت است که ممکن است واردات به بیش از اندازه کم نشان داده شود که خود نمایانگر کم اظهاری وامثالهم می باشد البته در زمینه بسیاری از شرکتها در زمینه واردات  ممکن است با بیش بود ارزشها مواجه شو.یم.

-          البته در سالهای اخیر گاها کشور با صادرات صوری نیز مواجه بوده است که می تواند به خودی خود در تصمیم گیریها موثر باشد فرضا اگر صادرات صوری در سالهای گذشته اتفاق افتاده باشد ودر آمارها وسمینارها وتصمیم گیریها از آن آمارها استفاده گردد حال آنکه پس از مدتی بعد این قبیل موارد شناسایی شود بنابراین باید گروهی در سازمانه باشند که با تحلیل های آماری گذشته وفعلی تصمیم گیریهای قبلی را اصلاح کنند

-          گاها سازمانهابرای نشان دادن رشد در دوران خدمتی خویش در هر جایی از آمار که از نظر ارزش دلاری کاهش داشته باشند در تحلیل های خویش مثلا به ارزش وزنی کالا که صرفا جنبه ارزشی ندارد اشاره می کنند وبیان می نمایند که که ما از نظر وزنی فلان درصد رشد داشته ایم ودیگر این واقعیت که از نظر ارزشی دچار نزول ارزش بوده اند سخنی به میان نمی آوررند

-          یکی ازموارد دیگر واردات از مبادی غیر رسمی است که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند واین مسئله نشان می دهد که آمار واردات واقعا غلط است باید تحلیل گرانی باشند که حتی میزان واردات قاچاق به کشور را تحلیل کنند

-          بسیاری از موارد دیگر نیزوجود دارد که به استناد آنها باید تصمیم گیران نهایی مراقب باشند که هنگام تصمیم گیری با مشاوران کارآمد ی که دارند آمارهای خام را تحلیل نمایند.

 

پیشنهادات برای رشد سازمانی :

-          بکارگیری اساتید مجرب دانشگاهی که در زمینه واردات وصادرات صاحب نظر باشند

-          واگذاری تحلیل آماری در سازمانها به دانشگاه های مختلف کشورتا دانشگاهها بتوانند در دروسی تحت عنوان بررسی موارد خاص اقدام به تحلیل آمار ملی کشور نمایند واین امور توسط گروه های مختلف دانشگاهی از استانهای مختلف پیگیری شود

-          استخدام تحلیل گران آماری که صرفا در چارچوب وظایف خویش انجام وظیف نمایند واین تحلیل گران از تحصیلات دانشگاهی وکلایک برخوردار باشند

-          گروهی از متفکران واندیشمندان را صرفا برای فکر کردن در اداره استخدام کنند نه اینکه از آنها در امور غیر منطقی استفاده کنند باید در سازمانها گروهی وجود داشته باشند که فقط به سازمان ایده بدهند نه اینکه در ادرات وسازمانهای کشور اقدام به تنظیم اظهارنامه های مالیاتی نمایند یا اینکه در بعضی از سازمانه مثلا اقدام به صدور کوتاژ واردات ویا صادرات وامثالهم نمایند  این گروه باید در سازمان فکر کنند

-          مشاوران سازمانها باید سازمان مزبور را بشناسند نه اینکه هرکسی مسئولیتی را گرفت گروهی را از خارج از سازمان وارد نمایند که چارچوب فعالیت سازمان را نمی شناسند.

-          تهلیل گران آماری باید جزء کسانی نباشند که خود در تهیه آن آمار دخیل هستند.

-          آمارهای ماهانه واردات وصادرات تحلیل شود وپیشنهادات لازم  به  ادراتی از جمله بازرگانی وگمرک به صورت ماهانه داده شود تا معایب ونواقص احتمالی در همان ابتدای راه گرفته شود ونقاط قوت ومزایا تقویت گردند

-          آمارهای امور فنی از آمارهای امور غیر فنی تفکیک گردد

-          ادرات بازرگانی وگمرکی کشور علمی ودانشگاهی اداره گردد  ودر تصدی امور بر اساس نظام شایسته سالاری عمل نمود چرا که مسئولین بالا دستی از هر لحاظ باید از کارمندان پایین دستی خود قوی تر باشند

-          به انتصابات توجه شود ونباید در راس هرم مسئولی به خدمت گرفته شود که توانایی مدیریت سازمان را ندارد وگرنه تصمیم گیران نهایی معاونین بالاترین مقام سازمان خواهند بود که از لحاظ روانی چنین پدیده ای به سازمان ضربه می زند واین کار منجر به نابودی ومرگ سازمانی می گردد

-          کارمندانی که شایستگی مدیریت را دارند خودشان را معرفی کنند وافرادی که در حال حاضر ممکن است در سطوح مدیریتی قرار دارند وواقعا توانایی وشایستگی مدیریت ندارند مناصب را برای شایستگان ونخبگان خالی کنند وبا این کار ایثار کنند تا نخبگان وشایستگان جهاد مدیریتی کنند

-          وبسیاری از موارد دیگر که ذکر آنها از حوصله این جانب خارج است که امید است تصمیم گیران به این امور توجه کنند .چرا که اگر هرکسی در سازمان خویش نسبت به ارائه تعدادی از نقاط قوت وضعف سازمان خویش بنماید بسیاری از مشکلات سازمانه حل می شود وباید جسارت بیان عیوب سازمانی در کارمندان تقویت شود

-          در ذیل به آمارواردات وصادرات کشور در سالهای 1389الی 1390اشاره می گردد که خود بیانگر بسیاری از واقعیت هاست وهرکسی می تواند اقدام به تحلیل واقعیت های آماری بنماید .البته ریز آمار واردات وصادرات به کشورها می تواند بسیار موثر باشد که تحلیل آمار با جزئیات آماری از هر حیث کاملتر خواهد بود که به علت حجم آنها فقط به ذکر اموری کلی اقدام گردیده است

 آمارواردات وصادرات سال 1389الی 1390


برچسب ها : ,
ليست صفحات
تعداد صفحات : 141